VNV Global | Diskussion, analys och kommentarer till VNV Global och dess aktie

Inte för att vara den som är jobbig, men jag har svårt att se något större värde i detta bolag övht.

Så om man kollar på substansvärde (rabatt) kanske det kan vara helt missvisande.

Det är iaf vad jag tror.

Här är två anledningar varför jag tror det:

1. Majoriteten av bolagen är onoterade - hur vet vi vad de faktiskt är värda? Baserat på vilka siffror?
  2. De har ytterst tvivelaktigt track record i att investera stora mängder pengar i skräpbolag som Voi (som kan gå till noll, eller köpas upp billigt om något år av större konkurrenter).

Det finns säkerligen ett bottenvärde, men jag har ingen aning om vad det kan vara. Jag tror inte bottenvärdet = Eget Kapital. För att dra en parallell, så kan man kolla på Enad Global (14.5 kr / aktie, EK = 52 kr/ aktie) ändå handlas aktien inte upp. Varför inte? Antagligen för att det egna kapitalet är luft.

Jag hör gärna ett bra motargument från någon som är insatt i bolaget.

Ett sådant motargument får gärna ge exempel på en bra investering VNV global gjort, eller varför deras portfölj skulle vara värd flera gånger nuvarande Börsvärde om 3-5 år från och med nu.

Om man är ute efter investmentbolag, verkar det lättare att fokusera på typ Lifco eller Creades närmaste året, då de förhoppningsvis sjunkit tillräckligt för att berättiga en långsiktig buy-and-hold investering.