Samma här. Min sparkvot, ligger runt 70%, beror enbart på glappet mellan min inkomst och vilka utgifter jag har för att leva ett helt normalt liv för mig utan att snåla. Jag skulle inte känna någon glädje alls i att bränna pengar på sådant jag inte har behov av. Jag sparar inte i första hand för att konsumera i framtiden utan för att jag inte behöver pengarna i vardagen.
Min filosofi har heller inte varit att sikta på FIRE vid en viss ålder utan snarare att det ska vara möjligt att starta när jag känner att jag vill. Det är först de senaste åren som tankarna på att sluta arbeta startat på riktigt men jag har ännu inte bestämt mig. En sak jag skulle sakna är att umgås med alla smarta människor på jobbet. Visst, det går att umgås med smarta människor på annat sätt men på jobbet blir det ju mer naturligt. De flesta är civilingenjörer, några har doktorerat, diskussioner på den nivån i vardagen skulle jag sakna helt klart. Å andra sidan har jag massor av saker på fritiden jag skulle vilja göra men inte hinner/orkar med heltidsarbete. Det står och väger.
Absolut, och man väljer själv hur perspektivet ska se ut. Jag jämför mig aldrig med andra, jag utgår från mina egna behov. När andra känner att de måste flänga runt på dyra resor så sitter jag under min korkek och läser en bra bok och skulle inte vilja byta med de andra ens om jag fick betalt för att göra det. Jag skulle heller inte vilja byta vårt goda kranvatten mot champagne ens om jag fick betalt för att dricka champagne.