100% aktier | RikaTillsammans modellportfölj 2025 för aktieindexfonder

Vänta bara. När du närmar dig pension kommer du nog att ha en 5-10 TJP konto att hålla reda på beroende på hur mycket du hoppar runt :joy:

3 gillningar

Hur kommer det sig att tråden rekommenderar
Storebrand global med 0.32% fondavgift före t ex avanza global med fondavgift 0.09%:

?

2 gillningar

Det gör väl inte forumet?

1 gillning

Ändrade inlägget från forumet till tråden. Jag ser att många inlägg här hänvisar till storebrand global.

1 gillning

Den innehåller tillväxtmarknader.

2 gillningar

För att den är bredare. Det är bland de få globalfonderna som inkluderar tillväxtmarknader och blir därmed enda vettiga alternativet om man vill investera global inkl EM i en enda fond.

5 gillningar

Kör Storebrand EM istället som komplement :sweat_smile:

1 gillning

86% Avanza global 14% EM är billigare och bredare. Mitt förslag om du har Avanza

4 gillningar

Storebrand All Countries finns för 0.23% hos Fondo

https://feefighters.se/isin/SE0000671919

4 gillningar

Samtidigt utesluter Storebrand mellan 600-1100 bolag, bland annat försvinner hela energisektorn som står för drygt 4% av index.

Ett bra hållbart alternativ absolut.

Men det kanske ska finnas både en hållbar och en bred grundportfölj.

2 gillningar

Nybörjare här som försöker lära sig hur man ska tänka (och tackar för att ni öppnat upp mina ögon för investerande). Till min fråga;

I avsnitten rekommenderas ofta LF Global om man ska ta en global index fond. Vad är argumentet till att välja den framför Avanza Global som ju har mkt lägre avgift?

Bästa

2 gillningar

Avgiften är ungefär samma efter skattekostnader mm. (Avanzas målfond Amundi global är Luxemburg baserad och åker på 30% källskatt på amerikanska utdelningar, LF endast 15%). Dock skulle jag hellre välja Avanzas då den följer ett välrenommerat index utan en massa ESG screening, till skillnad från Länsförsäkringar som bytte koncept helt för något år sedan. Men är små skillnader i det stora hela, så egentligen kvittar det vad man väljer.

6 gillningar

Ursäkta en noob, hur kommer det sig att du inte vill investera i EM? Dom enkla skälen alltså. :blush:

2 gillningar

Avanza Global betalar nån sorts extra skatt så avgiften är i själva verket lite högre. Om det var källskatt på amerikanska aktier eller vad det var jag läste här i forumet. :blush:

2 gillningar

Enkla svaret är för att undvika Kina (som man egentligen inte äger ändå för de tillåter inget utländskt ägande (eller knappt inhemskt ägande heller) ett hemskt land med kommunism))

Länder som Saudi, Brasilien och Turkiet är också skönt att slippa investera i.
Diktatur och korruption och fuffens i största allmänhet. Mänskliga rättigheter är högre upp på agendan i DM länderna tänker jag.

Tappar Indien och Taiwan och några till finare länder men jag gick ur EM i Rysslands invasion och sen dess är jag inte intresserad.

Fondmarknaden är dessutom lite riggad för att man ska hoppa över dessa regioner annars hade det flesta fonder inkluderat EM.

Går att grotta ner sig mer och argumentera både för och emot. Finns flera trådar på ämnet, jag vill inte grotta ner mig mer i detta.

6 gillningar

Länsförsäkringar gör politiskt ställningstagande och dumpar Israeliska aktier i sina fonder, se artikel nedan.

Då är ju frågan om man vill ha kvar exempelvis “Länsförsäkringar Global Index” fond i sin portfölj. Dels minskar riskspridningen (förvisso liten effekt i det stora hela), dels görs ett politiskt ställningstagande. Antar att var och har ett ställningstagande att göra om man vill ha kvar sina placeringar hos Länsförsäkringar.

3 gillningar

Nej tack. Länsförsäkringar har blivit ett sluttande plan senaste åren. Om man inte redan bytt är det hög tid att göra det. Detta blir nog droppen för många. Avskyr att inte veta vad man får för produkt när man investerar.

8 gillningar

Uppdatering: Tydligen var det pga att Elbit Systems tillverkar kontroversiella vapen (klusterbomber) som Länsförsäkringar exkluderade det företaget i sina fonder.

Så vänsterrörelsen Skiftet ljög i så fall om att det var deras kampanj som låg bakom att Elbit togs bort från Länsförsäkringars fonder.

Se mer info i artiklarna nedan.

2 gillningar

Vad hade du bytt till då?

Ok, stort tack för alla inspel i tråden. Ni är grymma! :folded_hands:

Baserat på inläggen ovan så är jag på väg att landa i följande. Som första rekommendation vidhåller jag att för de allra flesta är en fondrobot fortfarande det bästa alternativet.

Lägg pengarna hos en fondrobot som är en all-inclusive-tjänst, t.ex. LYSA eller OPTI

På nästa nivå upplever jag kommer:

Välj den billigaste globala aktieindexfonden som din leverantör erbjuder

Där vi kan hålla en lista uppdaterad med vilken fond det är. Men eftersom den här tråden ändå handlar om “basportföljen” så gillar jag väldigt mycket enkelheten i:

• 70% i den billigaste och bredaste globala aktieindexfonden hos din leverantör - basen i sparandet

• 20% i den billigaste och bredaste svenska aktieindexfonden hos din leverantör - kan skippas och sättas i den globala fonden.

• 10% att spekulera med - t.ex. investmentbolag, tillväxtmarknader, småbolag, enskilda aktier, hållbarhetsfond, guld, ränte high yield-fond eller något annat. Kan dock skippas mot det globala sparandet.

Det ger en riktigt bra lösning som dessutom innehåller ett visst mått av flexibilitet, som dessutom är enkel att förstå och dessutom borde minska risken för beteendemässiga fel.

Exempelportföljer med olika nyanser hos Avanza

Dessutom tror jag att vi kan se många ganska spännande kombinationer. Alla kommer därmed ha den största vikten rätt eftersom det blir globalt, det blir index och det blir billigt.

Exempel 1) Nyans: enkelhet

• 100% Avanza Global eller DNB Global Indeks eller Storebrand Global All-Countries

Exempel 2) Nyans: enkelhet och Sverige

• 80% Avanza Global
  • 20% PLUS Allabolag Sverige

Exempel 2) Nyans: enkelhet, extra hållbarhet och Sverige

• 80% Storebrand Global Plus
  • 20% Storebrand Sverige Plus

Exempel 3) Nyans: billig och bred

• 70% Avanza Global
  • 10% Avanza Emerging Markets

Exempel 4) Nyans: FOMO :rofl:

• 70% Avanza Global
  • 10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Exempel 5) Nyans: extra bred

• 60% Avanza Global + 10% Handelsbanken Gl Småbolag
  • 10% Avanza Emerging Markets

och så vidare.

Jag känner mig spontant väldigt nöjd med ovan, vad tänker du?

25 gillningar