Att äga fritidshus | En gökunge i budgeten som kostar MYCKET mer än man tror? 🤔

Låneränta är en typ av kapitalkostnad.

Men i ditt fall, vad hade avkastningen varit om du satt 1,5M i en indexfond? Det är kanske 100k/år.

Obs, menar inte att det inte är värt det eller så, bara att man lurar sig själv om man tänker att kapitalkostnaden försvinner bara för att man inte lånar pengarna.

3 gillningar

Detta skulle jag vilja ifrågasätta. Var kan man hyra ett någorlunda attraktivt fritidshus årsvis för låga kostnader? Och var finns ens dessa hus att få tag i?

Menar man att det blir billigare om man bara räknar per natt man är där så jämför man ju päron med äpplen, det är inte samma upplevelse.

7 gillningar

Jag tycker att det fel att räkna kapitalkostnad på det sättet. Många räknar också så när det gäller bilar och det är också fel, tycker jag.

Om man ska räkna kapitalkostnad på det sättet blir det helt orimliga summor för mycket man köper. Dansk fläskfilé för 85 kronor kilot eller svensk oxfilé för 600 kronor kilot? Om man köper ett kilo dansk fläskfilé och sparar 515 kronor så blir de 515 kronorna ganska mycket på 30 år och oxfilén hade blivit otroligt dyr som alternativ. Tråkigt att leva så men för att hålla ner kapitalkostnaden är det väl smart att ändå göra så.

Jag har hyrt två sommarstugor genom åren.

En liten sportstuga på cirka 20kvm, med rinnande vatten, el och utedass. Kostade cirka 40 000kr per år med hyra, el och försäkring. Hyrde den i cirka 4 år.

Ett större hus på cirka 300kvm, utan el och vatten indraget. Den kostade cirka 25 000kr per år med hyra och försäkringen. Hyrde det ihop med min mamma, men vi hyrde bara ett år då huset var sjukt på grund av fuktskador och hyresvärden var en idiot. :see_no_evil:

Så har tröttnat på att hyra, känns som att slänga pengar i sjön. Men det var lärorikt.

5 gillningar

Nej, man slipper bl a underhåll och alla tråk-kostnader. Men man kan ju inte berätta för kollegorna om sin stuga i Åre. :sunglasses:

1 gillning

Det är ju inte en kapitalkostnad i strikt bemärkelse utan en alternativkostnad.
Rent krasst bör man skilja mellan investeringar (typ hus) och konsumtion (typ fläskfilé).
Säljer man en sommarstuga för 1,5 MSEK så går det direkt att översätta i ganska ordentliga summor i avkastning.

Beräkningen ser rimlig ut utifrån just ett sånt fritidshus. Vi har ett betydligt billigare torp, både i inköp och drift. Per utnyttjat dygn skulle många tjäna på att hyra istället för att äga fritidshus men vi gillar ju också att ha något eget.

2 gillningar

Intressant jämförelse!

Inflationen har ätit upp en del av värdet för både fastigheter och indexfonder.
Frågan varit uppe tidigare Slår indexfonder fastigheter? - Nr 12 av janbolmeson

Men nu köper jag inte för att investera eller att bo i, har lån på mitt boende nere i södern.

Du det finns fritidshus som saknar allt det du räknade upp. Fast vad som är fritid med det kan man ju fundera på.

Ett tält med fast väggar.

Om.vi antat att fritidshuset kostar runt 100 per är, så kan man hyra 6 veckor för 15000.
Jag tror man hyr väldigt mycket mer för 15000/vecka än man köper.

Och så slipper man all skiten med att äga ett hus. Har man redan ett huvudhus man bor i så…

Det är ju därför det heter fritidshus. Det är det man inte har längre…

2 gillningar

Har många fritidshus utöver sin villa? :thinking:

Trodde det mest var folk med lägenheter som har fritidshus, jag har inte ens balkong. Så ett fritidshus, även med enkel standard, så är tillgång till en trädgård ett måste för mig. Att pyssla, umgås och äta ute under vår, sommar och höst är fantastiskt. Det är mysigt med enklare standard också. :heart:

5 gillningar

Håller med om att alternativkostnad är ett bättre ord men min kommentar gällde “kapitalkostnad” och det framgick vad som menades ändå, tycker jag.

Hus man köper för att bo i anser inte jag är en investering, det är konsumtion. Sen kan det ändå bli en bra affär.

Så ovanligt är det det inte, känner till rätt många som har både villa och fritidshus.

Har man ett fritidshus kan man bo i det längre än bara sommaren. Vissa bor halva år i sitt fritidshus.
På attraktiva platser är det extremt svårt att hyra boende under sådana villkor. Bor själv i fritidshus halva året.

1 gillning

Oj, där ser man.

Men om man ser till min historia, så har äga varit billigare än att hyra. :heart:

Sålde mitt sommartorp med bra vinst 2021, så det går på ett ut. :blush:

Det kan man ju absolut tycka, särskilt om man köper dyrare hus än vad man de facto behöver.
Men i en strikt ekonomisk kontext så hamnar bostaden på din balansräkning medan fläskfilen knappast gör det. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Härligt att du har hittat något som du uppskattar. Följer med i tråden om din kollonilott, med stort intresse.

Tror också att en hel del har familjefritidshus eller ärvda fritidshus, så det drar nog upp andelen som har tillgång till fritidshus.

1 gillning

Men betyder det då att man ska räkna en alternativkostnad för bostaden? Jag tycker inte det.

Ska och ska. Företag gör så för alla investeringar genom att sätta en kalkylränta i investeringskalkylen. Syftet är såklart att få en bild av om pengarna kunde användas bättre på annat håll. I fallet bostad så kan man t ex väga kapitalkostnaden mot att hyra, om det nu är möjligt.

Oavsett så är pengar inte gratis, även om många privatpersoner medvetet eller omedvetet bara tittar på utgifter/utbetalningar och inte riktigt kan bena ut skillnaden mot en faktisk kostnad.

2 gillningar

Räkna alternativkostnad för ett fritidshus? Vansinnigt märkligt. Man sparar och investerar väl just för att kunna köpa saker som fritidshus? Då kan man ju inte sitta och räkna på hur mycket avkastning man kan få på pengarna istället. Vad ska man ha den avkastningen till då?

9 gillningar

Strikt ekonomiskt är det helt rationellt och inte märkligt alls. Jag har tex ett torp i skogen som är värt kanske 1,5-2 miljoner. Förutom att det kostar i drift och underhåll är dessa pengar låsta i torpet istället för att generera avkastning. Det handlar om många tiotusenlappar om året.

Det är ju mer en filosofisk fråga och det är väl självklart att man kan köpa både bil, båt och fritidshus om man är sugen på det. Men man lurar sig själv kapitalt om man tror att pengar är gratis bara för att man sparat ihop dem.

3 gillningar

Kollade kalkylen. Kostnaderna motsvarar ganska precis vad min 3-rumslägenhet i Katalonien (nordöstra Spanien) drar. Visserligen är den obelånad, men jag har inga problem med att inse att det insatta kapitalet också har en kostnad.
El, VA, samfällighetskostnader, skatter täcks in i kostnaderna som beskrivs.
Jag skulle kunna få intäkter om jag ville hyra ut lägenheten då jag “bara” är där runt 10 veckor per år.
MEN sedan 2009 då jag köpte lägenheten hävdar jag att det här är min bästa utgift. Det är något jag väljer att lägga pengarna på. Känslan av att kunna åka ned till sin lägenhet där jag har det jag tycker jag behöver är underbar. Jag har kunnat anpassa det som finns där till de behov som min familj inklusive min vuxna funktionshindrade dotter har. Om jag skulle vilja hyra något liknande under fyra veckor i juli så skulle det kosta åtminstone 50 000 kr utan att ha anpassade duschutrymmen, en promenadscooter på plats mm.
En del saker investerar man i för att få mer pengar, andra saker lägger man pengar på för att få ett bättre liv. Jag har inte ångrat en krona av det jag har lagt på min fritidsbostad.

18 gillningar