Grattis! ![]()
Jag har en lite liknande situation fast betydligt mindre pengar (mer info här: Feedback på FIRE-upplägg önskas)
Skattesatsen är inte allt och jag väljer att ta ut lön av några olika skäl:
- Pension och SGI är trots allt en sista fallskärm i det fall något mycket oväntat skulle hända med ditt bolag och förmögenhet
- Det underlättar vid kreditupplysningar, bolån etc
- Din livsstil och ekonomi ser från statens, kreditgivarens och övriga betraktares synvinkel normal ut.
Som tidigare nämnts finns ju fördelar med att vissa saker kan köpas via bolaget, vilket minskar skattetrycket i praktiken. Kanske vill du jobba något även framöver och då är ett bolag bra att ha.
Ska du ha någon som helst verksamhet rekommenderar jag att du skapar ett dotterbolag för detta för att skydda innehavet i ditt ägarbolag. Detta eftersom ett bolag i teorin kan bli obegränsat skadeståndsskyldigt. Du kan sedan göra koncernbidrag mellan de två. Notera att om momsen ska kunna dras på inköp behövs ju någon form av motsvarande intäkt.
Det är dock ibland problematiskt att sakna köpkraft privat så om jag vore du skulle jag under några år försöka skifta ut iaf några miljoner privat, så att dessa finns enkelt tillgängliga vid behov. Då har du en bra grundplatta med lön och privat förmögenhet. Sedan kan du sätta ägarbolaget i träda och i lugn och ro vänta ut den tiden om du vill få lägre skatt på klumpsumman.
Finns mycket mer att säga men kort och gott tycker jag du ska fokusera mindre på skatten, i alla fall i det här skedet. Men jag inser förstås att vad som är bästa rådet helt beror på hur stort fokus man lägger på den totala skatten.
Lundaluppen skrev en bra serie på ämnet för några år sedan som jag tycker var hjälpsam: