Är AP7 Aktiefond en indexfond?

Hej! :wave: jag ser ett fokus på sak och inte person. Är övertygad om att jag har medhåll på detta från andra som inte deltagit i tråden likaså.

Av vad jag läser ut av tråden är AP7s aktiefond en riktigt förmånlig fond för den som inte gör ett aktivt val.

2 gillningar

Tänk så olika man kan uppfatta saken. Jag vill att man skriver om fakta, inte om personer som skriver här. Är det så här vi vill ha det? Får jag inte stöd från @moderatorer ser jag det som en signal att jag ska kliva av forumet. Kanske lika bra, speciellt som att en moderator här öppet tog parti för beteendet.

6 gillningar

Vilken beskattning skriver Pensionsmyndigheten om? Är det av svenska innehav?

För utländska placeringar kan AP7 Aktiefond och AP7 Räntefond i vissa länder komma att betala s.k.
definitiv källskatt på utdelningar och räntor.

Det beror antagligen på vilka länder Sverige har skatteavtal med.

Källskatt är skatt som tas ut direkt vid källan (som t.ex. inkomskatten där det tas ut en preleminärskatt direkt hos arbetsgivaren).

Så vissa länder kanske bolagen direkt skickar in en källskatt när utdelningen betalas ut. Vilket gör att den svenska fonden (AP7) inte får ut utdelningen skattefritt. Sen heller inte kan kräva tillbaka samma skatt då den svenska ägaren (AP7) inte är baserad i ett land som har skatteavtal kring detta med landet bolaget är baserat i.

4 gillningar

Det börjas igen, det fina lugnet vi haft här i flera månader är uppenbarligen över…

1 gillning

Men existerar sådan form av (inom fonden) beskattning?
Som jag förstod det från denna diskussion Vad kommer ISK-beskattningen bli 2023? Hur stor skillnad blir det? - Nr 14 av emilv så infördes schablonskatten på AF just för att någon intern beskattning inte sker inom fonden.

I den mån det går att reda ut hur man fick fram 0,25% från Småspararguiden är det intressant att få fakta på bordet. Hur kom man fram till siffran etc. Den har refererats till tidigare men frågan har inte bottnat. Kan den bottna utan tjafs/personfokus så kan ju detta ha ett värde i sig. Frågan är om man då också för säkerhets skulle borde skicka frågan till pensionsmyndigheten och får ett svar från det hållet.

(För mig är detta en frågeställning på marginalen då påverkan är försumbar, även under lång tid. Vissa tycker tydligen att den är jätteviktig så det skadar ju inte att reda ut den en gång för alla.)

Det är svenska skatteregler för svenska värdepappersfonder (i viss mån inom EU) det ser ut så. Då får komma ihåg att nu pratar vi om källskatt så det är skatter som andra länder än sverige tar direkt på utdelning på utdelningar från de bolagen som är baserade i det landet. Saknas skatteavtal så kan (den svenska) värdepappersfonden inte få tillbaka den skatten om den togs som en definitiv källskatt (bolaget betala in den i sitt land).

2 gillningar

Jo, men informationsbroschyren från AP7 så exkluderades ju även dessa i AP7 från “skattefriheten”.
Så vari ligger skillnaden?

1 gillning

Jag skulle tro den hamnar i de fall då fonden som man äger inom PPM inte direktäger alla aktier som drabbas av källskatt som AP7 kan få tillbaka. Eller när fonden man äger inom PPM äger derivat har swapavtal eller andra (utländska) fonder för att täcka upp sin exponering. Tänk som i fallet Avanza global som drabbas av högre skatt p.g.a. det är en matarfond till en Luxemburg baserasäd fond.

2 gillningar

Det låter som en vettig förklaring. Men då är det ju högst beroende av vilka fonder man väljer istället för AP7. Finns väl massor av fonder som inte drabbas av detta, dvs är i paritet beskattningsvis med AP7?
Så, varifrån småspararguidens 0,25% kommer ifrån är fortfarande en ganska relevant fråga.

Jadu, jag vet inte exakt. Men det finns rätt många möjligheter och kräver en del räknande. Enklast vore att gå till @smaspararguiden och fråga. Jag orkar inte bry mig om så små skillnader, men blir väldigt irriterad när kategoriska uttalanden görs på felaktiga grunder.

Jag tror även viss skatt som drabbar t.ex. LF global indexnära direktägda värdepapper även där det finns ett skatteavtal, som då skulle ge AP7 aning mindre skatt.

3 gillningar

Jag bryr mig inte över huvudtaget (personligen), jag har knappt några pengar på PPM.
Var egentligen mer de potentiella interna skatterna jag var nyfiken på.

Jag har skickat en fråga till AP7 så får vi se vad de svarar. Det är ju bättre att expertinstansen svarar än att gå på en obekräftad sifferuppgift på nätet.

Den frågan kan vi återkomma till när/om jag får svar från AP7. Jag är ute efter att veta fakta, inte spekulera eller att man sprider obekräftade uppgifter vidare.

Tycker du att oberoende som @smaspararguiden är obäräknade och tar fram något som inte alls stämmer ? Har de tagit det i från luften och har du så dålig förtroende när det gäller oberoende rådgivare? Varför skulle de skriva något som inte stämmer och vad vinner de på det att skriva osanning? Eller du kanske inte gilla de helt enkelt då du ifråga sätter allt möjligt :wink::+1: . Tycker du inte att @smaspararguiden är inte utbildade experter på många sätt ?
Finns det någon på den här bloggen du tror på om man räknar bort dig själv :grin: ?
Angriper jag din integritet igen eller ställer jag för mycket personliga frågor till dig ? Det borde inte vara problem svara på det då du är ändå inte robot och alla svarar vi här i sitt namn efter egna tanke eller hur ? :grin:

Kan du lämna personfokus nu? Jag vill veta svaret på uppgiften om 0,25% och har skickat en fråga till AP7. Det bör räcka så.

Du kunde fått den svaret i från Ap7 utan att lägga fokus på att övertyga oss med din tidigare svar att du tror bara på dig själv . Vi går vidare :+1:

Inte så insatt, men avviker inte AP7 mer från index egentligen, eftersom de dels kör med hävstång+en mycket billigare avgift än Länsförsäkringar. Om man ”jämnade ut” dessa faktorer borde väl egentligen AP7 hamna sämre?

Eller det knske inte spelar någon roll, vad vet jag

Givet de små skillnaderna i utveckling så tycks hävstången inte vara så effektiv i praktiken. Och “mycket billigare”? Det skiljer 0,07 procentenheter. Alltså 0,7 promille.

@Pellepennan seriöst kommentera den här på 10 årssikt och jämför om hävstång inte hjälper på 10 årssikt ? Dnb global indeks följe exakt samma global index dom LF Global indeks :+1: . Du är en smart man och den visar tydligt hur det fungerar på längre perioder som 10år och prata inte om 30 år till pensionen långsiktigt. :+1:

1 gillning

Titta på 10 år istället, det tidsintervall som Jacke pratade om och som det tittas på i småspararguidens inlägg. Även det länkat i denns tråden av @Jacke77

Där (2010-2020) är det extremt tydligt att hävstången verkligen bidrar till en högre avkastning relativt global index.

5 år är för kort tid för att effekten ska synas i linjär skala.

3 gillningar