Alltså. Jag måste vara lite motvalls nu. Även om jag tycker den här tråden funkar fint som en generell tumregel, och håller med om att många räknar fel på sitt bilägande, så har den blivit någon sorts sanning för alla situationer och alla bilar och biläganden, att det KAN HELT OMÖJLIGT kosta mindre än 4000kr/månad att ha en bil, helt oavsett vad. Nu senast i:
Även om jag i det fallet kan ifrågasätta siffran 3000kr/månad totalt för två bilar. Så. Det här med att 4000kr/månad gått från att vara en bra tumregel till en absolut sanning, oavsett bil, körsträcka, användning och situation. Jag ifrågasätter det.
Jag roade mig med att räkna ihop kostnaden för den Porsche 968 vi hade, som endabil tre år, följt av som entusiastbil under två år, från det vi köpte den (begagnad med 14000 mil på mätaren) tills dess den blev inlöst av försäkringsbolaget p g a att vi blev påkörda (med ca 17000 mil på mätaren). All service (förutom småpill/kosmetik) gjordes av verkstad, dessutom en erkänd och dyr verkstad (man vill inte serva en Porsche hos mecken på hörnet p g a andrahandsvärde om inte annat). Vi hade inte “röta” att inget rasade. Vi hade under perioden utöver ren service och mindre reparationer en AC-renovering på 17k och en bromsrenovering på totalt ca 40k. Vi tävlade även i konbaneslalom med den, så däckkostnaden på fem år var också närmare 40k, vilket knappast är normalt slitage. Bilen var helförsäkrad. Dessutom har jag räknat med parkering/garagekostnad, som man inte har om man har egen tomt/villa. Totalkostnaden för ägandet blir ca 3300 kr/månad i snitt, men då var det ett antal år sedan sedan, så i dagens penningvärde antar jag att vi kanske kommer upp till de där 4000kr/månad då.
Men. Ingen kan väl på fullaste allvar mena att en Porsche 968 är den absolut i särklass billigaste bil som går att äga?? Eller?