100% aktier | RikaTillsammans modellportfölj 2025 för aktieindexfonder

Jo, men frågan är väl om det gäller lilla sverige.. lite skillnad om ens “home” är USA.

En annan sak.. Lysa skriver en del (se länken i mitt förra inlägg) om kostnader.

Man kan läsa det som att dom kan hålla ner kostnaderna [och därmed avgiften, och därmed erbjuda en attraktivare produkt?] med en betydande home bias:

Kostnader

Transaktionskostnader förknippade med handel på den inhemska marknaden tenderar att vara lägre.

1. Dubbelbeskattningsavtal mellan olika länder kan medföra skattemässiga fördelar med att äga inhemska placeringar jämför med utländska.
  2. Investeringar i andra marknader medför kostnader för valutaväxling.
  3. Investeringar i andra valutor kan medföra kostnader för förvaring som överstiger de inhemska kostnaderna.
  4. Det kan föreligga rapporteringskrav vilket inte är en direkt kostnad men kan vara resurskrävande. Insikter gällande avgifter baseras främst på egna erfarenheter från diskussioner med motparter, banker, förvaringsinstitut och andra förvaltare.

Jag kanske tolkar det fel men det betyder ju inte att det är rätt för kunden (även om avgiften blir lägre), såvida det inte blir samma effekt, direkt eller indirekt, om vi skulle köpa ex. LF Global + PLUS AllaBolag? Men det kan jag inte svara på själv, förstår inte tillräckligt bra.

2 gillningar