Vilken bra filosofi! Jag föreslår då att du börjar med att titta lite på sambandet mellan månads/årsutgift och storleken på FIRE-kapital, så du får åtminstone en rudimentär känsla för hur mycket/lite man behöver spara, och hur länge man sedan bör kunna klara sig på detta.
4%-regeln från Trinity-rapporten används t ex ofta som en tumregel när man är nybörjare, för att komma igång och börja räkna och få en första uppfattning. Jag postade en bra graf ovan angående detta, som visar sambandet, och det finns många bra artiklar att läsa som förklarar grunderna, t ex har Mr Money Mustache skrivit en som fortfarande ofta hänvisas till.
Väldigt viktigt är att göra en ordentlig inventering av sina utgifter, och fundera på vilka utgifter som är nödvändiga, och vilka som är flexibla (används för guard-rail-uttagsregler). Glöm inte periodiska utgifter! Dessa kan vara svåra att få koll på.
När du gjort din grundläggande research kan du gå vidare och titta på olika typer av simuleringar för framtiden, där du blandar in osäkerheten med investeringsutfall baserat på chans/slump/risk. Jag har gjort en tråd om hur du kan använda ett MonteCarlo-simulerings-verktyg som kanske kan hjälpa. Tråden diskuterar även hur man kan beräkna värdet efter skatt, för de investeringar som behöver skattas vid uttag och fortlöpande.
Lycka till med din research! Kom ihåg, precis som du syftar till själv ovan, ingen behöver förbli en okunnig medelmåtta om de är redo att anstränga sig lite! ![]()