I tråden “Avsnitt #261 - Samla positiva livsupplevelser snarare än pengar på kontot? (då det sannolikt kommer hända iaf.)” kom vi på ämnet att “älska sitt jobb”. Bland annat då det tas upp i Bill Perkins bok som tråden handlar om men också utifrån följande kommentar som jag bryter ut till en egen tråd för att höra era tankar kring mitt eget funderande… således varning för ostruktuterat inlägg…
Jag har lite mixad relation till det här. Så här kommer lite lösa tankar.
Ja, jag håller med om att man ska gilla sitt jobb. Det är ju ett av mina huvudargument mot alla FIRE-människor som vill bli FI för kunna sluta jobba. Dessutom visar undersökningar från t.ex. Gallup (taget från huvudet / avrundat) att runt 60 % skulle bytt jobb om de bara vågade och ca 80+ % är inte engagerade på sitt jobb, 20 % är direkt oengagerade och motarbetar organisationen.
Så ja, många borde byta jobb. Men, det är inte det som denna tråden handlar om. Den handlar snarare om oss / mig / de som säger att de älskar sitt jobb. Jag tror nämligen att t.ex. jag från tid till annan lurar mig själv - även om jag är först att skriva under på att jag älskar mitt jobb.
Det första lackmus-testet som jag brukar använda kommer från Charlie Söderberg som brukade på sina föreläsningar säga något i stil med:
Många som säger att de älskar sitt jobb, älskar inte sitt jobb. Låt oss testa. Om jag sa till dig, du får din lön som du har idag, varje månad resten av ditt liv på kontot, men jag kräver en sak som motprestation. Det är att du aldrig mer får träffa dina barn. Aldrig någonsin. Skulle du ta det bytet?
Alla säger “nej”. Varför? Jo, för att man älskar sina barn och man vill inte byta bort dem för 35 000 SEK innan skatt i månaden. Men låt oss ta nästa exempel. Du får din lön, precis som idag, insatt på kontot resten av ditt, liv men nu är motprestationen att du aldrig mer får gå till jobbet. Idag var sista dagen och du får inte gå dit igen. Skulle du ta det?
Väldigt många säger ja. Varför? Jo, för att du älskar inte ditt jobb. Du kan gilla ditt jobb, men du älskar inte ditt jobb på samma nivå som du älskar dina barn.
Jag skulle ju högst sannolikt må dåligt av att inte få göra mitt jobb, hänga med er och allt det andra som jag gör. Men jag vet autentiskt inte om jag hade tackat nej för att jag älskar mitt jobb, för att det är en rädsla vad jag skulle göra annars eller hur jag skulle få utlopp för driv och kreativitet.
Återigen tror jag att svaret handlar om balans, att autentiskt försöka reflektera över vad som är viktigt på riktigt för en själv. Ja, lite förvirrade tankar en måndag kväll i augusti…