465. Finansbranschens tre stora problem | Med Per Palmström om mitt möte med statsministern

För några veckor sedan satt jag i ett rum på Nasdaq med statsminister Ulf Kristersson och EU:s talman Roberta Metsola. Fyrtio journalister bakom mig, tre minuter att säga något vettigt om svensk finansbransch. Det här avsnittet handlar om det jag sa — och allt jag inte hann säga. Till min hjälp har jag @EvidaPer som likt mig själv har mycket att säga om finansbranschen. Tack och förlåt! :rofl::see_no_evil_monkey:

Till skillnad från tidigare så hittar du transkribering, text och liknande i artikeln nedan.

Några av sakerna jag och Per Palmström pratar om:

1. Vad vi faktiskt har gjort riktigt bra i Sverige och ska vara stolta över.
  2. Sveriges sex största banker gjorde 213 miljarder kronor i vinst förra året — över 20 miljoner kronor i timmen.
  3. Tre tusen miljarder av dina och mina pengar står på nollräntekonton — där banken tjänar femton gånger mer än om vi hade haft dem i en billig indexfond.
  4. Finansinspektionen kallade redan 2016 hela sparandemarknaden för ett “marknadsmisslyckande” — och krävde totalförbud mot provisioner. På 10 år har inget hänt.
  5. En vanlig snittsparare i traditionell tjänstepensionsförvaltning hos Alecta har fått 300 000 kronor sämre avkastning de senaste fem åren jämfört med en bred, billig global indexfond.
  6. Åttio procent av kunderna hos storbankerna sitter i en aktivt förvaltad fond — mot femtio procent hos nätmäklarna. Samma fond är åttio procent billigare i pensionssystemet än på banken.
  7. Nittionio procent av försäkringsförmedlarnas inkomst kommer från provisioner. Där har du förklaringen till varför de vill sälja dig en kapitalförsäkring.
  8. Svenska skolelever får lika mycket undervisning i privatekonomi som i att rensa fisk.

Ser lite med skräckblandad förtjusning fram emot era kommentarer på detta gubb-avsnitt. :joy:

Hälsningar,
Jan, Caroline och Per

Tittlyssna på avsnittet

Precis som vanligt så kan du titta på avsnittet via Youtube nedan:

Du kan även lyssna på det som avsnitt 465 där poddar finns (t.ex. Spotify eller Apple Podcaster.) För dig som är supporter på Patreon så finns avsnittet här utan reklam.

Innehållsförteckning

Nedan är en grov innehållsförteckning till avsnittet.

Relaterade länkar

Länkar till relevanta avsnitt:

Övriga länkar

10 gillningar

Mycket bra avsnitt, speciellt tankeväckande det hur vanligt folk inte har oberoende rådgivning i sitt segment. :clap:

1 gillning

Jag tog väl typ upp det här i en tidigare tråd, men måste inte de här pengarna i princip finnas på bankkonton (må vara att de kan vara på konton med bättre ränta än noll, men då blir de mindre tillgängliga för handel)? Indexfonder eller värdepapper överlag är inte ett ställe där man kan förvara pengar. Köper du en indexfond för dina pengar så hamnar pengarna på någon annans konto.

traditionell försäkring, ofta med 6–7 procentenheter lägre årlig avkastning än en bred och billig global indexfond.

Är det såpass stor skillnad? Jag upplever det väl som mindre skillnad

Titta på Konsumenternas (länk nedan) där jag valde kollektivavtalad TJP för ITP1. Skrolla ner till Historisk avkastning och 10 års jämförelsen är längst ut till höger. Bild nedan

Trad typ 7-9% och fondlösning 12-13% så ”bara” typ 4-5% men det kanske är hårklyverier :sweat_smile:

Nja egentligen kan ju pengar förstöras när de betalar av lån. Pengar (fiat) är ju negativa lån.

Ja. Du har ju köpt andelar i företag för pengarna. Det företagen har nu pengarna och använder dem. Du får ägande på ditt konto som förhoppningsvis ger avkastning i form av stigande värde.

Aktier är inte att förvara pengar. Det är att sätta dem i arbete hos andra.

Ironiskt nog fick jag direkt efter avsnittet var slut i min podcastspelare reklam om traditionell försäkring :joy:

3 gillningar

Kul avsnitt. Gillar Per, han får gärna komma tillbaka regelbundet. Modigt att sticka ut hakan så mycket som han gör trots att han är en del av ”branschen”.

1 gillning

Ja det är ju sant men kanske inte i linje med vad Jan förespråkade. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Nja, företagen tillförs ju inget nytt kapital när jag köper värdepapper på andrahandsmarknaden.

Bra och viktiga frågor, uppskattar att du fortsätter orkar ta upp dessa och önskar att du fick ett större genomslag annat än hos engagerade nördar som oss. Min fru var också på plats och hon tyckte mothugget du fick från bankfolket var roligt… Kognitiv dissonans i sitt esse, vilket ni pratade bra om i avsnittet :slight_smile:

1 gillning

Nej. De får behålla pengarna som annars skulle betalats ut till den som ville avsluta sitt ägande. De behöver fortfarande pengarna som föregående investerare stoppat in. Att ta över den stafettpinnen är fortfarande att låta dem använda dina pengar mot avkastning percis som för försteinvesteraren.

Ja vad är det du inte är överens om egentligen? Diskussionspunkten är om det går att undvika att 3 000 miljarder kronor ligger “oanvända” på bankkonton, specifikt genom att köpa indexfonder.

@janbolmeson Kan du inte någon gång göra en kort vide om det du och Per snuddade vid, det där med ISK vs KF. Jag förstod inte riktigt. Gärna med din vita skissblock :grinning_face:

2 gillningar

Ja. Det går ju. Det var påståendena om att det inte går att förvara pengar i indexfonder som jag inte motsatte mig utan menade att förtydliga att det beror på att man lånat ut pengarna till företagen.

Och sen att du motsatte dig det för att de inte fått nya pengar. Men jag menar att det inte spelar någon roll om de fått nya pengar eller om man tar över någon annas utlånande. Det är fortfarande utlånade pengar de behöver.

Kan du hjälpa mig att minnas? :see_no_evil_monkey: Var ett tag sedan vi spelade in.

@Otto1 Nej det gör det inte. När du köper indexfonden så köper fonden aktierna för pengarna. De pengarna hamnar på säljarens konto.

Så pengarna går bara från sitt konto till säljarens konto. Fortfarande på bankkonto.

Så inga pengar förvaras egentligen i indexfonden. Det enda som händer är vem som äger aktierna respektive pengarna. Pengarna finna fortfarande kvar på bankkonto, bara hos någon annan. Aktierna finns också kvar, men även de ägda av någon annan.

Enda gången pengarna på bankonton egentligen minskar är om någon betalar av ett lån med pengarna. Men det är fullständigt frikopplat från indexfonder och aktieägande.

eller till företagets bankkonto vid emission.

Ja. Pengarna går från mitt bankkonto till indexfonden. De köper aktier för pengarna, så de går till den som såldes konto. Och indexfonden tog över investeringen som förrsteinvesteraren stoppat in i företaget genom sitt aktieköp, för de pengarna är kvar och används där. Och jag äger en andel i indexfonden som äger dem.

Jag har alltså via indexfonden betalat förre aktieägaren för att ta över förstainvesteringen.

Således finns pengarna kvar på bankkonto! Bara att det är på någon annans konto.

Därmed finns lika mycket pengar kvar på bankkonto sen innan du köpte indexfond.

Det beror ju på vad säljaren gör med sina pengar. Var säljaren en återkommande investerare har indexinvesteringen nu möjliggjort nya investeringar och därmed flyttat pengar från mitt konto till poolen av investerat kapital som också säljarens pengar kommer ingå i. När poolen av investeringskapital växer ökar förstainvesteringarna bland dem som gillar att göra den investeringen.