Amortera inte på bostaden—det höjer din risk!

Det händer väl ingenting alls?

Vad anser du händer för någon som betalt av sitt hus och det sjunker 30% i värde?

3 gillningar

Folk tror att det är riskfritt att casha sin bostad. Men bostadsvärdet kan gå upp eller ner…

1 gillning

Inget speciellt behöver hända med huspriset för att du ska bli utestängd från att belåna bostaden. Och därmed även oförmögen att flytta.

2 gillningar

Men det kvittar väl om man amorterar av eller har kvar lånen?

Jag vet inte vad jag kan skriva för att komplettera de 400+ tidigare inläggen :rofl:

Om man har ett låg/obelånat hus och får plötsligt lånebehov kan det visa sig svårare än man tror att låna ifall man t.ex. startat egen firma nåt år tidigare och ens fru börjat plugga i vuxen ålder.

4 gillningar

Ok, du hade den aspekten på det, missförstod dig.

Håller helt med.

Detta kan enkelt undvikas med en fiffig grej som kallas buffert.

2 gillningar

Hur stor buffert då?

Låt mig förekomma dig och påpeka att av TS föreslagen buffert kommer vara enormt mycket större än din.

3-6 månadsutgifter är en bra riktpunkt, men det beror mycket på livsstil, livssituation etc.

Sen går det att använda ett kreditkort som kompliment till buffert för kortsiktiga utgifter.

Hela trådens argumentet bygger på att personen i fråga har en obefintlig buffert. Har man en buffert och grundläggande försäkringar (allmän sjukvård, A-kassa etc.) så är det ingen ökad risk att amortera. Tvärt om.

Vad har detta med amortering att göra? Bostaden sjunker väl lika mycket i värde oavsett om du har lån eller ej?

En stor buffert är självfallet mindre riskabelt än att ha betalat av (delar av) lånet på huset. Men man amorterar inte för att sänka risken utan för öka avkastningen om jämförelsen är med en buffert. Sitter du med 3M i buffert så förlorar du pengar. Pratar man om psykologiska risker, dvs. att man gör av med pengarna, eller att man blir bestulen och dylikt, så är ju risken solklart större om du har dem på ett bankkonto än ett avbetalt lån.

Ska du skilja dig och bo kvar i det obelånade huset är det ju halva husets värde du ska hosta upp. Då även bufferten delas är det lika bra att ha hela husets värde i buffert.
Inte ett allt för ovanligt problem bland mina föräldrars generation, där har många även stora summor inlåsta i diverse pensionssparande.
Så även när det är välbärgade familjer har båda parter svårt att lösa ut den andra.

1 gillning

Så du stöder TS i att undanhålla 3-6 mån från amortering?

6 mån räcker kanske till en större solcellsanläggning eller en bättre begagnad bil. 3 mån gör det inte.

Men prova köpa en ny bostad. En sån buffert har få som äger sin befintliga bostad själv.

Du ska inte använda din buffert till att köpa solcellsanläggningar eller nya bilar. Bufferten ska täcka akuta och oförutsägbara kostnader.

Har du en bil med försäkring, kan bufferten täcka kostnaden om du krockar och behöver betala några tusen i självrisk, exempelvis.

Det är problematiskt både med och utan lån. Du köper ju isåfall huset av din andra part. Tar du över dennes lån så görs ny kreditprövning och individuell bedömning. Det kommer man inte undan.

Behovet av en solcellsanläggning kom rätt plötsligt där 2021 eller när det begav sig.
Samma med en nyare bil.
För att inte tala om att behöva flytta.

Ditt liv är nog så mycket mer organiserat än mitt att vi inte kan ha en meningsfull konversation om oväntade behov.

1 gillning

“Riskminimeraren”
8M hus
0M lån
0M fonder
0.25M sparkonto
=8.25M netto

”Den försiktige”
8M hus
-2M lån
2M aktiefonder
0.25M sparkonto
=8.25M netto

"Handlingsfrihet (nästan) utan risk”
8M hus
-6.75M lån
0M fonder
7M sparkonto
=8.25M netto

”Handlingsfrihet med en del risk”
8M hus
-5M lån
5M aktiefonder
0.25M sparkonto
=8.25M netto

Det är uppenbart för mig att Handlingsfrihet har lägst.

Inte bara kan hen hantera i stort sett vilka utgifter som helst, möjligen med ett portföljlån. Till och med en flytt till ett enklare BRF-radhus hanteras enkelt utan att blanda in en bank.

3 gillningar

Ja en risk med att ta enkla lån är att impulsiva människor spenderar mer pengar än vad de har och bör.

Vi säger väl det. :rofl:

Vem säger att det måste vara så? Det finns olika buffertupplägg.
Personligen använder jag bufferten till både löpande utgifter, större inköp och eventuella oplanerade utgifter.

1 gillning

Det är allmänt känt att det är definitionen av buffert, men för att ta ett exempel:

“En buffert är pengar du sparar för oförutsedda händelser, ofta lättillgängligt på ett sparkonto. Att buffertspara är som att ha en ekonomisk krockkudde. Det är pengar som du ska använda när diskmaskinen går sönder, om tandläkarräkningen blir ovanligt hög eller om bilen inte startar.”

Källa: Vad är en buffert? - SBAB

2 gillningar