Jag har funderat över detta angående min och min sambos lägenhet (dock bor vi i Norge) men inte vågat skriva förrän nu. Ursäkta om det blir långdraget.
Jag har försökt räkna på det och vad jag har kunnat räkna mig fram till så tjänade vi mer på att investera i ett lägenhetsköp jämfört mot en global indexfond, med skatt inräknat, nu med facit i hand.
Vi köpte lägenhet ganska centralt i Trondheim i februari 2016 och har alltså bott där snart 10 år. Vi hade inte fullt egenkapital så fick föräldrar till att gå i borgen på resterande belopp och vi gick in med 100000 vardera.
Våra utgifter har i denna perioden i snitt varit 15000 kr/mån för allt som har med lägenheten att göra, förutom vissa variabla saker som ström och försäkringar. Varav i snitt har 4360 kr/mån varit amortering. Vi har också renoverat för runt 175000 så jag har räknat med 375000 i startkapital.
En liknande lägenhet om vi istället hade hyrt, skulle säkert kostat 9-10 tusen när vi först köpte i 2016 men nu förmodligen närmre 14 tusen, men har dragit ett snitt till 11500 kr/mån för liknande lägenhet i månadskostnad för hela perioden. Sen så har jag räknat med 3500 kr/mån som teoretisk månadssparande av mellanskillnaden på de 15 tusen i tillägg till 200000 i teoretiskt startkapital i global indexfond istället för köp av lägenhet.
Lägenheten har stigit i värde med “bara” ca 4% per år men med tanke på hävstången (att vi “bara” gått in med 375000) plus ett tvingat sparande genom amorteringen och att vi nu har ett övervärde på 1,6 miljoner så blir “CAGR” nästan 10%.
CAGR för DNB Global Indeks A här har på dessa 9 år varit ca 14,5% men efter skatt blir slutsumman på en teoretisk fondsparing ca 1,1 MM i plus jämfört med 1,6 MM på lägenheten.
I Norge måste man betala 37,84% skatt på vinst på fonder men för vinst i lägenhetsförsäljning betalar man ingen skatt; så med mina beräkningar så tjänade vi 500000 mer på att köpa lägenhet jämfört med att hyra + investera.
Ser mina “uträkningar” någorlunda korrekt ut för er eller är det mer girl math? Om det stämmer så borde man kanske snacka mer om detta med vänner och familj, eller var detta kanske en lyckligt tajmad peroid och/eller annorlunda för att det gäller Norge?
*Edit* Dock noterar jag att om vi hade ‘råd att renovera’ för 175 tusen så borde vi kanske haft råd att investerat ytterligare i fonder med samma summa, så med de siffrorna med i beräkning så blir det jämnare, ca 100 tusen mer i vinst för att köpa lägenheten eftersom skatten på 1,25 MM hade reducerat vinsten på fondinvesteringen till totalt 1,5 MM så kanske ganska enligt med det trådstarten hävdar, även i Norge. La med en uppdaterad bild med nya värden *Edit*