Efter att ha googlat runt lite så inser jag att det verkar lite svårt att definera volatilitetsskillnaden mellan företagsobligationer (IG och HY) mot börsen. Läste på en massa olika ställen men det var väl ingenstans det var någon riktigt bra referens så inget direkt jag länkar till, utan mer av vad konsensus verkar vara. Kanske Jan kan fylla på med tillgången till sina experter på Captor och Lysa.
Senaste 20+ åren så verkar det se ut som nedan, dock med brasklappen (som @janbolmeson skrev) att det är två väldigt olika ränte-regimer nu/framöver mot de senaste 15 åren med nollränkta. Alltså att data nedan är mestadels för nollränte-regim.
-
Investment grade mot börs korrelerar cirka 30%. Så i normala/statistiska börskraschen på 50% så skulle dessa backa runt 15%.
-
High Yield / Junk Bonds mot börs korrelerar drygt 50%. Så i normala/statistiska börskraschen på 50% så skulle dessa backa runt 25%.
Så om man tar denna Avanzafonden 70/30 IG/HY så kanske man får förvänta sig cirkus 36% korrelation (70% IG * 30% + 30% HY * 50%). I så fall blir det i snittkraschen på börsen (-50%) som jag brukar ha som mental referenspunkt att Avanza Räntor Global i så fall går cirkus -18%.
Såklart är det nog ingen som helt ersätter aktier med Avanza Ränta Global utan “bara” ersätter en del av aktiedelen med dessa företagspapper så volatiliteten på en portfölj blir i så fall blandningen av dessa. Tex. en 50/50 aktier/Avanza Räntor Global portfölj då runt -34% jämfört med -50% för en ren aktieportfölj i snittkraschen.
Lägre volatilitet till priset av lägre avkastning. Kanske något att fundera vidare på även. Jag skyr dock HY som pesten, men kanske IG.
HY skyr jag eftersom jag i jobbet under ett antal år haft koll på konkurrerande bolag med just HY status och det är inget av dem som repat sig, utan flera av dem som lämnat obligationsägare i sticket i rekonstruktioner/konkurser. Jag vet att det inte är samma sak som att äga en fond, men jag har så dålig bild av HY bolag att jag inte kan motivera mig att köpa fonder med sådana innehav. Men det är ju bara min anekdotiska bild.
@janbolmeson det hade varit intressant om detta om företagsobligationer utmynnar i någon form av slutsats på hur tex. en “vet inte” portfölj equivalent med 50/50-60/40 skulle kunna se ut med en del företagsobligationer i sig. Är det 50% globalt index, 25% Avanza Ränta Global, 25% Captor Iris som du skrev? Tyvärr då bara för de som finns på Avanza. Frågan är om det skulle gå att göra en mer generiskt variant för de som även har portföljer på andra ställen. En tanke på att RT kanske ska ha en “vet inte” / medelrisk portfölj med lägre volla som alternativ till traditionella 60/40 ![]()