Jag sitter och funderar lite över vem portföljen faktiskt riktar sig till? Och kring riskerna med att optimera på vissa parametrar.
Om man verkligen vill optimera för enkelhet för en person som vill investera men som är helt ointresserad och inte vet hur så kan den här tråden kanske vara fel lösning. Då tror jag mer att lysa/opti som många sagt är mer rätt. Då det verkar som att flera sätter in pengar på ex. Avanza och låter dem sedan bara ligga där.
Om problemet definieras som:
“Många helt utan kunskap, tid eller intresse vet inte hur de ska förvalta pengar och riskerar en ekonomiska situation i framtiden där deras kapital inte räcker till, och saknar möjlighet, vilja eller förmåga att bygga kapital med andra tillvägagångssätt samt har inte tillgång till en fondrobot, ex. inom olika pensionslösningar.”
Då tror jag att det är en one-stop-shop metod med en bredspektrumlösning som kan vara rimlig, läs en enda global fond. Kanske inte för att det alltid kommer vara mest rätt, utan för att det kanske kommer vara minst fel?
Vad som ska optimeras på efter enkelhet beror ju också på vem portföljen riktar sig mot. Är ESG/Bred/Global/Billig alltid bäst i alla lägen? Vart går gränsdragningen? När är lite bredare bättre än billigare kostnad och för vem? Vad är tillräckligt bred/billig för vilken mottagare?
Så fort personen är lite intresserad av att söka ny kunskap dock så behöver inte det vara rätt lösning längre. Någonstans på spektret för intresse så slutar 100% lysa/opti vara rätt lösning, även om de fortsatt är en bra lösning. Viktigt att komma ihåg tror jag också är att lösning och problem är sammanflätade, så exempelvis påverkar min lösning “x-tusen i buffert” hur problemet med basportföljen påverkar mig, varpå det aldrig helt går att frånskilja i ett vakuum.
Sammanfattningsvis
Jag tror diskussion tjänar på att fastställa vem portföljen riktar sig till och för vilket ändamål. Faran med att optimera på enskilda variabler är att man blir sämre i andra områden, något Lysa själva nämner när man frågar dem om nackdelarna med att optimera på enkelhet. Lösningen “basportföljen” kommer sedan utgöra en del av problemet när det sedan ska kombineras med andra legobitar för att tillsammans konstruera en privatekonomi.
För mig personligen med mina specifika problem som jag vill att mitt sparande ska lösa för mig så passar en typ av barbell-strategi bäst. 80% av liknande portfölj som @Zino argumenterat för i sin tråd, mestadels för jag tror att resonemang om att bygga sin exponering/portfölj baserat på förväntad sparhorisont kan innebära en hel del risker, och 20% motsvarande lekhink som enkelt kan bli -50% eller x10 i syfte att uppnå en viss konvexitet i sparandet.
Om jag ändå ska bidra med något konkret förslag till diskussionen skulle jag nog säga:
90% investera - En globalindexfond med minimalt bias, dvs. utan ESG - typ Avanza global/motsv.
10% spekulera - vad du vill: homebias, investmentbolag, småbolag, tillväxt, tavlor på @AuAgEric.
Följer tråden med intresse och tar gärna del av era tankar!