Avsluta barnförsäkring

“Skadeförsäkringsbolag i Sverige hade en skadekostnadsprocent (loss ratio) på ca 72 %.”

Jag pratade med en tjej som tidigare jobbat med att handlägga skadeärenden. Hon sa folk ljuger nåt helt enormt.

Så är du ärligare än snittet kanske payback är så låg som 50 %.

Inte tillräckligt konkret. Vad ska hända dem för att barnförsäkringen inte ska vara ett litet tunt lager mellan samhällets och mitt stöd?

Autism ger sådär 80 000, kanske (tveksamt) finansierar en livstid av inbetalda premier, men inte ett vuxenliv av troligen magra inkomster.

Som sagt. Har tyvärr stor erfarenhet av försäkringsärenden, så kan bara prata från egen erfarenhet.

Men såklart man kan chansa, om du känner att det är värt det. Men jag skulle ändå rekommendera ett samtal med dina barn innan det avslutas. Då det kan innebära att de inte kan teckna vuxenförsäkring.

1 gillning

Men eftersom jag inte kan förklara vad de ska med en vuxenförsäkring (vad heter det ens?) är bra för blir det ett kort och förvirrat samtal.

Vilken försäkring?

“En” barn försäkring innehåller ofta flera delar. Vissa delar kan ha beroende till omvårdnadsbidrag men inte alla.

En vuxen försäkring?

I mitt fall som primär försörjare i familjen handlar det om att min familj ska kunna fortsätta leva sitt liv om jag avlider.

Eller hela familjen om jag skulle bli arbetsoförmögen. Men det är ju upp till var och en att avgöra.

1 gillning

Autism verkar vara kopplad, jag misstänker många av de tillstånd som kräver mer vård är det också.

Om försäkringskassan inte ser nåt hinder för 100 % arbete, varför skulle försäkringsbolaget. Typ.

Jag har en livförsäkring*, men inget annat.

Nu handlade det om barnförsäkringar för äldre barn, i mitt fall myndiga.

*har tvivel runt den med.

Ett tips kan vara att de får läsa denna tråd. De kanske förstår fler aspekter än du.

2 gillningar

Javisst, mest bara blaj hittills.

Som sagt. De kanske ser andra aspekter än du.

Min sambo har ingen inkomst och låg SGI så typ 5000kr i månaden räcker inte så långt då t ex om jag dör och barnen far illa.

Slår jag in 200kr i mån i räntapåränta så går man miste om ca 50k på 20 år. Dvs det är vad försäkringen kostar jämfört med index. Så man får väl ta sitt eget beslut om man trycker det är värt det.

1 gillning

Som Aka2 skrev “Men var och en får fundera igenom sin situation och ta sitt eget beslut.”

Jag har fått ut mer från min försäkring bara från mina ärr. :rofl:

Edit
Ska nog bjuda mamma på tårta och tacka för att hon inte avslutade min barnförsäkring. :shortcake:

1 gillning

Ja, även vuxna barn kan behöva en försäkring.

Vad gör man OM det händer något utan försäkring?

Även en 23-åring kan behöva hjälp permanent framåt, mycket av den hjälpen behöver nog komma från familjen innan samhället tar vid.

Min första stora olycka var när jag var 23, delvis den jag får livränta för idag. Delvis tack vare juridisk hjälp, som jag fick via min försäkring. Vill inte ens gissa vad advokaten kostade. :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Ser ut som att det är 101k du går miste om.

Beroende var i landet man bor så kan det vara en kontantinsats till första lägenheten (eller åtminstone en ganska stor del).

Eller en bra start på ditt barns egna sparande och aktie-intresse.

“vuxenförsäkring" är i mitt fall olycksfallsförsäkring. Vid mer än 50 procent invaliditet betalar den ut max, för kostnaden av typ 70kr/mån. Dvs kan jag inte rör mina ben bör jag får jag typ 1,2 miljoner. Guldkant på vardagen i misären.. Sjukförsäkring har jag inte då den är för dyr. Vi har barnförsäkring på sonen 18år som vi nog kommer förlänga till 25 då den innefattar både sjuk och olyckfall. Livförsäkring är det man sedan minskar på när barnen flyttar om bolånet gått ner så pass mycket att ens partner klarar boendekostnaden själv. (Vi har dock särkullbarn så det måste finnas pengar att lösa ut arvet, därav har vi en hög livförsäkring)

3 gillningar

Försäkringar – vilka ska du ha och vilka kan du skippa? | Småspararguiden

1 gillning