Avanza har infört funktionen rebalansera

Den är säkert bara tillgänglig för oss ”pillare”

Som en elak trigger.

2 gillningar

så ja ringde min polare på säpo, aktiv agent, o det stämmer det är en konspiration mot portfölj pillare, avanza räknade ut att göra folk beroende av o pilla o rebalansera ökar deras internet trafik och inkomster med 7-8% per år, precis samma snitt som global index

2 gillningar

(Med risk för att jag redan upprepar vad någon skrivit … )

Om man har två tillgångar (jag kallar dem tuvor nedan, pga populärkulturell referens) som över tid går lika bra (ett antagande i modellen) men de är inte korrelerade till 100%, så gör ombalanseringen att man hoppar från den tuva som rejsat iväg uppåt, till den tuva som stått lite mer stilla eller tappat i värde. Totalresultatet blir bättre än om man bara legat still i båda tillgångsslagen. Tricket här är naturligtvis att hitta två (eller flera) sådana tillgångar att hoppa mellan.

Ett konkret exempel skulle kunna vara USA-börsen och svenska börsen. USA gick mycket bättre under 2024, men under januari 2025 har den svenska börsen rejsat iväg i jämförelse. Alltså har man hittills tjänat på på att omallokera från USA-börsen till svenska börsen i slutet av december. Men vi vet så klart inte om dessa två börser kommer att gå lika bra de närmaste 10 åren. Dessutom brukar de vara starkt korrelerade, så mitt exempel har många brister.

1 gillning

Vill du dela med dig vad som var anledningen till att vissa inte får denna funktion?

vad sa supporten när du ringde?

Utvecklarna tittar på det. De återkommer.
Har du samma problem?

1 gillning

Har ej samma problem, funkar för mig, frågade för ja undra om dem sa mer specifikt vad anledningen var för att det inte funkade, konstigt att vissa kan utföra det o andra inte, vet att med portfölj belöning går det icke.

1 gillning

Ombalanseringens magi av marknadstajmarn IQ 135

nördigaste djupaste om ombalansering IQ 150 av Zino

För er som vill veta mer, länkarna ovan :point_up:

Vad antar du mer specifikt? Att de vid varje tillfälle har samma förväntade utveckling eller att de uppvisar regression mot samma medelvärde?

1 gillning

har börjat lägga till info i länkar med relevant bra info om - Ombalanseringar/rebalansering, om ni vet mer bra info än dem som redan lagts till PM me så ja kan bygga på

1 gillning

Genomfört rebalansering! Jättesmidigt! (Skulle gjort det vid årsskiftet, men inte ”orkat”. För mig ett lyft!)

3 gillningar

Hej, vettefan om jag missförstår rebalanseringen.
Jag har investerat 80% i lf global sedan start resterande i tre andra fonder. Utan tvekan har LF- global gått bäst. Men när jag rebalanserade antog jag att LF-global skulle utgöra mer än 80% men visade sig utgöra 75%. Någon vänlig själ som kan förklara ifall det är något jag missförstår?

1 gillning

Någonstans borde man väl kunna ställa in hur man vill ha det balanserat dvs hur många procent i respektive fond?

1 gillning

Ja det står ju när du trycker rebalansering. Då fyller du i den nya procentsatsen du vill ha

2 gillningar

Missar man någon dag/dagar på börsen när man använder denna funktion?

1 gillning

Så blir det. Säljordern ska gå igenom därefter köpordern. Beroende på vilka fonder tar det olika lång tid.

2 gillningar

Det är fortfarande i marknaden tills den säljs, det är köpet som man missar.

2 gillningar

Noterar att PLUS Allabolag tar tre bankdagar på sig innan en försäljning syns på kontot (är det längre än tidigare BTW?). Jag antar att köp inte kan göras i rebalanseringen innan försäljningen syns. Det blir många dagar utanför marknaden. Litet sugen på att rebalansera så att min global-andel ökar till målnivån – har avvaktat iom dyr dollar och stora kursuppgångar i USA tidigare. Men så volatilt som det är nu skulle man riskera att ligga utanför vid en snabb rekyl.

1 gillning