Att leva hållbart (med pengar)

Tröskar mig igenom lite spännande “Läsvärda inlägg” och turen har nu kommit till denna.

Fast ur resursutnyttjande och livscykeltänk är det måhända mer optimalt?

Blir glad av att läsa om din goda självinsikt - trollet finns nog i de flesta av oss, om än mer eller mindre aktivt?!

Själv är jag relativt ointresserad av konsumtion, åtminstone när det gäller prylar. Så måhända bor det en lite FIRE-Helena långt därinne i mig?! :wink:

Rekommenderar boken Ishmael av Daniel Quinn (och de två efterföljarna The Story of B och My Ishmael) som lyfter detta på ett sätt som ger grymt mycket tankespjärn. I princip handlar det inte om att “gå tillbaka i tiden” och sluta använda teknik eller vara innovativa. Snarast handlar det om ett grundtänk, en världssyn, som bildar basen för vårt varande i världen (utifrån ett kulturellt perspektiv, där i princip alla på jorden idag med få undantag tillhör en och samma kultur, “Moderna människans kultur”). Om vi slutar tro dels att vi är “toppen av skapelsen” och inser att vi är del av skapelsen, varken mer eller mindre, och därefter slutar tro att det är ngt grundläggande fel med människan som sådan (arvssynden bygger på detta och snacka om att den tanken genomsyrar det mesta i denna vår kultur. Tyvärr!), så skulle vi kunna åstadkomma enorm skillnad.

Wow. Vilken fantastisk liknelse!
Och det väcker tankar till det jag funderade över häromdagen:

Heja heja!!

Håller med helhjärtat!