15% av svenskarna har tomt på kontot dagen innan lön (och de flesta har inte 20.000 kr)

Ärligt talat, är det bara jag som ofta plötsligt utan förvarning får en automatisk betalning på 4000 spänn för nåt årligt tidningsabonnemang eller något klubbmedlemskap osv?

Lite marginaler vill man väl ändå ha så att man slipper krångla med avbrutna transaktioner osv.

Enligt en snabb-googling verkar det rekommenderas att ha ett par tre månadslöner på bankkontot åtminstone.

5 gillningar

Du lever nog inte i riktigt samma verklighet som de flesta andra….

Jag personligen vet när ev automatiska förnyelser dras, och tillser att det finns medel för det när det är dags.

9 gillningar

Jag runt 1000kr kvar på lönekontot efter 1:a varje månad :confused:

Och sedan är beredd att förtydliga: “Du får ursäkta om du tycker frågan är oklart formulerad, men det vi är intresserade av är hur mycket pengar som du vanligtvis har kvar av din månadsvisa lön, pension eller annan inkomst efter att du betalat månadens räkningar och andra utgifter. Form och plats för dina kvarvarande pengar spelar ingen roll, räkna med dem oavsett om de är insatta på bankkonto, finns som kontanter, har investerats, eller använts till amortering."

På lönekontot, nej. På något konto där man kan komma åt pengarna, ja för väldigt många.

12 gillningar

Som FIRE har man inte ens någon lön, kan inte bli ens en krona över alltså.

Jo, eftersom frågan gäller all inkomst täcks även kapitalinkomster.

Kapitalinkomster är inte regelbundna, de kommer i klump när reavinster realiseras.

Med nyckelordet “vanligtvis” förväntas man göra ett överslag för att dela upp klumpvisa inkomster.

1 gillning

Omöjligt med kapitalinkomster. Det finns inget vanligtvis där.

Finns det något Call to action eller liknande?

Många klarar inte gymnasiet eller enkla rutiner. Är det förvånande eller konstigt att många överlever, men inte utmärker sig ekonomiskt? Finns ju massa livsöden som förklarar statistiken.

Jag famlar efter en inramning eller problemformulering. Ska det ställas i relation till forumet och Rikatillsammans? Ett slags existensberättigande?

Ska man tolka det som att de inte har något finansiellt sparande alls eller att de inte har något på lönekontot specifikt?

Jag har stort finansiellt sparande men bara några hundringar på lönekontot löpande.

Jag begriper inte hur svårt det kan vara att ställa frågor som inte går att tolka på olika sätt.

Jag tycker inte man kan säga något om denna undersökning då man inte vet hur stor andel som har misstolkat frågan.

Jag själv förstår inte fullt ut frågan. Frågar man efter hur mycket man kan spara varje månad, eller hur mycket man har på sina konton?

Sen kan de ju mycket väl ha förtydligat frågan för alla som varit med eftersom det är baserat på intervjuer, men det vet ju inte den som läser resultatet.

Aja.

Det enda man kan säga är att väldig många har väldigt lite.

2 gillningar

Jag tror nog det är normalt att folk vill spendera hela sin lön. Att skjuta upp belöningar för att få en större belöning i framtiden är det nog bara en minoritet som vill.

Det här är det klassiska marshmallow testet.

5 gillningar

Jag fattar att det är sjukt svårt. Man vill ha nöjet nu. Å andra sidan kan jag dö imorgon och då får ju frugan och ungarna pengarna. Att lägga på hög är ju inte heller bra för svensk ekonomi. Jag kunde ha varit ute och käkat på krogen och köpt onödiga grejer och inte spara nånting alls. Hade varit skitbra för ekonomin om alla gjorde så.

Nej det kommer inga automatiska betalningar :joy: det som kommer dras givetvis på creditkortet ex. Patreon, Spotify, Netflix, YouTube mfl. Allt annat går till internetbanken som e-faktura. Det dyraste är väl appen som jag använder vid jakt men även den betalar jag med VISA kortet en gång per år.

Vet aldrig när plånboken inte ligger i fickan längre då behöver jag inte få panik.

Sen har vi givetvis konto för flera månaders utgifter plus konton med okej ränta där vi har så vi kan va utan jobb 1-2år.

Det är ju också frivilligt vilken väg man väljer. Men jag tror det handlar mer om personliga egenskaper än vilken lön man har.

1 gillning

Som dessutom är debunked.

Korrelationen är fattigdom: barn som växer upp i fattiga förhållanden har statistiskt svårare att bli framgångsrika och de behöver också lära sig att man inte kan vänta, för då finns det inte kvar.

8 gillningar

All min personliga erfarenhet av alla barndomsvänner talar emot det så detta tror jag inte på. Även om barn från fattigare familjer har svårare att bli framgångsrika innebär det heller inte att det jag skrev är debunked.

Det kan vara så att barn från mer ordnade familjer statistiskt sett har större förmåga att skjuta upp belöningar.

Marshmallow testet har inte replikerats, vilket räknas som att det är debunked. Det är en bra story, men det är inte vetenskap.

4 gillningar