Jag lyssnar på alla era avsnitt förutom humman kapital på engelska. Men jag har förstått att ni väljer om @janbolmeson och @carolinebolmeson huset vara eller inte vara som förälder till tonåring så uppskattar dom ett stort hus att kunna ta hem kompisar och få vara lite för sig själva och som förälder känns det mycket bättre att dom är hemma och hela huset fullt med ungdomar än att inte veta var dom är och oroa sig för det. Bara en liten input i tanke vurpan
Vill bara eka det @jojoka skriver och tacka för det känslomässiga flummet här på forumet de senaste åren. Det har i alla fall skänkt mig betydligt mer värde än de rent praktiska innehållet kring ekonomi på sistone. När man väl kan grunderna ger det diminsihing returns att nörda ner sig ytterligare.
@Ola_Morin har alltså helt rätt i att du ska lita mer på dig själv i din kreativitet och det innefattar också att vända dövörat till när han ber dig att sluta prata om emotionella värden No hard feelings!
Men när vi ändå är inne på ämnet “hardcore aktier och fonder” önskar jag faktiskt lite mer ingående avsnitt på smart-beta @janbolmeson. Jag vet att du inte är ett fan men det är ett intressant kaninhål!
Jag har verkligen tagit detta som min livsuppgift att vara motvalls, inte för att jag definitivt tycker så men jag tror ALLA behöver fundera vad som skulle kunna vara bra i en åsikt man absolut inte sympatiserar med just för tillfället, så även jag!
Jag tycker det är bra med de lite mer lättlyssnade avsnitten Jag gillar blandningen.
Att ha huset fullt med ungdomar - det har jag alltid älskat när både Jan och Thomas hade sina kompisar hemma hos sig.Så många roliga stunder/situationer jag var med!
När Thomas gifte sig och Jan var bestman ( jag hoppas att det heter så) och ledde en lek med frågor och när en av frågorna var att alla som någon gång var i källaren (=gillestuga där pojkarna hade sitt rum med tillhörande TV-/sällskapsrum) på Önskegatan skulle resa sig var det tiotal ungdomar som gjorde det.
Språknörderi: Numera säger de flesta bestman, så det funkar, men marskalk är annars den svenska motsvarigheten då bestman är ett inlånat anglosaxiskt påfund.
Angående att öka sina utgifter när man får höjd lön.
Jag hoppade upp några tusen i lön för ett knappt år sedan men jag har inte ökat mina utgifter, däremot sparandet. Jag har det jag behöver och är inte extremt road av resor.
Jag har tidigare i livet varit tokig i prylar, bilar och motorcyklar. Nu har tröttnat på att ha en massa skit som tar plats och har även kommit till insikt i att inköp av en fin bil är en väldigt kort kick så det ger mig inte något längre.
Att göra klipp på begagnade grejer som jag ändå skulle behövt köpa är min hobby på senare tid och det sparar en del utgifter.
Jag tycker däremot om tryggheten i ett rejält sparkapital då jag skulle kunna förlora jobbet utan att bli det minsta nervös för ekonomin.
Gjorde lika som dig när min lön gick upp cirka 30% förra året, inga höjda utgifter utan bara höjt sparande.
Tack för förklaringen!
Jag tycker att det är enklast att räkna på att leva på det egna kapitalet under glappet fram tills tjänstepension och allmän pension är tillräckligt stor för att leva på. På det sättet vet jag exakt hur många år det egna kapitalet behöver räcka.
Förvånar mig att era pengar endast skulle räcka i 5-10 år om utgifterna är 600k/år. Som jag förstod det var det visserligen exklusive vissa tillgångar, såsom huset (och gissar även ex. bilen som kan säljas osv.). Då har du mellan 3 och 6 miljoner i kapital (ex. Lysa-investeringar, buffert osv. antar jag). Förvånar mig att ni inte fått ihop mer efter så många år.
Jag gör på samma sätt. Men jag räknar med tillväxt på det egna kapitalet för att inte ta ut för lite och riskera sitta kvar med en förmögenhet när pensionsutbetalningarna kommer
“Hur många dagar klarar du dig?” Jag har vänt på hela min ekonomi när det gäller livskostnader och lever på mina investeringars avkastning.
Hur? Jag räknar fortlöpande ut CAGR (totala avkastningen sedan jag började investera, omräknat till procent per år) och sedan multiplicerar jag det med nuvarande investerat kapital för att räkna ut mina investeringars nuvarande förväntade årslön. Det ser jag som min lön/min årsbudget att hålla mig inom. Så länge jag håller mina årsutgifter under det så menar jag att jag har bra chans att klara mig för evigt.
Alla andra inkomster jag har (jobbar fortfarande deltid) går rakt in i mitt investerade kapital och påverkar min årsbudget bara som den avkastning de förväntas ge framöver.
Jag gör så här för att öva mig på FIRE.
Tror att Jan är lite modest och kanske inte heller vill skylta med sin privatekonomi. Det går inte ihop annars med tanke på vad som sagts om hur mycket de investerade i Storskogen från sin lekhink mm. Tycker man får respektera att inte alla vill gå ut med sin privata situation som diskuterats i en annan tråd och det är heller inte så intressant i sammanhanget, utan det är mer tankesättet som tas upp.
Sedan är nog många som mig, och de utgår från kanske helt orealistiska worst-case scenarion och intalar sig själva hur eländigt det är för att kämpa vidare mot allt högre höjder .
Det är lite mental bokföring i spel också. Räknar tex inte med pengar i bolaget och att sedan även pension kan kicka in etc.
Haha, fair enough
Man kan definitivt ha förståelse för att du/ni vill hålla en del privat, men varför ens säga en siffra om den är så way off?
Nåja, ingen stor grej. Men för min del föredrar jag transparens, speciellt när jag själv tar råd från folk. En förtroendegrej.
Ca 7 MSEK i eget privat kapital exkl pension inkl boende. Ca 10+ MSek i bokfört värde i företagen som då måste skattas inför uttag. Plus minus någon miljon lite beroende på hur man värderar.
Minus en miljon till Freja som du lovade.
Även om du/ni inte hade behövt redovisa är det ändå intressant att se att det inte är några verklighetsfrånvända siffror som några av Sveriges största ekonomipoddare avser när de pratar om sin privatekonomi. Tack för att du/ni delar.