Tänk på att hålla politik utanför tråden och ha en vänlig ton i diskussionerna.
Om inte politik får diskuteras måste jag stryka svaret för detta är politik.
Har ju blivit allmänt bättre tycker jag. Till skillnad från förr, så fungerar t.ex. frisörerna och mindre serviceföretags kortmaskiner nu för tiden…
I somras var jag i grekland och blev tillbakakastad 10-15 år i samband med en ‘heldagsutflykt’ på båtresa utmed kusten med badstopp. Enligt besättning så var kortmaskinen trasig och det fanns ingen täckning för uppkoppling (trots att alla våra mobiler hade täckning), så det var kontanter som gällde. Om man inte hade kontanter så stannade båten påpassligt till vid ett ställe med endast 50 meter till en ATM.
Som en riktig svenne skrev jag en arg recension och knöt handen i fickan.
Jag kanske tänker helt fel men vilken typ av skattebrott drabbar inte någon? Och då menar jag ändå inte staten /skattebetalarna. Är det inte alltid så att det är någon laglig företagare som drabbas då svartjobbare konkurrerar med andra villkor?
Kanske om det är offentlig verksamhet man konkurrerar mot förvisso.
Själv skulle jag anmäla om det var i tillräckligt stor omfattning och jag hade tillräckliga bevis. Eller om det konkurrerade med min verksamhet, då skulle jag kräva lägre trösklar. Men då skulle det förmodligen vara patientsäkerhet inkopplat också och det skulle då vara en större drivkraft.
Bidragsbrott anmäler jag då och då. Men främst för att det drabbar mitt företag och för att jag kan råka illa ut om jag inte gör det.
Så ser inte jag på det. Jag tänker snarare att det skapas en del tjänster som annars inte hade skett. Ta exempelvis barnpassning innan det omfattades av RUT-avdraget, då hade väldigt många (inklusive mina föräldrar) barnvakter man betalade svart. Skulle de inte kunnat göra detta t ex ha barnvakt en kväll för att gå ut och äta middag hade tjänsten aldrig utförts och föräldrarna hade stannat hemma.
Man kan såklart argumentera för att om vit barnpassning är dubbelt så dyrt så skulle tjänsten ske men bara hälften så ofta men så fungerar ju inte riktigt en ekonomi där man ständigt väger olika kostnader mot varandra. På samma vis som om bränslekostnader dubblades skulle ju inte folk köra exakt hälften så mycket bil.
I vissa branscher förekommer förmodligen svartjobb på alla företag, t.ex. restaurangbranschen. Skulle man få bort allt svartjobb skulle det bli så dyrt att många helt upphör att konsumera dessa tjänster bortsett från enstaka tillfällen.
Det skulle skapa permanent högre arbetslöshet då många arbetare inte kan motivera lönekostnaderna för ett vitt arbete. Då krävs politiska lösningar som t.ex. lägre eller inga skatter för den arbetskraften, men då är vi tillbaka på ruta 1 med samma skatteintäkter men med mer administration.
Därför överskattar man nog hur mycket extra skatt man skulle få in om svartarbetet stoppades.
Frågan här är lite svår i den meningen att många anmälningar inte leder till något. Att din granne betalar svart för vissa tjänster är inget som Polisen ens skulle försöka utreda. Det krävs ofta att skattefusk är mer systematiskt och att du kan visa upp bevis av olika slag. Att ha hög moral och “anmäla allt” blir alltså lite meningslöst, även om tanken är god.
Har själv sett detta men inte agerat, jag ser hellre att man stöder politik som får folk att arbeta framför att leva på skattepengar när dom kan jobba,
Tror skattefusket är utbrett inom bygg och reastaurangbrancherna.
Svenskar har en sådan kultur där det anses normativt med en sk “angivarkultur”.
Relaterat till att man har tillit till systemet där man betala hög skatt.
Som företagare har man möjligheten helt lagligt att få skattesubventioner, för oss är Sverige ett gynnsamt att inte ha lön för statlig skatt.
Man frågar sig ofta, varför bor man kvar här när man betalar så mycket i skatt jämfört mot andra länder.
Vet inte om det är hemskt, men det gäller att väga allt i ett sammanhang.
Kan både bara bra och dåligt.
Alternativet är väl värre, dvs. att man inte har tilltro till den skattefinansierade verksamheten/systemet vad man nu vill kalla det? Det är väl inte dåligt om man beivrar andra brott? Jag tor många har svårt att förstå allvaret med skattebrott för att varje enskilt brott är en så liten (försumbar) del av den totala mängden skatt vi betalar. Men många bäckar små som man brukar säga..
Det enda som är synd är att vi inte anger alla kategorier vi ser och hör. Då kanske mängden narkotika, vapenbrott samt sprängningar och mord minskat.
Försynen har också en tipstjänst. Är det någon här som nyttjat den? Tänker allt annat är småaktigt.
V
Det bästa hade ju varit om det inte fanns något att ange. Men tror inte riktigt det är ett utbrett angiverisamhälle vi diskuterar. Men vid någon nivå/systematik får man väl ändå säga att skattebrott/fusk övergår från att vara en småsak till att bli ett grovt brott. Frågan är ju var den nivån ligger. Men även många små saker blir ju mycket i slutändan..
Det där med generös med andra pengar läser man nästan dagligen som nåt slags mantra hos högern. Stämmer det ens? Jag betydligt mer generös med mina egna pengar än med andras. Då jag jobbat inom offentlig sektor är otroligt mycket mindre generöst med exakt allt jämfört med privat sektor. Jag har jobbat på ställen inom offentlig sektor där mam varit tvungen att betala för kaffet liksom. Allt är så spartanskt och snålt att man inte kan tro det är sant. Särskilt när man jobbar inom privat sektor och sedan återvänt till offentlig sektor.
Det handlar om ett självbedrägeri för att det ska kännas bättre att vara egoist och tjata om sänkta skatter. Oavsett hur mycket nedskärningar som göra är skatten alltid för hög och det alltid något slags diffust slöseri dit man inbillar sig att alla pengar går så därför måste man lugga tunnhårige anorektikern på ännu mer. För det slösas ju! Det läste jag i tidningen en gång om en grej!
Konstigt hur du vänder på det. Är det inte de som vill ta mer av andras pengar som är egoister?
Självklart vet jag bäst hur jag vill spendera mina pengar. Att göra ett konstprojekt för att spela in trädens inre ljud kommer t.ex. inte in på min prioriteringslista.
Nej, det är inte konstigt. Att inte vilja dela med sig är egoism.
Jag läser hela tiden rubriken som ”Använder ni skattefusk och i vilka scenarion?” ![]()
Nästa gång man ringer till tandläkaren och inte får en tid och blir irriterad kan man samtidigt tänka på det där skattefusket man aldrig anmälde och fundera på om det funnits en tid om alla anmälde såna saker.
Hade anmält