Hej @IgniteMe!
Tack för att du delar med dig!
Jag tänker att det finns två aspekter som är värda att tänka lite extra på: 1) hur du kan skapa värde av dessa pengar idag och under resten av livet, samt 2) vilka frågor och känslor det väcker att ha fått så mycket pengar.
1) Hur du kan skapa värde av dessa pengar idag och resten av livet
Här har du redan fått en jättebra introduktion av @axr . Nyckelordet här är att bemästra konsten att översätta pengahög till kassaflöde. Att förstå dynamiken i hur pengar utvecklas över tid, inte bara för att växa utan att kunna använda en del av dem utan att de tar slut, eller utifrån ett önskat resultat du väljer. Läs på om FIRE, inte för att du kanske vill sluta jobba idag utan för att lära dig dynamiken.
2) Vilka frågor och känslor det väcker att ha fått så mycket pengar
Att nå ett stort “mål” (vet ej exakt hur du fått dessa pengar) är inte alltid en så positiv känsla som man tror, det har exempelvis många företagare och idrottare fått lära sig. Just pengar är klurigt för så mycket i vår hjärna säger att mer pengar är bättre, men för att bygga ett bra liv är pengar bara ett redskap och en förstärkare. “Learn to be happy before you get rich” är en av mina favoritcitat på området, just för att det belyser en så dold sanning: Om man hakar upp sitt liv eller lycka på pengar kommer det inte skapa lycka när man väl får dem. Lär man sig leva ett gott liv nästan oberoende av pengar kan mer pengar istället skapa en fantastisk “boost”.
Många av de här klassiska “klokskaperna” ekar ofta falskt för dem som inte har mycket pengar, men du har nu “förmånen” att i en tidig ålder fått prova på den här känslan. Precis som många av oss andra som fått prova på det kan det leda till en känsla av vilsenhet.
Det finns en kul och intressant tråd här i forumet med en miljardär som delar med sig av sina upplevelser och sin vardag.
Mina tankar om vad du bör göra: Fundera på punkt 1 och Axr:s inspel i några månader och fundera på om ni vill ändra/förbättra något med stöd av pengarna du fått. Men sen är mitt råd att försöka släppa pengarna ett tag, jobba vidare som vanligt (om ni trivs okej) och försöka flytta fokus från pengarna och mot vad i livet som skänker glädje och en kanske lite mening till dig/er. Kan du finna trygghet och klarhet i de sakerna tror jag svaret på vad du ska göra med pengarna kommer mer naturligt.
Jag, som du, är också en relativt orolig person och att tänka för mycket på mina pengar gör mig inte gott. Kanske är det en fråga att jobba med lite separat med hjälp av samtalsstöd exempelvis.