Känner mig väldigt konfunderad. Har den nuvarande Basportföljen med Länsförsäkringar. Vet inte riktigt om jag ska placera om.
![]()
Vänta tills vi har landat konversationen ovan. Tanken är även att det kommer ett avsnitt på ämnet den 14 januari. Därav diskussionen ovan.
LF-fonden är fortfarande riktigt bra, så sitter man med den så finns det ingen anledning att panikbyta.
Tack snällt, Jan. Ligger lågt fram till dess. Du är en riktig klippa och tycker ni gör ett fantastiskt bra jobb! ![]()
Ser spontant väldigt bra ut. Skulle inte ha några problem att själv hålla eller rekommendera dessa portföljer ![]()
Du lägger alltså småbolag och EM i lekhinken. Det får jag nog ändå beteckna som ganska kreativt. Jag gillar det nog ![]()
Jag håller med samma här! Varit ett evigt tragglande med Länsförsäkringar o nu vill man byta. Känner med mig sjukt osäker… byta eller ligga kvar?! ( sagt med kärlek o glimten i ögat) ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En del av det beror på att LF plötsligt fått för sig att byta index och bli mer ESG i sina fonder.
Men sitter man redan med LF så finns inga större argument för att byta egentligen. Man behöver inte vara orolig eller ligga vaken om nätterna om man har LF global eller Avanza global. Kan kosta mer att byta då man ligger utanför marknaden någon/några dagar.
För nyans extra hållbarhet kanske man kan titta på att rekommendera Handelsbankens nya globalfond istället för Storebrand Plus? Billigare och klassad som mörkgrön.
Edit: värt att nämna kanske också är att Handelsbankens småbolagsfond och tillväxtmarknadsfond också är mörkgröna.
Lite mer Sverige än tidigare. Syfte att replikera Lysas modell?
Tycker det är ett snyggt tänk
.
Fundering: finns det möjligen något ”Exempel/Nyans” för oss som vill marknadstajma ”bara lite”? Exempelvis känner jag mig inte alltid helt nöjd med viktningen i en passiv globalfond. Någon månad kanske man vill sälja eller köpa lite mer eller mindre av usa/eu/sve/jp etc? Tänker mig ett antal billiga indexfonder som ihop i princip täcker hela DM där man kan köra en variabel viktning? Utgångspunkten bör dock vara fördelat enligt marknadsvikt, men smidigt att ombalansera om man så vill.
Gissar att ovan är en helt annan tråd. Men kanske fler som haft liknande tankar. ![]()
Bra o vettigt! Tack för att du delar med dig! Men… . 10 år… man vill ju pila i
Att ha en explicit spekulationspost på hela 10% ställer jag mig väldigt tveksam till.
Är det verkligen det bästa rådet tlll en nybörjare, att man bör spekulera med 10%?
Döp om det eller ta bort rådet är bättre, och lämna det till mer avancerad och/eller mer intresserade målgrupper.
Jättebra sammanfattning.
Jag tänker att enkelhet är nyckeln. Man kan t.o.m. sträcka sig så långt att man struntar i exempelportföljerna från Avanza.
Så att ni kör:
-
Fondrobot typ Lysa
-
100% Global index
-
70% Global index, 20% Sverige index, 10% Tillväxtmarknad
Sen lista upp fonder som passar in i ovan kategorier.
Global Index: LF Global Index, DNB Global Indeks, Storebrand Global osv
Sverige Index: Plus allabolag Sverige, SEB Sverige Indexnära osv
Tillväxtmarknad Index: Avanza Emerging Marker, Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index osv
Här kan man vara nöjd. Viktigast är att komma igång med sparandet. Börja månadsspara i ovan portfölj. Punkt.
Det borde räcka för basportföljen.
Som sagt enkelhet är nyckeln är. Med ovan fångar man det som faktiskt påverkar ens avkastning. Resten är finlir.
Man måste ta hänsyn till marknadsvikten i dessa bolag.
Om du äger de 8000 största bolagen i världen så äger du säg 95% av marknaden.
Om du äger de 1500 största bolagen i världen så äger du 73% av marknaden (global indexfond DM). Som också styr merparten av utvecklingen i världen.
Därför räcker det oftast med att ha en globalfond och en tillväxtmarknadfond. Då äger du ca 90% av marknaden. Resten har ingen större påverkan på din portföljs utveckling.
Som du skriver, så kan man diversifiera i oändlighet. Men då diversifierar man endast i de översta procenterna som knappt har någon påverkan.
Därför är det rimligt att diversifiera i den stora delen och skit i resten ![]()
Detta gillar jag. Dock följer Storebrand Global All Countries ACWI-indexet och så behövs inte tillväxtmarknadsfond som ju ingår i ACWI.
Tack.
Ja, jag vet. Men ville inte krångla till det i onödan. Men visst, man skulle kunna lägga till en not om att TM finns med i Storebrand fonden och kan därför ökas till 80% och fimpa TM delen.
Jag tänker en lista per bank/institut. På storbankerna väljer du så här, i tjänstepensionen väljer du så här, på Avanza/Nordnet kan du välja så här osv. Folk ska inte behöva byta bank tänker jag.
Ja det är ett alternativ. Men jag tycker det blir krångligt med flera olika portföljer beroende på bank.
I mina ögon blir det enklare med en portfölj och sen lista upp alternativa fonder som finns på alla banker.
Läste ditt inlägg igen. Vi kanske menar samma sak ![]()
Precis, jag tänker att om du har Swedbank så ska du välja fonder X, Y och Z. Finns en tråd sedan tidigare att utgå ifrån.
Jag tänker att det skulle kunna vara fyra nyanser av nörderi för fondalternativet.
Nivå 1
100 % Global storbolag index (helst ACWI)
Nivå 2
80 % Global storbolag index (helst ACWI)
20 % Sverige index
Nivå 3
70 % Global storbolag index (MSCI World)
10 % Tillväxtmarknad index
20 % Sverige index
Nivå 4
60 % Global storbolag index (MSCI World)
10 % Global småbolag index (om Handelsbankens fond finns tillgänglig)
10 % Tillväxtmarknad index
20 % Sverige index
Tycker att det är ett kanon upplägg. Blir dock lite kritisk till de 10% att spekulera med. Gillar tanken men tycker vi måste hålla lite mer i tyglarna när det är en basportfölj. Gärna indexfonder i det smalare segmentet , men att nämna enskilda aktier, guld i en basportfölj känns inte bra.