Det måste du väl redan sett nu?
Varför får jag en stark känsla av att du bara läst av värdet jag stoppade in i min simulering? Siffran 0.15% i den filen är ju bara väldigt skakigt skattad från ett enskilt räkneexempel på en warrant från 1 emittent. Det vore ju helt magiskt om jag lyckades pricka branchens prognosstandard. Skattar jag siffran från en annan stor emittent på samma sätt så har de runt 0.3% idag på omx30, en annan 0.25%. Jag läste något papper där de estimerar från lite olika historiska serier och kommer fram till ungefär 0.5% på ING.
När du använder siffran 0.15%, vad baserar du det på? Vore intressant att ha underlag så jag kan lita på min analys oavsett vad den säger. Strategin går ju knackigt redan på 0.15% så högre vore ju rent katastrofalt.
Fattar fortfarande bara att du haft samma avkastning som index i år.
Trots att andra visat grafer och beräkningar, så tyder ingenting på att din strategi är bättre än någon annans. Snarare tvärtom, hög risk men med liknande utfall som en vanlig indexfond.
Men är du nöjd, så kör på det.
Men det är trist när du dissar alla andras strategier, bara för att de inte gör som du.
Vi är ändå ett community, som försöker lära oss av varandra.
Är det som det kostar. Har man köpt några tusen så vet man det.
Jag kan nöja mig med den knackiga gången.
Drygt 3 miljoner som du fick fram är helt ok.
Tack för hjälpen att övertyga tvivlarna.
Finns ingen med en indexfond som haft den utveckling jag haft.
Ja jag är nöjd och ni får göra som ni vill.
Jag ville bara lära er att tjäna mer pengar.
Vill ni inte det så ha en indexfond nu inför kraschen i USA då.
Jag vill inte ha det.
Så i princip alla som suttit i en global indexfond har haft samma avkastning som du. Om du inte skrev fel?
Till exempel har LF global gått upp 35.26% i år. DNB global och Avanza global har likvärdiga siffror.
Ja men då kanske de inte varit helt utanför marknaden i två månader som jag var av skäl jag inte går in på.
Men visst just i år har globala indexfonder gått mycket bra.
Men att sitta i en bra, global indexfond är ofta en utmärkt strategi för många småsparare.
Som bonus så slipper man lägga ner massa extra jobb, men man får ändå samma, eller oftast bättre slutresultat, än många som lägger ner hela sin själ, tid och hjärta i sin portfölj.
Det finns många olika strategier och älskar man sin strategi. Kör på den. Men det finns många bra, olika portföljalternativ, som tur är.
Absolut, jag förstår att min strategi passar ett fåtal. Men är det nånstans det finns folk som skulle orka med det så är det väl på ett ekonomiforum.
Därav denna tråd! ![]()
Förmodligen kommer du bli dränkt med svar av den allra sämsta sorten.
Alltså att du ska sitta still i båten.
Det är i såna här lägen den fantastiska metoden att ligga likvid med större delen av sitt kapital och placera några enstaka procent i ett antal olika produkter med högsta möjliga hävstång verkligen visar sig vara bästa strategin.
Förlusterna blir små men när det väl vänder får du en otrolig avkastning.
Så vill man tjäna pengar och kunna sova gott om natten rekommenderar jag den metoden.
Köp billigt, sälj dyrt, få högre avkastning och ta mindre risk. Allt i ett och samma paket.
Köpa billigt och sälja dyrt är bra.
Hävstänger håller jag mig undan från ![]()
Då har du verkligen missat nåt.
Finns inget sätt som är bättre för att få högre avkastning med lägre risk.
Funkar inte för mig
Jag har gått över till en “stay rich” portfölj då jag inte vill ta lika hög risk längre.
Försöker köra en 60/40 portfölj (men har typ 55/45 just nu).
Att köra hävstång via belåning känns inte vettigt. Då skulle jag lika gärna ändra till 70/30 eller 80/20 portfölj.
Det kan aldrig vara bättre att äga nåt som sjunker i värde än att sälja det.
Hur kan du tro det? Har nån lurat dig?
Du kan omöjligen veta att något går ner utan att ha en tidsmaskin så du kan titta in i framtiden.
Du kan bara veta att något har gått ner.
Just därför man inte sitter med hela sitt kapital i båten.
Man säljer dyrt och köper billigt varje dag istället.
Mycket lätt metod.
För er som vill gotta er i optimering av köp billigt och sälj dyrt. Så finns en bra tråd om just det. ![]()
Håller du hävstångsprodukterna över natten?
Hur påverkas utväxlingen i så fall i en volatil marknad?