Är verkligen FIRE något att uppnå? Räcker det inte med FI?

Det är väl det som är frågan?
Det finns flera orsaker till varför man vill något.

Klicka för att visa

Fråga: Jag vet tre idéer om hur viljan formas: Rene Gerards Mimetiskt Begär, Virgilius Vilja vad som är rätt och Nietzsches Viljan till makt och självbestämmande. Finns det fler?

Svar [Chat Gpt]: Det är en väldigt intressant fråga du ställer – du rör dig mellan teologi, klassisk filosofi och modern psykologi nästan samtidigt. Här är några andra inflytelserika idéer om hur viljan formas, kompletterande till Girard, Vergilius och Nietzsche:

1. Platon – Viljan som förnuftets tjänare

Platon delade själen i tre delar: begär, vilja/mod (thymos) och förnuft. I idealfallet styr förnuftet viljan, som i sin tur tyglar begären. Viljan blir alltså en kraft som följer det goda när förnuftet leder. Den formas genom utbildning, filosofi och insikt om det goda.

2. Aristoteles – Viljan genom dygd och vana

För Aristoteles formas viljan genom etik och dygd. Människan blir vad hon gör ofta. Genom att handla dygdigt tränar man sin vilja att välja det goda, nästan som en muskel som övas. Här är etik och praktiskt förnuft (fronesis) centrala.

3. Augustinus – Viljan som splittrad av synd

Augustinus såg viljan som kluven efter syndafallet. Människan vill det goda, men kan inte. Den fria viljan finns, men den är skadad. Räddningen är Guds nåd. Här blir viljan både existentiell och teologisk – den formas genom relationen till Gud.

4. Thomas av Aquino – Viljan som förnuftets längtan efter det goda

Thomas förenade Aristoteles och kristendomen. Han såg viljan som ett rationellt begär – voluntas – som alltid strävar efter ett upplevt gott. Den formas av förnuftet, dygd och nåd, i balans.

5. David Hume – Viljan som passionernas tjänare

Hume sade att förnuftet är viljans slav. Människan drivs i grunden av känslor och passioner. Viljan formas av våra emotionella reaktioner, inte av logik eller moral. Det är en föregångare till modern psykologi.

6. Kant – Viljan som moralisk plikt

För Kant är viljan autonom och rationell när den följer det kategoriska imperativet – det vill säga moralens logiska form: “Handla endast enligt den maxim som du också kan vilja upphöja till allmän lag”. Här formas viljan genom förnuft och moralisk plikt, inte önskan eller nytta.

7. Schopenhauer – Viljan som metafysisk urkraft

Han vände upp och ner på Kant. Allt är i grunden vilja, en blind, irrationell drift som föregår förnuftet. Människan kan aldrig helt styra viljan – den är grundvillkoret för allt liv och lidande. Formen? Genom instinkt och drift snarare än medveten riktning.

8. Freud – Viljan formas av det omedvetna

Freud introducerade begrepp som detet, jaget och överjaget. Viljan är inte fri utan starkt påverkad av barndomen, undermedvetna drifter och internaliserade normer. Viljan formas alltså genom psykosexuell utveckling och inre konflikter.

9. Sartre – Viljan som radikal frihet

Sartre säger att människan är dömd till frihet – hon måste välja. Viljan är inte formad, utan ständigt självformande. Du skapar dig själv genom dina val. Det är en existentiell, ibland ångestladdad frihet.

10. Moderna neurovetenskapliga perspektiv

Idag finns teorier om att vår vilja är delvis illusion – våra beslut tas ofta undermedvetet innan vi blir medvetna om dem. Forskning av t.ex. Benjamin Libet har ställt frågor om fri vilja kontra determinism. Här formas viljan av biologiska och neurologiska processer, ibland innan vi vet om det.

När man slits mellan begär som kommer från så olika källor kommer ett fritt beslut alltid vara fel för en själv ur något perspektiv.

Skulle tänka mig att det är vad som gick snett för ts släkting med.

Bra för dig :+1:

Inte säker på att Camus hade uppskattat att bli kallad grek. Han var väl rimligen den absolut franskaste filosofen i historien, och tävlar med enbart Gainsbourg om titeln som franskaste mannen någonsin.

Och alla borde för övrigt läsa Le Mythe de Sisyphe. Bästa filosofiska bok jag läst.

2 gillningar

Vi kommer gå om 7-8 år, både jag och min man, för att förverkliga drömmen om en homestead. Hålla djur och göra all mat själva från grunden. När sista ungen tar studenten, då är vi båda i 50-årsåldern. Kommer vara så sjukt mycket att pyssla med på den lilla gården, så det finns ingen risk att vi blir förslappade. Dessutom har vi varandra, och djuren, och kanske eventuellt barnbarn som vi kommer ha tid för. Så nej, jag är inte orolig att vi ska bli förslappade pösmunkar.
Jag har kvar mitt företag, så jag kan frilansa lite som konsult då och då, skulle passa bra då jag är den extroverta av oss.

6 gillningar

Bra att fundera igenom på djupet varför man vill något överhuvudtaget. Det är inte fel att trappa ner arbetet och testa att vara “ledig” på halvtid. En stor omställning bara det.
Jag tycker ändå att det är positivt att sikta mot att vara ekonomiskt oberoende. Livet blir så mycket enklare och man kan hjälpa andra. Både med tid och pengar.

3 gillningar

Ja, “Myten om Sisyfos” är fantastisk. Valet att leva är mitt eget, och jag är ansvarig inför mig själv. Någon annan mening finns inte, enligt Camus och många andra filosofer. Jag håller med. Dessutom har boken sjukt vackert språk.

Det låter underbart. :slight_smile:

1 gillning

När jag var 15 år sa en äldre herre som varit pensionär några år följande till mig.

“Folk säger att när jag blir pensionär så ska jag göra det här och det där. Men jag säger dig, om du inte gjort det innan du blev pensionär så kommer du inte göra det som pensionär heller.”

Så om det är något du vill fylla livet med under FIRE eller pension, börja redan nu att göra de sakerna.

10 gillningar

Du tror inte det mer har att göra med åldern än själva pensioneringen?
Men jag föstår vad han pratade om, väldigt många glömmer av att leva medans dom har hälsan/viljan att göra saker.

2 gillningar

Han menade att du kommer i stort fortsätta med det du gjort tidigare. Vanor sitter djupt. Ex om du tagit hand om hälsan tidigare så kommer du fortsätta med det, men tänker du att du ska börja ta hand om hälsan efter att du blivit pensionär så kommer du inte göra det.

Jag tror det har mer att göra med att vi är vanevarelser. För många är inte 65 år så gammalt att det skulle hindra dem från att göra stora förändringar.

Jag vill t.ex. slippa bli väckt av väckarklockan halv sex på morgonen, det kan jag inte slippa just nu.

Det finns också andra saker jag vill göra nu men jag kan inte eftersom jag måste vara på jobbet!

Jag vill till stor del göra samma saker som nu men mer/oftare.

Är det inte bättre att jobba mindre tidigt i livet och jobba på och vara aktiv några år extra istället? Att jobba och slita och spara för att helt sluta jobba som 57-åring har jag svårt att förstå. Är det inte bättre att (som jag) unna sig ledigt eller deltidsarbete från 40 och kanske jobba till 65 istället.
Tog 4 år ledigt när barnen var runt 10 och sen jobbade jag 70% i 6-7 år. Nu är jag ledig igen och renoverar hus och jobbar bara 5-10 tim i veckan som anställd.
Jag kan tillägga att vara helt ledig gör mig slö och seg även om jag är en aktiv person. Utan arbete blir dagarna jäkligt långa och det är svårt att hitta på saker att göra 16 timmar per dygn 7 dagar i veckan.

Vanor är svåra att bryta, om man inte på riktigt vill. Jag tror att det beror mer på personlighet och erfarenheter om man är benägen att göra stora förändringar. Det har inte mycket med ålder att göra.

Om man tänker efter är det ett mönster som följer en hela livet.

1 gillning

Jo, det är definitivt en lösning om det passar ens personlighet, men kanske frtamförallt om man har ett yrke och en arbetsgivare där det fungerar. Det är inte givet att det är så.

1 gillning

Jag har mål att göra FIRE när jag fyller 50. Friheten är det jag längtar efter…

Jag tror inte att det fins ett enda jobb på jorden som fått mig att vakna med ett leende på läpparna när klockan ringer på morgonen.

Ett jobb som ger mig friheten att träna så mycket eller lite jag vill.

Ett jobb som tillåter att kunna ta ledigt exakt hur eller när jag vill

Ett jobb där jag kan säga denna uppgiften känner jag inte var så kul, jag drar och bowlar ist

Osv.osv.

Sociala umgänget från jobbet anser jag överskattat. Då jag har andra väner utanför jobbet och är introvert
Skulle det behövas, så fins det massor av folk som inte jobbar 7-16 i sverige

Hade portföljen vart tillräckligt stor så hade jag slutat för 10 år sedan.

5 gillningar