Vill köpa en lägenhet kontant med hjälp av lån från släktingar men har stora problem med banken

Hej.
Banktjänsteman här som hjälpt flera kunder det senaste året med kontanta bostadsaffärer (obs. sedlar och mynt är ALDRIG tillåtet nuförtiden).

För det första behöver alla insättningar kontrolleras. Jag kräver in gåvobrev eller skuldebrev för alla transaktioner och jag behöver även kontrollera var pengarna kom ifrån ursprungligen (kan bli mycket merarbete om många är inblandade och jag behöver kontrollera var de fick pengarna från i sin tur).

Jag behöver också förstå affären och bedömma den rimlig. Det faktum att fler idag väljer att köpa bostad för sparade medel är i sig inte konstigt med tanke på hur räntorna utvecklat sig, men sättet pengar samlas ihop kan vara det. Jag kan nog uppfattas som krånglig men jag kommer å andra sidan aldrig medverka till penningtvätt. Då krävs det att jag är noggrann, frågvis, dokumenterande och ibland ifrågasättande. Om kunden inte svarar tillfredsställande eller saknar samarbetsvilja nekar jag affären. Detta har jag all rätt att göra.

Det finns flera inlägg här som ger ett uttryck för “det är mina pengar och jag får göra vad jag vill med dem”. Nej, banken kan neka dig att göra flera affärer, som t.ex. knarkaffärer, köp/försäljning av kryptovaluta, utlandsbetalningar till högriskländer etc. Det är bankens skyldighet att förstå alla affärer och om vi inte gör det tackar vi nej.

Att byta bank för att försöka undkomma nagelfarandet är nog det sista man bör göra. Nya kunder kontrolleras ytterst noga och i just ditt fall har du nog svårt att förklara vad alla insättningar avser om inte första banken accepterar ditt syfte.

Sedan kan det tilläggas att när en kund vill ha ett kontant tillträde är det ganska mycket arbete vi lägger ner på det i form av kontroller, administration av pantbrev, ansökan om lagfart/denuntiation till brf och lösen av lån i annan bank. Detta är ingenting en mäklare i allmänhet vill eller bör syssla med. De flesta banker tar mellan 3000 och 5000 i betalt men är det mycket extrajobb kan det såklart bli extra.

Jag hoppas jag gett lite mer klarhet i bankens roll i detta. De flesta av oss kan väl ändå enas om att vi skall göra det svårt för kriminella att använda banken? Då blir det tyvärr mer tungrott för alla andra, men bara man sköter sig brukar det gå vägen. Lycka till!

10 gillningar

Om det med “kontant” betyder att du vill betala med pengar som finns på ditt bankkonto, vad hindrar dig från att göra överföringen själv på tillträdesdagen? Det man brukar ha banken för i sådana här fall är realtidsöverföringar, men du kan ju lägga in så att den genomförs på tillträdesdagen ändå. Om du stöter på beloppsgränser som omöjligtvis går att höja kanske kan du lägga in överföringar under flera dagar i sträck, till mäklarens klientmedelskonto.

Det var så för men inte nu längre, banker har börjat att ta avgifter för såna transaktioner.

Nja, det är det väl inte. Är det två parter som vill göra det är det bara att göra. Då är ingen bank inblandad överhuvudtaget. Så är det någon som försvårar är det iaf ingen bank.

Men om ena parten vill använda bank, då åker den andra på det också. Men det är ju inte någon banks påhitt.

Vad har någon bank gjort för fel?
Kan du beskriva det? Jag tror inte du klarar att beskriva något fel.

Har banken brutit ett skriftligt avtal? Då har du kanske en möjlighet till stämning. Men vilket avtal då?

Eller är det mot en lag banken bryter? Då är det polisanmälan och så sköter allmän åklagare jobbet.
Men vilken lag har banken då brutit mot?

Låter mer som du vill vara diktator och tvinga någon bank till något. Du kräver att andra (banker) skall underkasta sig din godtyckliga vilja. Just att du inte “har lagarna på din sida” verkar du själv inse.

2 gillningar

Varför skulle någon säga kontanter om något som inte är kontanter?
Det är ungefär som att kalla diesel för bensin.

Är det avista fordringar på bankinstitut som avses så borde någon av följande uttryck användas:

• avista fordringar på bankinstitut
  • bankmedel
  • bankinlåning
  • “pengar på banken”
  • bankkontomedel
1 gillning

Jag har tydligen fel, alla verkar ha mer kontanter än mig. :wink:

Att köpa fastighet kontant med hjälp av lån från släktingar är faktiskt inte att köpa fastighet “kontant” (utan lån), åtminstone inte i juridisk mening. Sättet affären är uppbyggd på (som den presenteras här och förmodligen även för banken) kan inte annat än få banken att gå i defensiven, och jag förstår dem väl.

Det du, och andra som läser detta, bör göra innan pengar faktiskt överförs till säljaren – är att upprätta ett pantbrev (länk till Lantmäteriet) eller pantförskriva en bostadsrätt (länk till ekonomifokus.se) för var och en av dem som pengar lånas av. Med pantbrev/pantförskrivning blir det juridiskt klart för både dig, långivaren och banken var pengarna kommer ifrån. Samtidigt har långivaren säkerhet för sina pengar i fastigheten/bostadsrätten.

Därefter kan pengar sparas ihop för att lösa in det ena pantbrevet efter det andra.

Det rent juridiska problemet med trådstartarens presentation är att människors ekonomi blandas ihop och görs till din privatekonomi. Det är inte så det svenska samhället fungerar – det måste finnas papper när pengar lämnas över.

1 gillning