Kan börja med ett varningens finger för det som kommer nedan. Det är nörderi & optimering. Tittar du lite snett på folk som köper nått annat än gröna mjölken? Är tacos det enda som gäller på fredagar? Då är mina förslag troligtvis inget för dig, gå vidare 
Jag har suttit halva natten och grävt i data kring långa korrelationer, korta korrelationer under kriser, marknadsvikter, kredit & durationsexponering och maximala drawdowns. Så kritik kring krånglighet eller liknande: släpp det. Jag har gjort det krångliga. Att köpa 3-4 fonder är INTE svårare än att köpa 2. Har man det problemet så var vänlig gå in på https://lysa.se/.
Efter ungefär 4 timmar sömn och lika många liter kaffe kan småfel och tankevurpor dyka upp nedan, påpeka gärna så kan jag redigera/ ta en titt! 
Case 1A: Jag är en person som vill ha en räntekomponent för min aktie-indexfond. Jag tror stenhårt på en effektiv marknad och vill således ha liknande vikt som räntemarknaden. Jag söker liknande exponering avseende duration & mängden kredit-risk.
Tillgångar: |
Justerad Marknadsvikt: |
Fond: |
Duration: |
Notes (duration på 2-10 år) |
40% |
20% AMF Räntefond Mix, 20% Storebrand Obligation |
4,525 |
Bonds (duration på 30 år) |
10% |
Captor Iris Bond |
12,5 |
Bills (duration under ett år) |
10% |
AMF Räntefond Kort / Avanza Ränta Kort |
0,5 |
TIPS (inflationsjusterade, duration mellan 5 - 30 år) |
5% |
DanskeInvest Globala realräntor |
4,64 |
FRN Notes (Floating Rate, 2 år) |
5% |
Storebrand FRN företagsobligation |
2,31 |
IG Företagsobligationer |
25% |
Captor Aster Global Credit |
10,4 |
HY Företagsobligationer |
5% |
Captor Aster Global High Yield A |
3,18 |
|
|
|
|
Snittduration |
6,3 |
|
6,2165 |
Case 1B: Men vafan, småpetare med 5% och jag tycker att den där globala realräntefonden ser dyr ut? Och dubbla fonder för statsobligationernas mellan-exponering? Jag förstår att det är pga duration & exponering mot olika länder, men jag vill ha det ännu enklare. Samma med företagsobligationerna, en fond tack!
Förenklade Tillgångar: |
Justerad Marknadsvikt: |
45% |
45% Storebrand Obligation |
5,59 |
10% |
Captor Iris Bond |
12,5 |
10% |
AMF Räntefond Kort/Avanza Ränta Kort |
0,5 |
Företagsobligationer |
35% |
Avanza Ränta Global |
8,234 |
|
|
|
|
Snittduration |
6,3 |
|
6,6974 |
Case 2: Hej, jag söker främst en skyddande räntedel. Jag har exempelvis stor aktieexponering, eller vill främst kunna utnyttja den magiska ombalanseringseffekten när större rörelser händer på marknaden. Jag vill således inte ha någon High-Yield, mycket lägre exponering mot kreditrisken som kommer med företagsobligationer samt korta ned min duration. Dock förstår jag att vi i Sverige har redan bra access till korta företagsobligationer via våra sparkonton, så vi tar lite ränterisk på företagsobligationssidan för att balansera det hela. Min fördelning av statspapper & företagsobligationer förändras från ca 65-35 till 80-20. Min duration sänks från ca 6,1-6,3 till 3,8.
Skyddande Tillgångar: |
Viktförslag: |
30% |
AMF Räntefond Mix |
3,46 |
40% |
AMF Räntefond Kort |
0,5 |
10% |
4,64 |
20% |
10,4 |
|
|
|
|
Snittduration |
|
|
3,782 |
Case 3A: Hej, jag vill ha större drag i min ränte-del. Kanske anser jag att aktiemarknaden är övervärderad, för volatil eller så kanske jag klarar mig med en lite lägre avkastning till mycket lägre volatilitet på senare år. Jag har därmed en större del av mina investeringar i just räntebärande papper. I och med detta går det att ge en något högre duration & kreditrisk. Min fördelning av statspapper & företagsobligationer förändras från ca 65-35 till 50-50. Min duration ökar från ca 6,1-6,3 till 7,8.
Avkastande Tillgångar: |
|
20% |
20% AMF Räntefond Mix, 20% Storebrand Obligation |
4,525 |
20% |
Captor Iris Bond |
12,5 |
5% |
AMF Räntefond Kort |
0,5 |
5% |
4,64 |
FRN Notes (Floating Rate, 2 år) |
5% |
Storebrand FRN företagsobligation |
2,31 |
35% |
10,4 |
HY Företagsobligationer |
10% |
Captor Aster Global High Yield A |
3,18 |
|
|
|
|
Snittduration |
|
|
7,7355 |
Case 3B: Nu blev det krångligt igen…
Förenklad Avkastande: |
|
20% |
20% Storebrand Obligation |
5,59 |
20% |
Captor Iris Bond |
12,5 |
10% |
AMF Räntefond Kort |
0,5 |
Företagsobligationer |
50% |
Avanza Ränta Global |
8,234 |
|
|
|
|
Snittduration |
|
|
7,785 |
Case 4: Jag söker diversifiering. Flera tillgångar med låg korrelation mellan varandra och en positiv avkastning är på menyn.
Var vänlig läs genom hela tråden Jakten på den ultimata allvädersportföljen. Här ser jag begränsade möjligheter utan att använda ETF:er, då vi vill komma åt väldigt specifika byggklossar med relativt rena faktorer. Exempelvis rejäl ränterisk (duration) utan kreditrisk och vice versa.
Tack för mig