Avanza har infört funktionen rebalansera

Tack för svaret Zentral, du har hittat ditt sätt verkar det som och det går bra hög risk acceptans, modigt , du kanske är rik så o förlora ett par hundra tusen hit o dit är inget problem för dig :laughing:, säkert hållt på länge o lärt dig massa längst vägen, tror inte du har ett stort ego lr nått sånt användar namnet är helt random utan relevans till om människor har stora lr små ego:on, ja är ny inom investeringar så har ej kunskap lr erfarenhet att yttra mig om något alls, kan du dela dina innehav i din portfölj? Alltså dem flesta indexfonder blir ändå typ 90% ish liknande varandra endå ju, ang Tesla så måste man förstå “inclusion committee” att skipa Tesla då Elon har fått psykos, förstår om dem tar avstånd, kan förlora mer kunder och investerare pga att dem har kvar han än dom tjänar på avkastning som Tesla potentiellt kunna ge, så en uteslutning av Tesla är inte orimligt moralisk sett, också pengar är inte allt kanske.

Jag gjorde min första aktieaffär för över 30 år sedan. Tyvärr har jag inte varit aktiv / engagerad med mitt sparande och aktieintresse hela tiden, då hade jag haft betydligt mer pengar.

Jag vill betona att länken tidigare handlade om när Tesla skulle in, eller inte in, i index för runt 5 år sedan.

1 gillning

Läste nu den artikel oxså nu fattar ja :+1:

Återigen så går det inte att mäta den exakta risken i förväg, och därmed inte heller den riskjusterade avkastningen. Då skulle det inte längre heta risk. Det betyder dock inte att den fundamentala volatiliteten i olika marknader är helt okänd.

Volatilitet är bra eftersom det indirekt ger högre riskpremier. Allt annat lika vill man dock ha så låg volatilitet som möjligt eftersom det “gröper ur” den långsiktiga avkastningen, samt tvingar en att, som du själv påpekar, planera sina uttag eller ha onödigt lång sparhorisont.

Allt detta diskuteras filitigt i Ombalanseringens magi och Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen

3 gillningar

Jag gjorde en rebalansering för över en vecka sen. Ska det ta så lång tid?

1 gillning

Först ska säljordern gå igenom, därefter köpordern. Beroende på vilka fonder så tar det olika lång tid.

1 gillning

Jo det förstår jag, men över en vecka. Inte ens alla säljordrar har gått igenom

1 gillning

Min tanke här är att inte springa efter varje ny funktion med snyggt gränssnitt.

När jag loggar in på Avanza vill jag se mina fonder arbeta ostört och låta ränta-på-ränta göra jobbet. Inte en massa köp- och säljordrar.

2 gillningar

Jag fick upp en notis om denna nya funktion när jag loggade in i Avanza appen (Android) idag. Verkar riktigt trevligt för den årliga ombalanseringen ju!

1 gillning

Tänker exakt som dig, en rebalansering per år kanske är ett bra intervall,undrar vad det optimala intervallet är från ett forsknings perspektiv? man vill väll stå utanför marknaden minimalt då det förevigade (time in the market) konceptet gäller ? Framkommer inget svar vad ja kan se i den tråden i nedan länken :point_down: ang optimala frekvensen på ombalansering(ar)

Kommer inte riktigt ihåg var jag har läst det, men har läst att det optimala är mellan 1 till 4 gånger per år och att skillnaden i resultat mellan de är försumbart.

1 gillning

Vill du ha ett nördsvar, kolla @Zino’s inlägg: optimal ombalanseringsstrategi

5 gillningar

läste hela, förstod typ inget, rejält komplext, det är bortom min Intelligens kvot att förstå, håller mig till en rebalansering per år, tack för svar och respekt till dig o Zino för era komplexa nördiga djupa analyser :+1:

Problemet med det är att du förändrar hela portföljen och risknivån som man hade fastställt från början.

Säg att du har en portfölj med 50% aktier och 50% räntor. Man kanske kan förvänta sig en avkastning på lång sikt runt 4-5% säger vi och nedgångar runt 25-30%. Men om du inte ombalanserar så kan portföljen efter flera år istället vara 90% aktier och 10% räntor eftersom du låtit vinnarna (oftast aktier på lång sikt) löpa vidare. Då får du plötsligt räkna med nedgångar på 45-50%… En helt annan risknivå.

10 gillningar

tack för klargörandet :bulb:

1 gillning

Det handlar alltså inte om att maximera absolut avkastning för det mesta. Är det det man är ute efter så finns ingen större anledning att blanda in andra tillgångsslag än aktier på lång sikt.

1 gillning

Är själva ombalanseringen avgiftsfri?

Funktionen finns inte för alla. Pratade med supporten precis och de bekräftar.

4 gillningar

Finns för alla förutom de som belånar.

1 gillning

Det stämmer inte @ pelle_dunder, jag belånar inte och den finns inte.

Supporten bekräftar som jag sa.