Warranter med hävstång. Mycket riskfylld strategi!

Totalt ja.
Du kan säkert hitta en aktie som ingår i din aktiefond som har en liknande utveckling också.

En aktie (som ingår i en indexfond) är mycket högre risk än fonden.

Så du erkänner att din strategi är mycket högre risk än index?

Nej men jag håller med dig om att en enskild aktie har högre risk än en fond den ingår i. Om nu inte fonden består till 100% av en enda aktie.

Så du menar på fullaste allvar att din strategi har lägre risk än index samtidigt som denna strategi gick -83% när index gick +200% under perioden 1993- 2012?

Den gick sämre för att den har högre risk.

Sammantaget täcker nog övriga produkter upp det med råge.
Har inte siffror exakt den perioden.
Jag är inte lagd sån att jag bara ska leta upp den variant och just en vald period som gagnar mina syften.
Sånt får andra hålls med.
Jag är öppen för alla intryck och ser det i det stora istället.
Varit en mycket lönsam strategi här i livet.

1 gillning

Betyder fortfarande inte att din strategi med Warranter som du beskriver i tråden är lägre risk än index.

Helt enkelt visar siffrorna att den är mycket högre risk.

Högre avkastning med mindre risk på grund av hög hävstång, diversering och minimering av risk genom att aldrig kunna förlora mer än den lilla insats man har.
Det räcker för mig. Att få högre avkastning men ändå aldrig riskera insatsen.

Strategin gick -83% procent under perioden 1993-2012.

Det betyder att man förlorar mycket mer än “den lilla insatsen” när man har förlorat 83%!

1 gillning

Hur många år har du använt denna strategin?

3 gillningar

Sen jag blev vuxen och kom ut i arbetslivet och träffade på alla det var bättre förr och så här har vi alltid gjort människor.

Det säger mig dessvärre ingenting för du kan vara 18 år och 7 dagar för allt jag vet.

1 gillning

Menar du den ekonomiska strategin är det ungefär ett decennium.
Min syn på livet några fler decennier.

Så du började med denna strategin just efter de 2 stora nergångarna under 2000-2014 och har då aldrig använt den under riktigt stora och fler års nergångar. Inget fel på tur men lätt att man misstar det för skicklighet och ökar insatserna tills den dagen det inte fungerar längre och då fortsätter man för “det har ju fungerat i 10 år så det vänder säkert snart”.

Samma som de som investerat i endast NVidia aktien de senaste åren och tror de är börs genier men glömmer hur det har gått för alla andra bolag i historien som cisco osv.

Se bara till att sätta upp max vad du kan gå back per månad och sluta när det sker.

3 gillningar

Har statistik längre än så.
Funkar lika bra i nedgång som uppgång.

I den statistiska analys du gjort, vilket antagande har du gjort om riskpremiekostnad?

15%. Många gånger om man är lite vaken så säljer man strax innan man når dit.
Gör stor skillnad, men ibland hinner man inte med.

Känns som att du har några tiopotenser fel där?

1 gillning

Det var värst vad du tar i.
Var visst på 100 ggr det.
Ursäkta

Kan vi inte bara låsa denna tråd, bidrar inte mycket till något vettigt.

2 gillningar

Denna tråd bidrar till att andra trådar inte får påhopp om att strategi x är värdelös. Så den fyller en viss funktion.

Här kan vi kanske få klarhet i, varför alla vi andras strategier är sämre. Kanske. :crossed_fingers:

2 gillningar