Som sagt. Har tyvärr stor erfarenhet av försäkringsärenden, så kan bara prata från egen erfarenhet.
Men såklart man kan chansa, om du känner att det är värt det. Men jag skulle ändå rekommendera ett samtal med dina barn innan det avslutas. Då det kan innebära att de inte kan teckna vuxenförsäkring.
Min sambo har ingen inkomst och låg SGI så typ 5000kr i månaden räcker inte så långt då t ex om jag dör och barnen far illa.
Slår jag in 200kr i mån i räntapåränta så går man miste om ca 50k på 20 år. Dvs det är vad försäkringen kostar jämfört med index. Så man får väl ta sitt eget beslut om man trycker det är värt det.
Min första stora olycka var när jag var 23, delvis den jag får livränta för idag. Delvis tack vare juridisk hjälp, som jag fick via min försäkring. Vill inte ens gissa vad advokaten kostade.
“vuxenförsäkring" är i mitt fall olycksfallsförsäkring. Vid mer än 50 procent invaliditet betalar den ut max, för kostnaden av typ 70kr/mån. Dvs kan jag inte rör mina ben bör jag får jag typ 1,2 miljoner. Guldkant på vardagen i misären.. Sjukförsäkring har jag inte då den är för dyr. Vi har barnförsäkring på sonen 18år som vi nog kommer förlänga till 25 då den innefattar både sjuk och olyckfall. Livförsäkring är det man sedan minskar på när barnen flyttar om bolånet gått ner så pass mycket att ens partner klarar boendekostnaden själv. (Vi har dock särkullbarn så det måste finnas pengar att lösa ut arvet, därav har vi en hög livförsäkring)