Vill folk låna pengar av dig?

Det är inte du som förstör relationen genom att ta upp det. Det är din släkting som förstör relationen genom att inte respektera dig. Så ser iallafall jag på det.

Om min sambo är otrogen är det ju inte jag som förstör relationen för att jag tar upp det.

5 gillningar

Jag har svårt att se mig själv någonsin låna ut pengar till någon i min bekantskapskrets. Åtminstone om vi talar större belopp nu såsom bil- eller husköp, inte någon hundring till lunchen på grund av glömd plånbok eller liknande.

Min första reaktion skulle snarare vara varför banken nekat lån. Jag skulle vilja veta hur illa det faktiskt är och gå in i någon slags Lyxfällan-mode. Vi talar budgettavla och försöka hjälpa till med att strukturera upp ekonomin istället.

Skulle det vara akut och personen verkar rent desperat skulle tankarna relativt direkt föras till “mannen som svarade på ett nigeriabrev”. Inte ens med ett skriftligt avtal där huset ingår som säkerhet kan man vara säker att få tillbaks pengarna (tänker på mannens granne som grundlurades här). Dessutom tror jag att min relation till personen relativt snabbt skulle förändras om man behöver gå omkring och fundera på skuldindrivning vid missad återbetalning.

1 gillning

Då säger man dessutom ”jag kan ta det” inte “du kan få låna av mig”.

Förutsätter likväl att det kommer en swish, vilket det ju gör.

2 gillningar

Jag hade ryckt på axlarna och gått vidare med mitt liv.

1 gillning

Jag har bara legat ute för köp av grejer som kostar några tusen innan löning, som föräldrar eller min lillebror behövt. Alltid betalts tillbaka och inte vanligt förekommande.

Det är inte lån, men kan hända att folk tar för givet att inte swisha efter en middag ute flera stycken, eller om man handlar och lagar mat tillsammans. Det sker nästan aldrig bland mina polare med högre lön, paradoxalt nog. Där råder istället gärna quid pro quo. De som inte ens försöker betala för sig undviker man kanske att träffa lika ofta. Jag tycker absolut det är okej att bjuda folk, men artighetsdansen förväntas ändå.

2 gillningar

Precis, eller att alla har ish ett hum vem som inte betalat på länge och då betalar, sånt jämnar ut sig över tid om alla är reko

Vilken relation har ni menar du? Personen har uppenbarligen 0 respekt/omtanke om dig.

Se det som en relativt billig biljett för att bli av med en maskerad ovän och gå vidare.

Jag lånar inte ut. Behöver ngn mat för överlevnad finns soc. Allt över det är olika grader av lyxkonsumption.

3 gillningar