Avanza har infört funktionen rebalansera

Går det att automatisera Nordnets ombalansering så att den ombalanserar årligen (eller vid godtyckligt tidsintervall) eller när avvikelsen från målfördelning blir för stor?

Avanzas nya funktion kräver ju ändå manuell input och även om den underlättar en del så krävs det ändå att man går in i portföljen och verkligen trycker på knappen.

2 gillningar

Jag skulle vilja en kvartal ombalansering automatiskt, det hade varit nice!

1 gillning

Spread heter det när det är ETF.

Ja jag har kollat Avanza nu och de tar ut Transaktionsavgifter. Avanza Global, DNB Global Indeks S och Länsförsäkringar Global Index där tar Avanza 0,01% transaktionsavgifter. Swedbank Robur Access Global A där tar Avanza 0,04% transaktionsavgifter. Dock lägst 1 kr i transaktionsavgifter.

3 gillningar

Den totala avgiften för DNB Global Indeks S, om du månadssparar, är 0,21%. Det innebär en förvaltningsavgift på 0,20% och transaktionsavgifter på 0,01%.

Jag provade och det var ju hur smidigt som helst. Framtiden är här! :star_struck: Har inte sett resultatet ännu fast antar det fungerar hur bra som helst.

Ännu en anledning att gilla Avanza. :innocent:

Tack för du nämnde det annars vet jag inte när jag hade upptäckt det. :sweat_smile:

5 gillningar

Ja, tänk på att det kan tillkomma transaktionsavgifter, som brukar ligga runt 0,01%, även om de är väldigt små belopp. Det är bra att ha det i åtanke, även om de inte påverkar avgiften i större utsträckning.

1 gillning

Det är det nog värt 1-2 ggr per år. :money_mouth_face:

Transaktionsavgifter belastar andelsägarna varje dag precis som fondavgiften. En liten liten summa som summeras som en fondavgift t ex 0,20% + 0,01% där den sista biten är avgift som uppstår när fonden handlar aktier. Ju mindre fonden är / ju mer den handlar i relation till sin storlek - desto högre tenderar denna sista % vara.

Det finns inga avgifter för köp och sälj med vanliga fonder som DNB Global eller Avanza Global.

5 gillningar

Transaktionsavgifterna för en fond delar väl alla ägare på, oavsett om man gör 0 eller 100 transaktioner.

6 gillningar

Välkommen till klubben Avanza :slight_smile:

2 gillningar

Upptäckte detta för ett par dagar sedan när jag funderade på om det var värt jobbet att ombalansera. Svaret blev ju enkelt :slight_smile: Det hade dock varit göttigt om man kunde inkludera nya fonder i ombalanseringen. Jag uppfattade det som att man bara kunde balansera om mellan de man redan hade. Hade ju varit fint att kunna genomföra byten eller ta in en till fond i mixen på en gång. Nästa steg är väl att kunna ställa in så att den ombalanserar automatiskt på ett schema så har man ett fint mellanting mellan lysa och avanza :slight_smile:

1 gillning

Äntligen! Det här har jag föreslagit för Avanza för typ tio är sen men jag tror knappast att de själva inte tänkt på det innan. Anledningen till att det tagit så lång tid tror jag också är att man inte ser någon ekonomisk vinst för Avanza att införa funktionen utan snarare precis tvärtom. Verkligheten har dock hunnit ikapp så nu har mam behövt steppa upp. Äntligen!

2 gillningar

Vinsten är väl

1. Nöjda kunder
  2. Courtage

Snart kommer nog ett inlägg om vikten av att “rebalansera” kontinuerligt. :smiley:

2 gillningar

Inget courtage när det handlas med fonder så tvåan faller. De har struntat i nöjda kunder på den här punkten tills nu då det börjar komma fondrobotar som fixar detta

Snart kommer nog ett inlägg om vikten av att “rebalansera” kontinuerligt.

när du skriver så menar du att avanza tjänar pengar på folks nystartade hysteri kring deras nya funktion rebalansera ? och folk har dragits med i en trend typ ?

Tyvärr kunde jag inte rebalansera något av mina konton eftersom man av någon anledning inte får ha kredit på dem. Jaja… Då var ju den här funktionen helt värdelöst.

4 gillningar

Fick ett lite otydligt svar från Avanza :slightly_smiling_face: provade att rebalansera och bara delen som avviker från vald fördelning säljs av - inte hela fonden (trodde inte det men det framgår ju ingenstans).

I mitt fall börjar de med att sälja av ca 5% i avanza global. En säljorder läggs som går att följa. När den gått igenom kommer de att lägga köpordrar i övriga fonder. Så rebalanseringen kan pågå ett tag beroende på köp och säljtider i fonderna. Svänger marknaden kraftigt är det inte säkert att man får exakt rätt fördelning.

4 gillningar

:melting_face::melting_face:

2 gillningar

Är du avancerad nog för kredit så klarar du nog att ombalansera på egen hand ? :blush::green_heart:

6 gillningar

Var hittar man knappen. Är kanske blind men kan inte se den.