Likförbaskat är det ju alltid läskigt när man börjar fundera på att ta ett aktivt beslut. Men jag har ca 1½ år kvar till den av mig själv bestämda dagen för ett mer aktivt beslut kring att fortsätta jobba, byta karriär eller gå “full piña colada”.
Ganska ointressant svar från mig på den frågan för jag har slutat jobba sen flera år tillbaks å behöver inte göra de för resten av livet…
…fast du kan ju räkna månader ändå iofs.
Du behöver nog inte svara om du inte vill
912 dagar!
Om FK och alla försäkringar skulle strypa alla utbetalningar.
Väckte en frågeställning hos mig, då LÖF och AFA fyller upp till en viss % nivå. Höjs de försäkringsutbetalningarna om FK skulle sänka eller ta bort ersättningen?
Ska klura på det!
Bra avsnitt som vanligt! Kul frågeställning kring de tre oliktänkande fysikerna. Kanske kan vara ett kul avsnitt, hur ens personlighet, utbildning och yrke påverkar ens sparande!
Sen så tycker jag Jan och Carolines utgifter verkar rimliga. Med tanke på att det är 5 individer i hushållet, katten räknas såklart.
Kort reflektion, kan någon lova att sparka ut mig ifall jag skulle flytta till Hudiksvall (läs BARA investera i indexfonder)?
Jag håller dock med @janbolmeson att det är viktigt att testa på saker (tex äga en tesla) men jag tror sånna saker varierar över tiden. Vi tex valde att flytta ut från stan och skaffa häst, för att testa på, det värsta som kan hända är att man inser att det blev fel.
Dock tycker jag att människor generellt bryr sig alldeles för mycket om vad andra tycker om en - lär dig älska dig själv!
Jag gillar Kiyosakis tänk kring tillgångar och skulder, kanske främst för att jag inte ser de flesta tillgångar som ”verkliga” utan mer fiktiva som kan realiseras mer eller mindre snabbt, på samma sätt som andra (kanske en förutfattad mening av mig) och definitivt inte huset man bor i som jag ser mer som konsumtion.
Vore kul att höra argumenten varför familjen Bolmeson har en stressad ekonomi, alltså lite mer än att bilen å huset kostar. Jag tycker att det låter som att @janbolmeson inte använder alla pengar på samma sätt, som att tex all utdelning ska investeras osv.
Balans- och resultaträkning, vore nästan lite kul att ge @janbolmeson möjlighet att analysera och höra vad han kommer fram till, blir bara lite konstigt när jag inte har min frus saker med bara…
Hoppas det inte är Snötass som ni tycker kostar mycket pengar…
Tycker ändå att 5-10 år för familjen Bolmeson utan inkomst låter lågt, det borde ni klara er på Storskogen pengarna… Men det kanske va utan pensionspengar också?
Prexis det som skaver absolut värst, att ta det där definitiva beslutet…! För varje gång man följer upp ekonomin i Excel (halvårsvis…) desto längre bort från die with zero kommer man/vi. Utan att ta med hus och ev. arv i beräkningarna.
Hustrun har lyckats sluta jobba i förtid utan att ta ut någon pension än men själv har jag ångest för att ta beslutet (4 år kvar till 65). Och jag uppskattar att vi skulle klara >10 år utan att ens tänka på pension, hus eller arv.
Förmodligen är man dum på riktigt som inte sätter ner foten…
Svar på frågan:
Med nuvarande kapital/börsläge klarar jag mig c:a 25 år på en nivå som motsvarar nuvarande nettolön, räknat konservativt utan framtida avkastning men under antagandet att avkastningen i snitt minst bör kompensera för inflationen.
Här finns stora marginaler eftersom jag med nuvarande månadslön dessutom avsätter ganska mycket till sparande, vilket jag inte räknat med/bort. Det finns ju ingen anledning att avsätta en del av min “FIRE-lön” till sparande om den redan bygger på det som är sparat så räknar jag bort sparandet så är ju behövd “nettolön” lägre med samma levnadsstandard och det räcker i ännu fler år.
Ja, jag räknade mitt efter utgifter och inte inkomster då jag har väldigt hög sparkvot. Ligger man över 50% i spakvot är ju avsättningarna högre än levnadskostnaderna.
Konservativt är ju bra också, men lagomär bäst tänker jag. Att räkna utan någon avkastning är väl klokt, men att räkna på årslöner känns inte så relevant om man inte vill skicka med ett rejält arv eller ägna pensionen åt Jorden runt-resor.
Alla är olika. Jag har har ännu inte bestämt mig för när jag ska kliva av. Jag har så det räcker men jag ser heller ingen mening med att vaska bort kapital bara för att andra tycker att nivån i antal årslöner inte är relevant. För mig känns det bra. Hade jag haft 100 eller 1000 nettoårslöner hade det känts ännu bättre, oavsett “relevans” för andra. För mycket kapital är ett lyxproblem, man kan alltid skänka bort pengar till välgörenhet om det skulle skava på något sätt.
OBS här att vissa räknar på sitt kapital pga att de när den stora drömmen om att sluta arbeta så fort det bara går, även på en lägre levnadsstandard. Men jag känner just nu inte ett sådant behov. Det är många olika saker som avgör när jag kliver av, just nu är det inte kapitalet som är avgörande.
Det var nog ingen som “underkände” din kalkyl heller. Läste du mig annorlunda var det inte avsikten. Alla gör som de vill/kan/behöver såklart.
Men vi verkar vara överens om det där med att nedtrappning/avhopp är det svåra. Så vi kan väl enas om att @janbolmeson gott kan satsa på ett “När är det dags för FIRE-avsnitt”? Jag taggade Jan och slänger återigen in en passus om att bjuda in Farbror Fri till podden.
Ja, de räknas inte (hamnar i samma hög som du lägger humankapitalet i). räknade inte heller med avkastning på kapital under tiden…
Jag skulle klara 10-20 år och under tiden kan jag ovanpå detta börja ta ut tjänstepension och senare även pension.
Vad jag dock önskar är att jag tagit 2-3 mini-pensioner på 1-3 år tidigare i livet.
Varför vänta på att göra allt man vill göra i livet till när man är “gammal” och trött?
Bättre att ha tagit ledigt från jobb och gjort annat i ett par omgångar.
Jag tycker att FIRE har blivit lite av ett “modeord i tiden” och tolkar man många kloka insikter här på forumet är nog inte ett tvärt avslut på jobbkarriären tidigt i livet det som många innerst inne eftersträvar. Likasom att meningen med “ett rikt liv” inte bara handlar om pengar utan även livskvalitet och därmed borde begreppet oxå handla om att ta med även det man avsatt till pension för att våga ta beslutet att iaf sluta jobba lite tidigare. Medans man fortfarande har kraft och ork att ha ett gott liv på ålderdomen.
Ett pepp-avsnitt med hela livskalkylen inkl. pension på temat “jag kan flyga, jag är inte rädd”…
Att inte ta ett beslut är också ett beslut… har mött allt för många som väntat med denna typ av sak och där det sedan blivit försent av olika anledningar. Låt inte rädslan för att fatta beslutet vara en anledning att fortsätta i samma spår om det inte verkligen är vad du vill.
Räknar du in även att du ska ha pengar kvar som pensionär när dessa 27 år är slut? Jag tänker att om man har pengar så man klarar sina nuvarande utgifter i 20 år och slutar jobba vid 45 år, så kommer man att missa ett halvt liv av pensionsavsättningar.
Alltså att i utgifter så borde man även räkna med pensionssparande tills man “går i pension” åldersmässigt.
De 27 är utan värdeökning och beräknat pensionskapital enligt min pension täcker utgifterna och lite till.
Utöver det finns det saker som potentiell flytt, uthyrning, arv, sidoinkomster etc man kan kasta i mixen men det är inget jag räknar med. Jag har som sagt inga ambitioner att gå hem imorgon och räknar med att spara tre årsutgifter till innan jag drar ner på sparandet.
Alla verkar så bekymrade för mig. Det är lite gulligt.
För att svara korrekt behövs en bättre definition av “klara”.
Betyder klara nuvarande utgifter och “die with zero” efter tiden som gått?.
Betyder klara nuvarande utgifter och man börjar jobba igen med fortsatt samma utgifter?
Betyder klara absolut nödvändiga utgifter och “die with zero” efter tiden som gått?.
Betyder klara absolut nödvändiga utgifter och man börjar jobba igen med fortsatt samma utgifter?
Betyder klara nuvarande utgifter och man börjar jobba igen med absolut nödvändiga utgifter?
Betyder klara absolut nödvändiga utgifter och man börjar jobba igen med fortsatt nuvarande utgifter?
Bra tankespjärn. Jag tänker: nuvarande livsstil ner till noll, men bostaden undantagen och inga nya inkomster i framtiden. Så tolkade jag frågan.
Tar man hänsyn till fler parametrar som känns rimliga blir kalkylen för svår.
Fritdshus då, ska de räknas med eller ej?
Jag kanske är lite avig till frågan eftersom svaret inte ger mig särskilt mycket personligen.
Jag har inte tänkt sluta arbeta idag, jag gillar mitt arbete.
Jag har tänkt fortsätta arbeta i ungefär 20 år till, i den planen ingår att hålla en viss livsstil och fortsätta med den ungefär tills jag dör.
För att göra det behöver jag både arbeta och investera, dvs jag kommer både vara rich dad och poor dad på samma gång.
Skulle planen ändras på vägen och jag skulle vilja sluta tidigare, då får man tumma på livsstilsparametern, inte mer med det.
Om man är i tankarna att sluta arbeta inom en snar framtid så kanske siffran är intressant.
För att inte helt vara på tvären ändå ska jag svara på frågan, med nuvarande utgifter ner till 0, 5 år kanske.