Hej gruppen! Hade lyckan med en företagsförsäljning under 2022 innan Ukraina kriget.
Har tre barn och har sen de fötts sparat deras barnbidrag på Lysa varje månad.
Jag hade en tanke att sätta in 250 000-300 000 SEK per barn på en gång och öppna separata ISK-konton till dem och sedan kanske bara skippa sätta in barnbidraget? Har någon annan haft liknande tankar idéer? Kanske är en tankevurpa från min sida?
Rådet brukar vara att spara på ett konto i ditt namn till båda barnen. Kan bli orättvisor beroende på när de får tillgång till pengarna. Hur börsen står just då.
Att sätta in en klumpsumma nu istället för att spara bidraget varje månad kan jag tycka låter bra men jag är ingen expert. Får se vad andra har för åsikter.
I deras namn = de får själva kontroll över (och vetskap om) pengarna vid 18. Detta är den eviga avvägningen, hjälpa men inte så mycket att de själva tappar drivet man önskar att de har.
Har själv landat i att jag inte har något ”barnsparande” överhuvudtaget, utan kommer använda mitt kapital vid behov. Kommer däremot skifta ut allt jag äger till barnen vid kanske ~70 års ålder, dels för att mitt behov av pengar då kommer vara minimalt medan deras är större och dels för friheten det innebär att vara barskrapad.
Säg att du sätter in 300.000kr till barnen i en indexfond. Detta betyder då att de högst sannolikt passerar 600.000kr inom 10år och då gäller ovan om överförmyndare.
Detta gäller då bara om kontot står i barnets namn.
Därför kan det vara bra att ha ett konto i sitt eget namn för barnens sparande istället.
Jag öppnade ISK åt barnen i mitt eget namn och puttade in pengar där.
När det var dags för dom att köpa egna lgh, så överförde jag pengarna till deras ISK som de själva öppnat och hade börjat spara egna pengar i. Skrev gåvobrev där pengarna blev enskild egendom (om de separerar så har de valet att räkna bort denna gåva från bodelning).
Först och främst; grattis till att du vunnit spelet!
Lysa erbjuder inte sparande till minderåriga i barnets eget namn på sin plattform så pengarna på kontona kan du göra vad du vill med. Skönt.
Jag hade nog slagit ihop dem till ett och bara kallat det ”barnspar”.
Jag har en situation snarlik din och gjorde båda delarna, satte in en större klumpsumma och månadssparar dubbla barnbidraget i en gemensam pott till alla barn.