Att göra bokföring själv är asymmetriskt åt fel håll - liten uppsida och stor nedsida

Tankespjärn angående KBR :wink: Tror allt för många här lever i en ”storstadskonsultvärld” inom t ex IT. Är man typ enmansbolag/konsult med få kostnader från underleverantörer, kontoret hemma eller hyrd kontorsplats, har koll på likviditet och intäkter osv så är nog KBR sällan något problem. (Dvs det är i princip bara ägaren som har fodringar på bolaget förutom Skatteverket)

MEN driver man däremot handelsbolag med lager, underleverantörer, anställda, hyrd lokal, leasingbilar/maskiner, jordbruk, dyra driftskostnader för uthyrda lokaler osv så är det nog viktigare att hantera KBR enligt gängse regler. Annars kan det snabbt bli stora fodringar som i förlängningen landar på ägaren om man inte gjort korrekt.

Vet själv många ”små/enmans/familje-företag” där det snurrar mycket pengar men där lönsamheten är blygsam. OM de själva eller nära anhörig plötsligt blir allvarligt sjuk så stannar verksamheten snabbt upp, eller ett år med ”missväxt” för en jordbrukare så kan stora fodringar och få intäkter snabbt driva bolaget i konkurs. Där man då genom AB och korrekt hantering av KBR minskar risken att ens privata ekonomi dras in.

Så kunskap och ”varningar” om KBR kan trots allt i många ”små” verksamheter vara ytterst befogat. Så generellt sett hellre för mycket prat om det än för lite. (Eller att man är TYDLIG i vilka fall det är mindre kritiskt)

(Är själv liten konsult som bor i Stockholm med uppväxt på landet i norrland.)

4 gillningar

Helt korrekt @Skogstomten. Kan inte understrykas nog. Därför det också är så viktigt att ha en duktig redovisningsbyrå som kan hjälpa till och flagga för sådant.

Jag upplever ju att “göra bokföring” själv som vi pratat om i många andra trådar är asymmetrisk på fel håll. Det vill säga liten uppsida (spara några tusen) och en jättestor nedsida om man missar KBR, skatteinbetalningar eller motsvarande. Skatteverket är ju dem man ska prioritera som nummer ett som företagare.

Håller helt med om bokföring :+1:

Det ÄR både enkelt OCH svårt!. Är ekonom själv och har både hanterat och lejt bort bokföring. Låt mig ge tre exempel som intuitivt kanske ger lite tankespjärn.

Då vi drev butik hade vi >1200 verifikat/år, 4 momssatser att hantera (0,6,12,25) kort/kontant/presentkort/fakturor/lokal/anställda osv. MYCKET volym men egentligen inte så avancerat och oftast små summor som kunde bli fel. Här krävdes mest noggrannhet och systematik.

Som enmanskonsult sen några år med leasingbil mm är det kanske <200 verifikat. Då är det däremot i vissa fall ganska stora summor som kan bli fel. Om t ex ett bilbyte/miljöbonus bokförs felaktigt. (Vilket många även redovisningsfirmor har problem med)

Som Skogsägare är det <20 verifikat MEN kan vara väldigt stora summor som kan bli fel om man t ex gör en större avverkning vart 20:e år som tas ut/bokförs/deklareras på fel sätt! Dessutom ändras regelverk, skattesatser mm hela tiden så det är svårt att som lekman hela tiden vara uppdaterad.

Så mitt tips är att ta åtminstone hjälp med bokslut och den årliga deklarationen. Då får du hjälp och en slags ”kontrollinstans” av att bokföringen verkar rimlig, oavsett om det är få verifikat och verkar enkelt.

Samtidigt är det ”för sent” att rätta till vissa saker året efteråt. Så därför är det också bra att ha hjälp/stöd någon gång under året. Även om man sköter bokföringen själv.

Så personligen tycker jag det är bra att ”ta viss hjälp” med bokföring/deklaration/bokslut åtminstone i början ett eller ett par år. Då kan man nästa år försöka själv och kan då gå tillbaka och kolla hur det gjordes förra året.

En stor fördel med att bokföra själv en period är att man då lättare ”förstår” var olika siffror i resultat/balansräkning kommer ifrån.

Sen precis som Jan säger så har man ”mycket jobb” är det antagligen ekonomiskt bättre att leja bort den löpande bokföringen långsiktigt.

4 gillningar

Har själv haft hjälp av en auktoriserad redovisningskonsult från en välrekommenderad lokal firma, med en timpenning som överstiger det jag själv har som teknisk konsult. Fick trots det varje år frågor från skatteverket med saker som hade missats som jag återigen fick betala för att få fixat.

Tröttnade på att minsta fråga kostade drygt en tusenlapp och gjorde i början på året mitt första bokslut själv med hjälp av en online-tjänst.

Har själv sällan 100% debitering, men så pass hög att det svårt att ta in något mer, därför fixar jag min löpande bokföring själv. Har dock inga avskrivningar utan köper endast in förbrukningsinventarier som får jobba i bolaget tills de är skrot.

3 gillningar

Detta är tyvärr också min uppfattning

Dvs att oavsett timpris så är redovisningskonsulter i stor mån fortfarande okunniga. En förklaring från en vän som är redovisningskonsult är att de vet hur man fyller i vissa rutor i bokföringen men väldigt få förstår varför de gör det

1 gillning

För mig, som gör bokföringen själv, handlar det inte om att spara pengar. Det handlar om att få stenkoll över bolagets ekonomi.

Jag drev tidigare ett bolag där jag lastade över allting (inklusive fakturorna) till min revisionsbyrå. De hade ett egenutvecklat system som jag använde istället för ett bokföringsprogram. Den stora nackdelen här upplevde jag var att jag hade väldigt dålig koll på företagets ekonomi. Det var först när årsrapporten var färdig som jag egentligen visste hur det gått under året. Det kunde bli lite av en överraskning åt båda hållen. Jag satte min signatur på rapporten och litade blint på revisionsbyrån att den var korrekt. En känsla jag brukade ogilla med tanke på att man alltid är ytterst ansvarig själv om något är fel.

Sedan jag startade mitt första bolag i Sverige (där mitt bolag inte har revisorplikt) bestämde jag mig för att lära mig allt från grunden och göra det själv. Som egenkonsult tar själva bokföringen inte många minuter varje månad. Visst, det tog tid att sätta sig in i allt men det ser jag det mer som en investering i mig själv. Den största fördelen nu är att jag har stenkoll på varenda krona. Jag har också en god uppfattning om var mina bolags resultat landar på vid årets slut och kan därav planera bättre under årets gång.

Jag är baserat på ett co-working community och träffar därav många andra företagare här. Än så länge har jag faktiskt aldrig stött in i någon annan som sköter hela företagsekonomin själv. De flesta flyr det som pesten. …och även när redovisningskonsulter är involverade kan det åndå gå lite fel. Talade med en företagare för ett par veckor sedan som inte hade koll på hur ingående/utgående moms fungerade och fick en mindre chock när det var dags att deklarera momsen första gången. Då vet jag att hon ändå tagit en hel del hjälp.

Jag kanske inte skulle rekommendera alla att göra rubbet själv men jag tycker att det är en god investering att åtminstone lära sig grunden. Sedan kan man ju alltid låta en redovisningskonsult blicka över ens axel mot årets slut så att man inte missar något. Men ja, det är en helt annan sak när man har en hög volym verifikationer och bokföringen blir mer resurskrävande.

3 gillningar

Vad spännande att vi har så olika upplevelser av redovisningsbyråer. Jag börjar väl mer och mer inse att jag är bortskämd med min egen.

Sedan tror jag också att det är en viktig distinktion kring att bokföra som att göra “dumgöra” i form av debet/kredit och förstå vad det är man gör. Jag har ju haft förmånen att jobba med människor som förstår vad det är de gör och kan rådge utifrån det, inte bara göra inmatningen.

2 gillningar

Har kollat runt en hel del här i mellansverige, och svårt att hitta någon som tar mindre än 700/h (redovisningsekonom) eller 1000/h. Vissa detaljfrågor som jag kollat upp innan besöket på byrån har jag haft bättre koll på än den vars yrke det är. Tyvärr inte en ovanlig upplevelse för mig.

Brukar ha som benchmark att ska jag betala någon för att göra något åt mig så ska den kunna mer än mig…

Kanske låter oödmjukt, men det gör det inte mindre sant… Jag är tyvärr “bortskämd” med att få väldigt dålig service i Sverige. Tror att det beror på att folk generellt känner sig väldigt trygga i sina anställningar.

När man väl stöter på de där som gör ett utmärkt jobb så rekommenderar man dem till alla med följden att de får för mycket att göra och inte hinner hjälpa en själv längre. :frowning:

1 gillning

Det beror, enligt min vän, jättemycket på vad för transaktioner som görs.

Jag är ju i startgroparna för ett eget företag där jag vill syssla med handel mellan EU gränserna och jag har.ännu inte mött någon redovisningsbyrå som klarar några kontrollfrågor kring det. Detta trots att de säljer in sig som att de kan det och vill även assistera med verksamhetsutveckling :slightly_smiling_face:

Om all handel är inom Sverige så verkar det rakt för dem men det kan man lära sig själv

Visst, det är bara att starta ett företag. Men det juridiska och skattetekniska blir lätt väldigt komplext där det till och med är riktigt svårt att hitta någon som faktiskt har svaret

1 gillning

Har också stött på väldigt olika kaliber på bokföringshjälp genom åren. Tyvärr blir det under bokföringsarbetet ibland skattetekniska frågor som styr hur man sen ska bokföra. Gör man då fel på t ex bokföring omkring tjänstebilar så kan det fort bli mycket extraarbete och stora kostnader om det inte görs rätt. Eftersom jag i många år skötte den själv hade jag ofta koll på när det behövdes extra vaksamhet/dubbelkoll på något. (Ofta kunde man SITT EGET område bättre än de man bad om hjälp)

Hade t ex en som kunde fylla i rutor och bokföra många liknande verifikat billigt. Förstod inte hur olika saker hängde ihop/påverkade varandra. Hade heller noll känsla för om saker var rimliga. Så varje gång det var något nytt/annorlunda =strul. Samma sak när personen inte förstod hur saker skulle ändras som revisorn påpekat osv. Hade ingen känsla för om ett belopp var 10x fel osv.

En annan vi hade i många år var hysat kunnig så länge personen kunde ”lägga in det i systemet och prova eller fråga kollegor”. Blev nästan alltid rätt, kunde förklara saker MEN var inte så bra bollplank eller att resonera med. Ibland ville man bara veta ”ungefär-ish” hur saker skulle slå för olika alternativ. Den ”intuitiva känslan” fanns tyvärr inte. Så ganska dålig som ”bollplank” vid nya frågeställningar.

Den vi har nu är nog den bästa vi haft. Tillräckligt bra, tillräckligt kommunikativ och med BRA känsla för hur olika saker slår beroende på hur man väljer att göra.

Ingen av de har varit särskilt bra på ”rådgivning/bollplank” omkring gråzoner/problemområden som förr eller senare alltid dyker upp. Där det kanske inte är helt entydigt hur man ska/får göra, eller vad konsekvenserna/sannolikheterna blir om man väljer en viss lösning.

Hade för länge sen en annan person som var klockren i det avseendet. Kunde direkt säga ”-så här ska man göra, så här gör de allra flesta, så här ser rättsläget ut, så här blir konsekvenserna om du gör si eller så, så här skulle jag göra själv i din sits därför att” osv. Bara ett förtydligande, handlade då inte om Skattefusk utan mer om gråzoner med bedömningar, typ hur lång avskrivningstid på en viss inventarie, klassning/användning av skogsväg, hur vanligt det var att Skatteverket slog ner på en viss sak osv.

2 gillningar

Om man får lov att fråga:

Hur brukat du hantera gråzonerna? Jag upplever att skatteverket sällan vet själv. Jag har tänkt att prova svenskhandel.se eller skattepunkten.se som rådgivare i brist på bättre vägledning.

Det står dock på min agenda i mitt fall att ringa ner tullverket i olika länder :slightly_smiling_face:

Jag har en stående överenskommelse kring gråzoner med mina rådgivare - oavsett om det är inom ekonomi eller juridik:

• “Andra är töntiga om de har en åsikt” - Det vill säga att vi har rätt och de har fel och man kommer med stor sannolikhet vinna i tvist.

• Gråzon - vi tror det här är rätt, det bryter inte uppenbart mot någon lag, men i en tvist i ting är det 50/50. Svaret beror på tolkning.

• Du får problem om det upptäcks - det vill säga att man är fel ute.

Jag tycker det som en bra riktlinje. Sedan får man välja var man unnar sig gråzon eller ej.

1 gillning

Det är då man vill ha ett rutinerat bollplank som KAN det specifika området och hur det brukar bli. Min bästa ”kontrollfråga” till de brukar vara ”De som gjort A eller B innan vad brukar hända då enligt din erfarenhet”.

Då får man en slags kvalificerad ”sannolikhetsbedömning” kring den frågan OCH det Skattekontoret. Undrar du t ex om avdragsregler/praxis för en snöskoter så är det antagligen lite olika erfarenhet/kunskap om du frågar en i Stockholm jämfört med en i Luleå. Samtidigt är respektive Skattekontor olika van att hantera de områdena.

Bästa rådet jag fått är att ”undvik gråzonen och fokusera på driva verksamheten”. Finns många som lägger mycket tid/fokus/pengar på jaga relativt sett små avdrag och tveksamma upplägg med låg upp-sida men stor ner-sida. De hade ofta tjänat mer pengar på att göra sitt ”vanliga jobb” den tiden istället.

Ett annat råd är att OM/NÄR du får t ex en förfrågan från Skatteverket om något -RING och prata direkt med handläggaren. Berätta hur det ligger till så får du oftast bra hjälp hur man går vidare i just ditt fall. Däremot upplever jag oftast att det inte blir någon större hjälp att ringa de i förväg och fråga om olika saker. (Blir oftast bara ett allmänt och ganska tandlöst svar)

Regelrätt Skatterevision är ingen kul process… Fick det en gång då vår bokföringshjälp missat ett (i princip) betydelselöst kryss. (Då vi handlade från leverantörer utanför Sverige skulle man flagga upp det via ett kryss). Så att få en revision pga i princip skitsaker är nog det sämsta ”val” man kan göra.

Då jag måste ta något beslut som riskerar hamnar i en gråzon försöker jag alltid sätta mig in i det och sen INNAN jag väljer tänka ut hur det KÄNNS och VAD jag svarar/argumenterar om Skatteverket lyfter frågan. Dvs att jag kan stå/argumentera för det val jag gjort.

2 gillningar

Håller dock med om att många som driver företag borde lämna över bokföring och redovisning till en lämplig person. Är med i Bokio-gruppen på FB och det är skrämmande låg kunskapsnivå hos en del som enligt utsago har bedrivit verksamhet i flera år.

Egentligen är det ju dock på en mer grundläggande nivå fel av myndigheterna att i praktiken kräva att man köper in externa tjänster för att kunna bedriva en verksamhet pga. att de krånglar till allting.

2 gillningar

Vet inte hur det är nu men innan kunde man boka tid med ngn från Skatteverket (det lokala skattekontoret) och ställa alla de skattetekniska frågor, det finns jurister på skatteverket med så de hjälper till. Dokumentera allt under möte så du vet vem ska du skylla på om ngt blir fel :wink:

2 gillningar

Komiskt nog har jag redan haft möte med en. Provade att ställa frågan igen i deras kontaktformulär samt berättade vad jag fick för svar. Jag fick svaret “den informationen du har fått stämmer inte:grin:

Mitt personliga quest går dock frammåt :slightly_smiling_face:

2 gillningar