Amortera inte på bostaden—det höjer din risk!

Det här tror jag är den absolut viktigaste punkten med hela konceptet att låna pengar och det här borde vara med i alla typer av lån. Det är här man verkligen kan använda sig av lån som en investering och som ett verktyg.

Dessvärre så lånar majoriteten av svenska folket pengar man inte har för att köpa något man inte har råd med och då är inte lån något bra.

Jag har inget bolån nu men om jag skulle ta ett bolån så skulle jag enbart låna pengar jag redan äger. Att bara ha minimuminsatsen sätter en rejält på pottkanten ifall något händer, men sitter jag så jag kan amortera bort amorteringskravet i lånet så kan jag också utnytja fördelen med lån och hävstång. Skiter sig allt så går man ur det hela barkskrapad men inte minus.

2 gillningar

Ja, dvs titta på sin net worth, inte på lånebeloppet.

1 gillning

Med riskfri ränta spelar inte hävstången någon roll, dock? Samtidigt går man ju både lång och kort mot valutan/inflationen, så inte heller det spelar någon roll.

Summan av det hela är bara mer valfrihet & trygghet.

Måste dock ta med i kalkylen att om börsen rasar 80% imorgon så försvinner den emotionella tryggheten.

Bara om man har pengarna på börsen.

4 gillningar

Vem har pratat om att ha alla pengarna på börsen?

1 gillning

Nu är det ju helt klart ett alternativ man kan överväga, men man måste inte ha alla pengarna på börsen bara för att man inte amorterar.

1 gillning

Visst, har du pengarna på konto med insättningsgaranti så är det i princip riskfritt. Men att få 3% på sparkonto när banken frågar om 5% ger en negativ avkastning.

Ville mest poängtera att det visst finns en risk med att välja att investera vs amortera. Håller annars med om resonemanget att det är smart att ha cash flow och flexibilitet.

1 gillning

Diffen är runt 0,5 procentenheter mellan välförhandlad boränta och sparkonto hos nischbank, och tenderar att vara det över tid.

3 gillningar

Ok så då handlar det om 0,5% i “avgift” varje år för att riskfritt kunna vara mer likvid.

3 gillningar

Jag gillar detta och det sätter lite ord på tankar som jag själv delar, förutsatt att man har en hanterbar belåning i förhållande till ens övriga ekonomi.

Om man då provtänker resonemanget ett steg till är logiken av det att öka sin belåning i takt med att ens ekonomi blir starkare (ett krav för att låna mer att man kan betala tillbaks imorgon såklart) för att frigöra likvid för investering?
Jag förordrar på intet sätt att man ska maxbelåna sig eller köpa dyra bostäder på gränsen till vad ens ekonomi tillåter, det är ett annat spel. Här handlar det om att nyttja enredan god ekonomi för skapa mer möjligheter.

Ser flera exempel i min omgivning där folk tar arv för att göra sig skuldfria, tar besparingar till renoveringa trots att man är lågbelånade etc. Jag gör tvärtom investerar arvet och lånar till avloppet.

1 gillning

En annan vinkel på saken som gör det MER riskfylld att ha lånet parkerat på sparkontot vs amorterat är att just det att pengarna är lätt tillgängliga/ likvidida. Dvs samma argument som du säger i rubrikken skulle sänka risk. Dvs man kan vända saken upp och ner.

Skal bilen fixas, kanske behöver den där båten mv? Gäller att känna sig själv och vära ärliga med den typen av risker också …

Därför jag menar vi prater olika typ av risker , högst personligt hur man upfatter dom

5 gillningar

Men blandar man in bara lite aktier, långräntor och andra göttiga tillgångar har man oerhört stor sannolikhet att tjäna på det.

Men ja trådens poäng är värdet av likviditeten på ett sparkonto. Som inte är särskilt dyrt men värdefullt.

1 gillning

Japp, det är därför man kan se det som en försäkring som man betalar en liten avgift för.

Dock, när man byggt en tillräckligt stor buffert så kan man gå vidare och ta risk med resten, och ändå ha en lägre risk än när man amorterar. För med tillräckligt stor buffert, och svängningar på börsen, så kan man ändå hantera fler worst-case-scenarion bättre än om man låst pengarna med amortering.

4 gillningar

Frågan är hur man ställer detta tankesätt med mot amorteringskravet och belåningsgradgrad och i förhållande till inkomst… hm. jag får tänka lite till har svårt får ihop det i min hjärna just nu haha, … många parametrar

Om ni tänker helt objektivt och tar bort känslor

Skulle ni belåna huset till max (85%) även om det betyder amorteringskrav på 3%?

Ponera här att ni klarar av kostnaden med hjälp av lön utan minskat livskvalitet.

Fördeling på dom lånade pangar?
80/20
60/40

Osv ju lägre belångsgrad?

Dock SUPER-viktigt att se till att man under alla omständigheter klarar sin cash-flow, så att man inte under några värsta-scenarion måste ställa in sina räntebetalningar. Det är många som jobbat med belåning som till slut bränt sig på margin calls/missade räntebetalningar.

Mycket av tråden går ju ut på att minska risken för att inte klara av sina betalningar/sin cash flow. Det är grunden i allt.

4 gillningar

Så länge ränteavdraget finns kvar :wink:

1 gillning

Jag håller med, med brasklappen så länge risknivån på investeringsstrategin är tillräckligt låg/balanserad (t ex allvädersportfölj).

2 gillningar

Ränteavdraget spelar ingen roll när det är negativt och positivt flöde från kapital. De tar ut varandra.

Dvs man skattar på ränteinkomst-ränteutgift, om det är plus. Är det negativt blir det ränteavdrag mot t ex lön.

Eftersom dessa två är ganska lika, så är det bara ränteavdraget på räntediffen som då blir relevant. Alltså 30% på 0.5%.

1 gillning

Det lär det göra då det går ett ut med kapitalvinstskatt. Vid avskaffande lär vi tala om 1-2 procentenheter per år. Något annat är politiskt omöjligt, och då får man samtidigt motivera eller förändra skatten på sparränta i samma veva.

2 gillningar