#276 - Hur många dagar klarar din ekonomi om du slutade arbete idag? | Del 4

Håller helt med dig i din iakttagelse :slight_smile:

Ett bra citat jag brukar tänka på när jag har liknande känslor, att försöka rädda folk från sig själva är

You can lead the horse to water, but you can’t force it to drink

@janbolmeson hoppas du också kan ta den till dig. Har hjälp mig mycket :slight_smile:

10 gillningar

Jan can lead us to the index fund,
but he can’t force us to invest

:smile:

10 gillningar

Precis så kände jag mig med min bil, fast prislappen va närmare det dubbla… Men nu vet jag hur det känns att köra en bil alla tittar efter, men det är inget jag saknar…

2 gillningar

Bra avsnitt, gillar bokavsnitten! Men jag ville nog ta upp kudden några gånger… @janbolmeson det märks att du inte dagligen drar igenom finansinsta och hör buzzet om sparande. :smile:

Jag upplever att det är många som pratar indexfonder. Ingen lika stor kramare som du såklart då de ofta inte är oberoende men ändock upplever jag en våg av allmänbildare där ute. Nästa lite religiöst om man får säga så? Någon mer som känner vågen? Får inte privatekonomi ganska mycket mer plats i tvrutan, i tidningen och i vår vardagsscroll nu än för låt säga fem år sen, eller två år sen?

Jag gillar när du bjuder in sparringpartners som ger fler dimensioner till dina argument. Jag gillar verkligen Carro och hon har sin naturliga plats i podden, men ibland faller dina väl genomtänkta frågeställningar lite platt när inte motparten svarar på serven. Då blir utsvävningen ett faktum och jag har hunnit halvvägs till jobbet eller mer och introt är inte ens klart. :smile: Den ombedda feedbacken kommer från kärlek och en önskan om lite variation. Jag kan känna inbromsning i ännu ett "jasså…? " där jag känner att du egentligen vill accelerera in i visionen av avsnittet.

Keep up the good work of bjud in fler gäster (gärna en kvinnlig gäst, det blir en trevlig dynamik då som ofta kan saknas i andra pengapoddar) :heart:

Alla personer på den här listan skulle vara intressanta att lyssna till i ett samtal med dig: StackPath för att inte tala om Karin Sjöblom!

3 gillningar

Dubbla priset även för 20 år sedan? :slight_smile:

nej nej, nominellt… fast jag hade bilen hela leasingperioden (36 månader)

1 gillning

Av ren nyfikenhet, hur skall ni gå från 60k till 30k i utgifter när barnen flyttar ut ?
Flytta till billigare boende ?
1 bil istället för 2 ?

Nu vet jag inte @Janibromma s exakta situation, eller hur många tonåringar han har, men det är ju möjligt att de största utgifterna inte kommer från just bil eller boende.

Vi ligger på ungefär samma utgiftsnivå med tre barn i tonåren/strax under och jag räknar minst med att de står för 20k av utgifterna (han sa faktiskt 30-40k).

Exakt, tre tonåringar som käkar för 10k i månaden är ju inget onormalt t ex. Det kan nog bli 15k också om man köper hämtkäk ibland och fyller på med lite findricka. Lite aktiviteter på det, utlån av bil eller skjuts (om man bor knasigt till), tonårsduschar i dyrtider m m. Det kan nog snabbt rasa på.

(Ibland är det gött att vara far till en gamer med liknande intressen som jag i övrigt.)

1 gillning

Bra fråga. Fick mig att fundera. Huvudorsaken till de höga kostnaderna är att vi gör dyra saker hela tiden. Semestrar blir dyrare och fler liksom aktiviteter.

Nu kanske siffrorna jag anger dessutom är för låga men kommande situation, när barnen flyttat ser ut så här (som ett billigare alternativ):
Boende 10.000
Mat 10.000
Bil 4500
Övrigt 5500.

När barnen nu bor hemma går maten och hushåll och lite restaurang på 15000
Boende med amortering på 15000
Transporter 6000
Aktiviter kanske 4000
Semester 10000
Fickpengar vuxna 6000
Sparande till barnen 4000

Så jag jämför äpplen och päron. Nuläget har vi medvetet valt att inte fundera så mycket på utgifter medan DINK-budgeten är mycket försiktig budget. Amortering försvinner innan barnen flyttat och barnens sparande hoppas jag upphör.

Tack @SNS och @Esko för lite tankespjärn.:+1:

2 gillningar

Hjälp mig lite med resonemanget runt tjänstepensionen.
Ska den räknas in i de totala tillgångarna, eller inte?:thinking:

För min del utgör de idag drygt 60% av de totala ”banktillgångarna”, men är ju då inte tillgängliga förrän om tidigast 12år :innocent:

Ska man lägga ihop eget kapital och tjänstepensionen för att få ihop totalt antal dagar, eller som i mitt fall då det blir nåt års glapp mellan eget sparande vs tjänstepensionen, enbart räkna på det egna kapitalet :man_shrugging:

Och för mig som inte vet… görs det insättningar till allmän pension även om man ”drar pluggen”?

Övriga resonemang;

• 0kr månadssparande, så klart
  • burnrate lika idag
  • 7% värdeutveckling (enligt std i ränta-på-ränte kalkylatorn)
  • ingen hänsyn till övervärde i huset

Lyxigt! 168kSEK om året för semester och aktiviteter. Jag har alltid misstänkt att vi lägger för lite på detta :grinning:

1 gillning

Nej, om du inte har lön (eller vissa bidrag) tjänar du inte in allmän pension.

Bara flygbiljetter till t.ex. Mallorca går ju på över 30 000 för en familj på 5, sen ska man ju bo nånstans med.
Vill man längre bort blir det mer.

Endast vår dotters gympa kostar ca 2000kr i månaden, antar att det räknas till “aktivitet”.

Återigen, utgifterna springer snabbt iväg med lite äldre barn.

2 gillningar

Jo det går nog fort att bränna pengar på semester resor. Vi har inte barn i den dyra åldern ännu :grinning: sen bor vi i egen bostad på semester, eller bostad som ägs av övrig familj (beroende på land) så det blir en annan kostnad per resa iaf.

2 gillningar

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Sommarhus kostar mer än man tror

Har följt podden till och från sedan avsnitt 80 ungefär. Undantaget de grundläggande lärdomar och insikter jag fick när jag började lyssna så är de senaste 4 avsnitten, och i synnerhet avsnitt nr 3 i serien, de bästa ni gjort! Galet mycket värde i 5-6 h podd. Ville bara säga stort tack @janbolmeson och @carolinebolmeson :pray::ok_hand::blush:

13 gillningar

Vad snällt skrivet, tack! Det värmer verkligen. För ibland så känner jag mig själv osäker, särskilt när jag ibland får rätt mycket feedback “Kan ni inte bara sluta prata om dessa emotionella värden och prata hard-core fonder och aktier”.

Tack än en gång.

12 gillningar

Plus 8-9 på den! Du är alldeles för känslomässig @janbolmeson, du måste lära dig lita på dig själv och inte bry dig om alla andra, bara då vågar du sälja din Tesla… :wink:

2 gillningar

Den där osäkerheten tycker jag att du kan kasta överbord.

Jag började lyssna på alla avsnitten från början någon gång i somras och är äntligen ifatt. De som handlar om emotionella värden är de bästa, de få en att tänka till, reflektera och till och med skaka om en lite. Det är lätt att bli insnöad i sitt tänkande och vilja hela tiden ha mer. Stirra sig blint på siffrorna tills de bara är siffror som inte växer tillräckligt mycket och fort.

Jag har markerat de avsnitt som jag gillade mest och kommer lyssna på de igen.

Fortsätt göra det ni gör, ni har redan ett vinnande koncept. Det går alldrig göra alla 100% nöjda även om man skulle vända ut och in på sig själv.

12 gillningar