Avgifter och samband Avanza Global VS Länsförsäkringar Global Indexnära

Vad/vem litar du på istället @Erik ? Det ser ut som du är misstänksam på mycket Erik :joy::joy::joy::wink: ? Vad har du i portföljen som klockrent istället ? :heart_eyes::ok_hand: . Vi behöver även @janbolmeson hjälp i den här tråden då det ser ut som ingen global indexfond blir tillräckligt bra och trygg/säker investering långsiktigt haha :partying_face::partying_face: ? Bara Lysa blir kvar som seriöst :heart::heart::stuck_out_tongue_winking_eye::shushing_face: . Snart blir det ta ett varv till storbanken och få råd av deras bankrådgivare ett tryggt och säkert kort :shushing_face::sunglasses:

1 gillning

Defensiv till min natur :wink: Försiktig general eller pessimist, beroende på om glaset är halvfullt eller halvtomt. Jobbar i en branch där arbetsuppgiften allt som oftast är att komma på allt som kan gå fel, och försöka undvika att det händer. Samma med mitt stora sparande. Kalla det en yrkesskada om du vill.

Eftersom allt möjligt kan hända med det mesta, så kör jag så diversifierat som bara går. Det kommer sticka i ögonen på dig, @Jakke, för jag vet vad du brukar förespråka :smiley: :wink: :partying_face: , men: Mer än en portfölj, på mer än än plattform. Och i varje portfölj finns mer än en av varje sorts fond, från olika fondbolag. Varje portfölj har också många slags tillgångsslag, från olika leverantörer. Globalfond? Mer än en, EM-fond? Mer än en. Svensk småbolagsfond? Mer än en. Räntor? Långa, korta, reala, från olika bolag. Guld? papper & fysiskt. Cash? Avanza sparkonto +, på mer än ett konto. Ja, du fattar. Jag nästan känner hur din puls går upp och blodtrycket stiger :wink:

5 gillningar

Jo, vilken bra poäng Erik!

Det är ju ganska få medlemmar här på forumet som kan bestämma sig om en matarfond är ”trygg” eller inte, således typ 99,9% av nordiska folket har absolut ingen aning om det.

Alltså, slutsatsen är att man ska undvika matarfonder och hellre köpa vanliga fonder som äger sina värdepapper utan mellanhänder!

1 gillning

Hur vågar du åka i en bil i 120km/h då :joy::joy::person_tipping_hand::partying_face::wink: ? Tänk vilka risker man utsätter sig då . :joy::stuck_out_tongue_winking_eye:

Gillar inte din slutsats min kompiss :joy::heart_eyes::person_tipping_hand:,men Ok alla kan ha en dålig dag på jobbet :stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye::wink:. Den var lite onödig uttalande :+1::person_tipping_hand: haha

3 gillningar

Slutsatsen gäller inte för dom som är tillräckligt insatta för att utvärdera sina egna fonder. Litar på dig, Herr 77! :joy:

1 gillning

Ok VD har ändå sista ordet ! :stuck_out_tongue_winking_eye::heart_eyes::shushing_face:. Jag får gå ut och gnälla istället :raised_hands::partying_face::wink:

1 gillning

Oj joj nu fattar jag. :joy::joy::raised_hands::wink: . Låter tryggt som bara den haha

Har gör du långtgående antaganden. Dels har jag ingen bil och dels när jag lånar den är jag så försiktig att jag absolut inte skulle åka 120 med den :wink:

Nja, kanske är de bättre på något sätt? Inte vet jag. Lika bra att diversifiera, ha med tre olika globala indexfonder varav en är en matarfond? Så slipper man sätta sig in i det! :wink: Minst tre olika globala indexfonder, på minst tre institut, Jacke? :wink:

1 gillning

Om det räcker med det :joy::ok_hand::raised_hands: ?

Det går asymptotiskt mot så bra det bara kan vara. Ju fler desto bättre* men med avtagande marginalnytta desto fler du lägger till.

* Bättre definerat som diversifierat = sprida sina risker eftersom man inte orkar komma fram till exakt vad risken är :wink:

1 gillning

Har denna tråd slagit fast att Avanza Global är billigare än LF global?

3 gillningar

Källskatten för amerikanska utdelningen för Luxemburg baserade fonder är fortfarande 30%

Dear Mr. Gardnar,

Thank you for your message.

We are not aware of such an agreement. To the best of our knowledge, US dividends are taxed at 30% for ETFs domiciled in Luxembourg, like it is the case for most other European countries.
Ireland is an exception in this regard: US dividends are effectively taxed at 15% for ETFs domiciled in Ireland.

If you have any further questions, feel free to contact us.

Best regards,

Your justETF-Team

6 gillningar

Då vet vi det. Men då ligger Avanza Global i topp fortfarande med max 0,25% total avg :partying_face::+1:

Inte riktigt. Har gjort grundligt beräkning för den totala avgifter för både Avanza Global och Länsförsäkringar som jag kan skickaimorgon

1 gillning

Tycker du att @Runnemo beräkning var fel på total avg inkl 30% källskatt på Usa innehav 0,26% total avg då de räknade att Avanza Global kostade 0,10% nu kostar det 0,08% ? Samtidigt Avanza Global följer alla brancher i index och minimal företags exkludering lika så Dnb Global indeks :person_tipping_hand: .
Det är små mikro skillnader i avg samtidigg göljer LF inte samma global index inkl alla brancher som Avanza Global och Dnb Global
Index. Men du kanske räknar på 0,02% extra dyrt :+1::thinking:

1 gillning

Kanske dum fråga från mig här men säger inte detta att både LF Global och Avanza Global har 30% skatt på utdelningar från USA - vad är i så fall skattefördelen för LF Global?

Hej,

Har inte läst andras beräkningar, men den som jag har gjort (på hem datorn) visade att kostnader för både 2 som DU säger är ganska lika men dyrare än så. Jag räknade på Avanza skatt 30% och Länsförsäkringar 15%

Har skickat följdfråga och bad om förklaring. Att vi i Sverige har skatt avtal om dubbelbeskattning med usa och att källskatten är 15% . Det gäller inte bara Sverige utan flera andra europeiska länder

1 gillning

För några år sedan mailade jag DNB (Norge) och de bekräftade att deras beskattning är 15%, och att Lux fonder hade 30%. PWC tror jag att det stod 15% likt det det gör idag också trots att det är 30%. Om det verkligen skulle ändras varför skulle inte alla Lux fonder prata om det?

1 gillning