Tack @angaudlinn - köper det du säger. 100%.
Tar med mig det till kommande avsnitt. Klurigt är det.
Tack @angaudlinn - köper det du säger. 100%.
Tar med mig det till kommande avsnitt. Klurigt är det.
Står dock fort fel i löptexten på bloggen ” * Mätt i gulduns har globalfonden gått upp med 30.7%.”
Fixat nu. Suck. ![]()
Problemet med detta är att då stannar folk i “system 1” och bygger ingen ny kunskap.
Det ena utesluter inte det andra, det är min poäng. ![]()
Den där 1 %-en kanske inte behöver se som sitt mission att frälsa de 99 %-en till level 2?
Ändå bättre än att nivå 1:orna ska missionera för att dra ner alla andra till sin nivå ![]()
Folk kommer alltid föredra Systemet framför system 2.
level 1 bidrog ändå till att få fram detta med bananerna och kortsiktig påverkan
vilket satt extremt hårt inne att ens erkänna någon typ av påverkan alls. Det som de allra flesta bryr sig om. Typ jag spar för att köpa ett hus, en real tillgång, då spelar effekterna roll.
#level … 3
Om du sparar för att köpa en real tillgång som saknar valutakoppling så finns ingen kortsiktig effekt.
Om jag väljer ett sparande i SEK och sedan avser köpa ett hus i SEK påverkas jag inte. Däremot om jag sparar i t ex globalfonder påverkas jag kortsiktigt (bananer) eller långsiktigt om det är ett husköp i SEK som ligger i korten.
Fantastiskt avsnitt!
Lärde mig att förstå hur det fungerar och att valutaeffekten är en illusion som Jan beskriver så fint!
Jag kommer att fortsätta envist att guppa i min Globala Fond-båt, och nocha vad media etc säger.Det måste ju vara bättre att öka på sitt innehav med en ynka 100-lapp istället för att investera i en ny fond! Tack hela RT forumet för alla tips samt ett STORT tack @janbolmeson för att ni lärt mig mycket! ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Det så kallade System noll ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Väljer du svenska aktier påverkas du precis likadant som om du väljer globala aktier.
Valutarisken sitter i husets pris. Inte aktierna.
? Ett hus i Sverige och säg att jag har lön och sparande i enbart Sverige och svenska kronor. Där har jag ingen valutarisk. Kanske i något teoretiskt universum men inte i verkliga livet.
Köper du svenska aktier har du inte ett sparande i svenska kronor längre. Då har du ett sparande i aktier.
Beror helt på bolaget jag köper aktier i.
Jo du har SEK valutarisk ![]()
Förenklat, man har den risken som tillgången man håller
Prova tänk så istället så ligger du mer rätt mht verkligheten ![]()
Jag är med på att allt har en risk. Huspriser kan falla t ex men jag kallar det inte en valutarisk.
Nä men bostadsmarknadsrisk när du köpt.
Valutarisk i SEK före du köper mht insatsen
Precis som du säger, det finns inte ingen-risk.
Det är bara frågan vilken man tar