@janbolmeson, en liten petitess, men då många lever i tron att en “globalfond” faktiskt är global och äger aktier över hela världen, tycker jag att informationen som vänder sig till nybörjare ska vara korrekt.
Att man sparar i fonder med dyra avgifter är en gåta för mig. Särskilt som du uppnår bättre avkastning genom att istället investera i investmentbolag som är en slags gratis ”fonder”. Många fonder går sämre än index och då blir de dyra avgifterna än märkligare. När Carnegies Simon Blecher ställdes mot väggen i en intervju och frågades varför deras dyra fonder var sämre än index svarade han uppnosigt att ”vi benchmarkar inte mot index”. Mitt tips: köp blandade enskilda aktier istället och spar bort fondernas dumma dyra avgifter.
Vad är det för dig dyr avg? Är indexfonder dyra för din smak om de kostar 0,20% i avg ? Hur tänker du dyrt @Gnagis ? Vad har Carnegies dyra aktiva fonder gemensamt med billigaste indexfonder ?
Vi kanske kan enas om att det är onödigt betala avgifter då du kan köpa samma aktier utan avgift själv. Fondernas aktier kan du bara kopiera rakt av. Kram
Kan du köpa 1500st aktier utan Avg global indexfond? . Det vad man kan köpa utan avg är Nordnet indexfond Sverige och Avanza Zero. Allt annat är inte helt gratis.
Investementbolag aktie är inte gratis. Det finns billiga inv aktier men det finns Dyra som Kinnevik som kostar ca. 1% i avg eller mer.
Jag läste någon annanstans att Kinnevik har ca.1,25% i förvaltningskostnad, men kanske billigare nu.
Hur höga förvaltningskostnader har investmentbolagen?
Jämfört med fondavgifter som brukar ligga på 0,20%-2,00% så har investmentbolagen en förvaltningskostnad. Här nedanför listar vi de svenska investmentbolagens förvaltningskostnader: