Ansiktslöst kapital och gräshoppor - Baksidan med Indexfonder

Så här ett år efter trådstarten har ämnet diskuterats i både poden, i andra trådar på forumet samt som alltid i media. Christer Gardell gick ut i DI och gav indexförvaltning en känga, som dock försvarades av Per H Börjesson. Inget nytt framkom i den artikeln egentligen men båda sidors syn belystes. DI:s analytiker Richard Bråse kommenterade att “indexförvaltning är planekonomi”. Jan tog upp bland annat denna artikel i avsnitt #320.

Jag kan tycka att den argumentation Jan ofta framför i podden inte är helt ärlig heller. Jag syftar på den vanligen förekommande ramsan “varför skulle du kunna slå börsen när inte proffsen klarar det” och sedan hänvisas till diverse fonder som inte mäktat med att ge en överavkastning mot index. Jag tävlar ju personligen inte mot Index om jag väljer en aktivt förvaltad fond, den fond jag väljer tävlar mot Index. Mitt enda jobb är att välja ut några bra springare som tillsammans ska slå index. Denna argumentation blir extra intressant i ljuset av mantrat “att ta sig över muren” som ivrigt påhejats i FIRE-avsnitten som dominerat under hösten. Är man sin egen lyckas smed eller inte? Eller bara så länge det inte handlar om kapitalförvaltning? :kissing_smiling_eyes:

Fonder följer ju vissa investeringsregler som de inte kan tumma på vilket ibland är ett ok. Ta den skadliga trenden att vapen och tobak inte var “hållbart” som exempel. Den gjorde att aktivt förvaltade fonder som anammade detta gick miste om stora uppgångar i både SWMA och Saab. Troligen är det få som idag argumenterar mot att Saab inte bara är ett hållbart, men nödvändigt bolag för Sverige. Många fonder brände sig på att försöka vara mest ESG där ett tag. Det drabbar lyckligtvis inte indexfonder som inte utesluter något utan bara köper rena index. Men som i OP har jag andra problem med indexfonder som gör att de inte är intressanta för min del.

Köper man aktier direkt själv finns i vilket fall inga hinder för att köpa precis det man vill ha i sin portfölj. Då behöver du inte heller jämföra dig mot något specifikt index. Man kan titta på en flora av index som reflekterar hela världens börser eller bara Sverige om man trivs bäst på hemmaplan med sina placeringar för den delen.

Det som gör att jag plockar upp den här tråden igen just nu är en artikel på di.se i dag som handlar om ”Program-trading”, att professionella investerare (läs banker som Goldman Sachs, hedgefonder m.fl.) börjat handla på kommande indexomviktningar.
När de svenska Large Cap-bolagen idag i snitt ägs till 10.2% av indexfonder (DI:s siffra) får det påverkan på börskursen när indexfonder, kvartalsvis till exempel, ändrar i sina portföljer med både omviktningar och hela avyttringar/köp av enskilda bolag. Faktaruta om indexomviktning i DI:

I avsnitttråden för #320 efterlyste Jan aktiva förvaltare som skulle korrigera felen:

Jan påpekar att även om passivt förvaltat kapital skulle nå 83% så betyder inte det att prissättningen blir ineffektiv. Om det uppstår felprissättningar kommer det locka aktiva investerare att korrigera felen. Det blir en självreglerande mekanism. Dessutom påverkar även företagen prissättningen genom att ge ut eller köpa tillbaka aktier.

Dessa fel börjar nu korrigeras!

Då även index följer regler för vilka bolag som ingår går det att förutspå vilka bolag som ska minskas/ökas i respektive åka ur eller kliva in i ett index. Artikeln handlar alltså om att detta är en ren guldgruva för de investerare och aktiva fonder som väljer att använda dessa rörelser i sin strategi. Kontentan är att fler svenska aktivt förvaltade fonder skulle kunna rätta till sin sneda gloria om de också anammade strategin. Om indexfonders ägarandel fortsätter att öka borde även lösnamheten i Program-trading öka med det. Det i sig skulle också “laga” en del av obalansen i marknaden som indexfonder ofta beskylls för. På indexspararnas bekostnad denna gång.
Infogar ett stycke ur artikeln där man talar om att det än så länge är sällsynt i Sverige men att några blankarfirmor redan tagit positioner inför indexomviktningar i bland annat Nobia och Kinnevik.

Det här är en klart intressant infallsvinkel med Program-trading, och borde även i viss mån gå att utföra på egen kammare för den som handlar aktiv. Även den som äger på längre sikt kan ha nytta i sina köp- och säljplanerav att titta på hur indexomviktningar kan komma att påverka intressebolag.

PS. DI och Affärsvärlden är fantastiska källor till kunskap. De kräver dock ibland att man ska kunna tänka själv också. Analyser och rekommendationer är alltid färgade av någon annans syn och agenda. Det gör inte informationen dålig bara för det. Appropå alla kängor mot finansmedia i podden. Jag skulle kunna gå resten av mitt liv utan att läsa någon annan tidning än Affärsvärlden, för alla fantastiska artiklar och krönikor. Helt obeaktat analyserna.

PPS. Aktiespararnas analyser är kanonbra om man bara gör tvärt emot vad de säger. Det är sedan gammalt.

Ciao!

1 gillning