291. Ekonomiskt fri och Lean-FIRE innan 40 år | Med Jimmy

Trevligt och intressant avsnitt. Jimmy är i mina ögon en mkt. sympatisk, harmoniskt och trevlig kille. Efter att jag lyssnat började jag att fundera ur ett bredare samhällsperspektiv. Min tankegång är att för kunna upprätthålla välstånd i samhället bygger det på en grundstomme med x-antalet arbetade timmar. För att sjukvården, rättsväsendet, kollektivtrafiken mm. ska fungera krävs det arbetsinsats. Dessa som arbetar inom samhällets bärande områden jobbar säkert en hel del övertid. Tex. sjukvården under covid. Jag tänker på min mor som arbetar inom äldrevården som sliter efter pensionsålder. Inte p.g.a. ekonomiska skäl utan att hon ser det som sitt kall att hjälpa äldre under sin sista tid i livet. Det anser jag vara välgörenhet. Själv ser jag mitt yrke nära sammanbunden med min identitet och värdesätter den högt. Arbetat en hel del övertid förra året och inbillar mig att jag mår rätt bra av det.

Jag menar inte att låta nedlåtande om FIRE-rörelsen och jag förstår att stressen och hållbarhetsperspektivet får människor att tänka om. Sedan vet jag att människor som har gått FIRE har gjort det på p.g.a. drömmar om ett bättre liv och gör nytta för samhället på sitt sätt. Men att endast leva på avkastning och förvänta sig ta del av samhällets tjänster gör mig lite fundersam. Därav detta inlägg. Ska man finansiera sitt liv genom en pengamaskin och låta andra bära samhället?. Självklart ligger det arbete bakom pengamaskinens uppkomst och skatt betalas.

Jag tror inte att alla yrkesgrupper kan sträva efter en tidig pension p.g.a. att det finns resurser till kompentens tillgängligt som utbyte/ersättning. I framtiden är det säkert Robocop som sköter polisväsendet, drönare som släcker bränder och robotar som opererar. Men vi är inte där idag och pensionsåldern skjuts tyvärr framåt.

När man köper nya ting skapar man indirekt möjligheten för någon annan att bruka dom i andra hand. Kläder som barnet vuxit ur sänker jag bort, den nya bilen som någon köper blir 15år senare tillgänglig för någon ung som ska ut i arbetslivet.

Vårt välstånd idag bygger på våra förfäders arbetsinsats.

Ni får gärna rätta mig om jag tänker tokigt:). Bara lite kritiska tankegångar ang. FIRE-rörelsen. Var människa väljer sitt öde själv men andra människor och helheten påverkas.

6 gillningar