Vinst på 1 milj. What to do?

Absolut är det inte svart eller vitt men skjuter man in pengar i lånet så har man gjort något som kan vara svårt att i efterhand ångra. Det är inte säkert att man senare får öka på sitt lån som man vill så kanske är en ide att börja med att betala in så lite som möjligt för att sedan känna efter hur det känns att ha ett stort lån och en massa pengar på banken. När jag tog lån var det nästan hugget som stucket om man betalade lånet eller om man hade pengarna på sparkonto. Idag är det också så. Man får väl som mest kanske 4,4 procent i sparränta i dag medan bolåneräntan ligger på typ 4,5 så finns inte så stor anledning att låsa upp sina pengar.

Alla vill väl ha så mycket pengar som möjligt? Pengar ger inte bara möjligheter och frihet utan även trygghet. I det här fallet kan man välja om man vill ha trygghet idag på bekostnad av tryggheten i framtiden. Det här med trygghet med börsen och lån är också något man behöver lära sig. Det kanske känns lite läskigt i början men det går över med tiden och går man inte igenom den där processen så kommer man aldrig generera pengar. Man måste våga offra lite trygghet ibland och gå utanför ens comfort zone. Det är precis som med arbete. Man sitter kvar på sitt jobb för att man inte riktigt vågar byta. Man gör avkall på stora mängder pengar och möjligheter för att man helt enkelt väljer trygghet. Väljer man alltid tryggheten kommer man missa väldigt mycket positivt i livet.

Jag tror jag och de flesta utan lån samt har arbete kan vilken dag som helst “ångra oss” och ta på oss stora lån om vi skulle få för oss för det.
Är ju ingen brist på banker som vill låna ut pengar direkt :smiley:

Det jag märkt dock är att de flesta jag känner när de en gång fått smaka på känslan utav att vara skuldfria med en massa tillgångar ofta väljer att stanna just skuldfria :smiley:

1 gillning

Jag upplever att de flesta som är skuldfria hela tiden har ett påträngande behov av ta på sig lån. De har nån slags fomo-känsla att alla tjänar en massa pengar på att köpa bostad och ta höga lån för att sedan sälja dyrare. Jag brukar rekommendera att fortsätta hyra när de är i ett läget där allt är osäkert med bostadsort, familj osv men nej, det ska shoppas och tas lån oavsett om det behövs eller ej.

Vi kanske jämför lite olika grupper.
Jag tänker nu på oss som sitter på lite kapital och är skuldfria tror knappast de jag könner som är skuldfria känner någon fomo då vi redan har det bättre ställt än de flesta.

Bland personer utan stora tillgångar så kan det du säger nog stämma med fomo.

Men utav intresse måste jag då även fråga om du kör vanliga indexfonder eller kör du indexfonder med belåning?

I detta fall så skulle jag personligen inte betala av lånet alls och inte heller amortera. För maximal trygghet så lägg allt på ett sparkonto med insättningsgaranti. Du kan med fördel låsa på 3-6 månader så du inte är och petar. Räkna med cirka 4% i ränta på det. Jag gissar att du ligger <2 % i totala räntekostnader då du nämner att det är personalförmån. Du skulle isf få 2% bättre avkastning på detta sätt isf att betala av och risken är i princip noll. Vill du sedan höja risken lite så sätt delar av detta , ex 25% eller 50% i Lysa eller Global indexfond.

Alltså, allt du tänkt att amortera lägg på sparkonto istället. Då har du bättre avkastning samt högre ekonomisk rörelsefrihet då du inte behöver fråga banken OM du vill använda pengarna till något till skillnad om du behöver utöka lånet. Samma åt andra hållet, byter du jobb eller ränteupplägget ändras så har du kvar möjligheten att betala av lånet. Summa summarum, bättre avkastning, nästan samma risk, högre valfrihet att agera när förhållanden ändras.

1 gillning

OK, jag känner inte så många sådana som sitter på ett bra kapital, avbetald bostad och skuldfria förutom typ pensionärer. Jag hade gärna varit utan bolån och bott i hyresrätt. Då skulle jag dunkat in allt på börsen istället, men jag hade inte varit belåningsfri för det utan jag hade ökat min värdepappersbelåning.

Ja, jag har både lån på bostad och värdepapperslån på en ganska hög summa i pengar men dock inte mer än 10% av kapitalet. Har både indexfonder, räntefonder, lite aktier och lite på sparkonto. Mest indexfonder dock, typ 90% av kapitalet skulle jag gissa.

Ja, alla vill troligen ha så mycket pengar så möjligt , men utifrån vissa premisser.

Tex vill man ju ha så bra lön så möjligt för det jobb man gör, men kanske inte byta till bättre betalt jobb man inte trivs med.

Många väljer bundna avtal även om man vet att troligen kostar mer, för man vill veta vad det kostar och slippa oroa sig för eventuella kostnadsökningar.

Jag förstår att du har svårt att förstå den synen på pengar, men för många (som mig själv) är det gott nog att ha tillräckligt med pengar, och ser inget syfte med att hela tiden jaga ytterliggare investeringar. Lånefri och tillräckligt kan vara värt så mycket mer.

Men det är en sidodiskussion och hjälper inte ts nånting, vi har lite olika syn på det här bara vad som är ekonomiskt trygghet, inget är mer rätt än det andra.

4 gillningar

Ja är nog ganska ovanligt men vi finns :wink:
Jag är själv en kille runt 30 års åldern som lever som jag lär :slight_smile:

Jag brukar dock säga till de som vill leva som mig är att regel nr 1 är att ej jämföra sig med snittsvensken i livsstil och ej få fomo om deras hus går upp i värde eller liknande (om man nu ej vill leva ett svenssonliv) då vill man ha något annat så måste msn våga testa något annat :slight_smile:

1 gillning

Betala av så mycket lån du kan. Det är ju en garanterad avkastning och det gör ditt liv så mycket enklare och skönare.
Enklaste sättet att bli rik är hög lön och låga kostnader. Det kan liksom inte gå snett sett över tid. Jag är skuldfri sen många år och sparade lätt ihop 700.000 på 5 år bara på lön. Men det är bara möjligt om man bor i princip gratis.

Jag sparade ihop mer och är allt annat än skuldfri :slight_smile: Pengar som inte får jobba är förlorade intäkter. Mitt liv har blivit mycket enklare och skönare tack vare lån. Hade säkert tvingats jobba minst fem år längre om jag hade satsat på att betala av lån istället för att investera. De senaste typ tio åren har min avkastning på börsen snittat på typ 12 procent medan räntan på lån snittat på typ 2 procent. Det har gett en enormt mycket bättre utväxling att stoppa in pengarna på börsen direkt jämfört med att amortera.

1 gillning

Jag har inga lån så min rek blir betala av så mycket du kan.
Otroligt skönt att vara skuldfri, om räntan går upp eller ner, eller mina aktier går upp en tiondel mindre än indexfonder en vecka spelar ingen roll eftersom det inte förändrar nåt, har du lån så blir du mer bunden till att bry dig om din ekonomiska status

1 gillning

Det här är ju inte sant. Det går ju inte att veta utan att veta hur personens ekonomi ser ut i övrigt, mål, riskbenägenhet, etc.

1 gillning

Beror på. Om man kan ta att det troliga inte stämmer en rejält period lönar det sig statistiskt historiskt lite över tid att ha pengar på aktiemarknaden jämfört med att betala av ett normalt bolån. Kanske 2% uppsida årligen över lång tid i snitt om man har pengarna på ISK . Att belåna mer för att placera pengarna skulle jag dock inte göra. Känns bra med belåning under vad tomten är värd.

Hen frågade vad siffrorna säger är smartast vilket jag svarade på baserat på den information som fanns.

:stuck_out_tongue_winking_eye: Förlåt, men ”både och” är det korrekta. Ock är förkortning av också.

1 gillning

Men siffrorna säger inte att det är smartast. Det går ju inte att veta utan att veta riskbenägenhet. För om man antar att personen har noll riskaversion är ju det smartaste att maxbelåna huset och portföljen och investera allt. Högst väntevärde så…

Om personen däremot är riskavert till någon grad, så vet vi inte vad siffrorna säger är smartast.

Helt rätt i det fallet och även solen har sina fläckar. :joy: :+1:

2 gillningar