Avsnitt om utdelningsportfölj / aktier

Nja, om man ska vara petig så hade många aktier ett tillhörande kuponghäfte eller ark historiskt. Så när det var dags för utdelning gick man ner i sitt bankfack för att kunna visa upp sitt aktiebrev och lämna över sin kupong för att få utdelningen i reda pengar. Ingen fast summa (vilket inte heller obligationer nödvändigtvis har), men ofta har bolag någon form av utdelningspolicy - ex. en viss procent av vinsten på sista raden.

Har det någon betydelse för diskussionen? Kanske inte (precis som det inte ger så mycket att anmärka på ord), men det var nog mer konkret tidigare att man som aktieägare var delägare i ett bolag och hade rätt till detta bolags nuvarande och framtida vinster. Känns som det perspektivet försvinner ibland när diskussionerna blir onödigt teoretiska.

3 gillningar

Vet inte om sådana här diskussioner kan vara onödigt teoretiska, uppplever att det finns väldigt många småsparare som har en skev bild av vad utdelningsaktier är och hur saker hänger ihop.

Du vet att du är i en tråd, skapad av den som driver podden, om kommande avsnitt om utdelningsportföljer va? Tänkte bara kolla.

2 gillningar

Jag vet det, jag har varit med och skrivit i tråden i över en månad nu. Men för att återgå till frågan så likställer jag att bygga en portfölj med utdelningsaktier som all annan stock picking, antagligen ännu sämre tom. Varför begränsa sig och screena bort bolag som återinvesterar eller kör med återköp? Tycker du något annat?

2 gillningar

Du har bra stamina.

Ja, men då jag inte håller med om de premisser du ställer frågan på, känns det inte lönt att ge något utvecklat svar. För jag tror inte du är intresserad.

1 gillning

Håller inte med om mental bokföring, dom flesta här har sin uppfattning o. Billiga globalaindex fonder, ta in
Marcus hernhag och få en sund klar diskussion o. För och nackdelar.

Tycker utdelningsportfölj är ett mkt bra alternativ, i en diversierad privatekonomisk portfölj.
Cashflow dom du kan återinvesrera i samma bolag, eller rent av in i indexfonderna.
Detta forum är kanon med väldigt mkt kunskap

. Men samtidigt väldigt enkelspårigt och dissar allt annat än dessa billiga globala index fonder.

Det är grunden i mitt sparande också, men tycker absolut drt finns plats för utdelningsaktier, kriterierna är ju absolut inte bara vilken direktavkastning bolagen har.
Jag gillar fundamentala analyser, och DA är bara en av alla kriterier so. Vägs in innan jag trycker på köp knappen.
Ska det handla om utdelningsportfölj så ska det va objektivt och väga för o nackdelar, med öppna sinnen. Jag jublar varje gång det klirrar i kassan av utdelningar. Mental bokföring är bara enkelt svepskäl. Lyssna på nån med samma erfarenhet o kunskap som en del har här gällande indexfonder.

4 gillningar

Låt det handla om utdelningsaktier och inte om varför det är dåligt med utdelningsaktier,

Det va ett bra inlägg hoppas det blir så annars kan det kvitta!

3 gillningar

Se inlägg 115 denna tråd där han även kompletterar den ganska enkelspåriga analysen lite.

Ser också fram emot ett konstruktivt avsnitt istället för att prata i cirklar med nån ny i veckan som tror att de skjuter ner hela strategin med utdelningsaktier genom “flyttar bara mellan fickor”. Men finns ju rätt mycket substans tidigare i tråden om ni behagar läsa. Även en graf som visar att utdelningar inte sänks i korrelation med nedgång i aktiekurser. Psykologisk faktor mm. Så det är ju inte en ickefaktor för alla även om det är helt fine att det är det för vissa.

1 gillning

Har du nåt avsnittsnr gällande stockpicking på RT? Hittar inte vid sökning.

Finns ett med Hernhag redan och hans strategier, rätt intetsägande i mitt tycke:

Denna serien om vad som krävs för att slå index med stock picking tyckte jag var mycket bra och lärorik:

3 gillningar

Till alec!

Det får stå för dig, har du lyssnat på nåt annat av nämnde marcus? Han är lika kunnig på drt området som en del här är på indexfonder.

Hör din inställning, respekterar det. Men du borde kanske vara lite mer öppensinnig och respektera andras kunskaper, och åsikter dom e lika mycket värda som dina. Ska det göraz nåt avsnitt överhuvud taget ska det göras lika djupgående och innehållsrikt som avsnitten som handlar om andra ämnen här,.

Annars kan det kvitta!

Jag gillar index fonder. Men ratar inte andras åsikter och kunskaper om andra ingångar till vettiga investeringar!

Sluta va så trångsynt! Lyser igenom och ser inte seriöst och bra ut. Varför har du sån agiterad ton mot alla som inte håller med dig till 100% ?

Rent av otrevlig mot folk, skärp dig!

Trevlig kväll varför detta inläägg flaggat var finner ni det olämpliga?

Nice det ska ses. Dock fem år gammalt.

Ska lyssna på den med men det är dock ett helt annat ämne. Det kan kännas främmande för en indexinvesterare, men det finns andra värden med utdelningsaktier än att slå index.

Tack för tipsen!

Finns mycket matnyttigt i den serien avsnitt om risktagande och marknadspsykologi i allmänhet. Förstår även jag att många utdelningsinvesterares mål kanske inte är att slå index, utan kanske t.o.m. vill sänka risk och förväntad avkastning. Det som blir den intressanta frågeställningen tycker jag är hur vida man kan förvänta sig att slå marknaden riskjusterad eller ej med en utdelningsportfölj, troligtvis all forskning jag läst i ämnet pekar på att man inte kan förvänta sig det.

1 gillning

Sett avsnittet nu (mitt första jag ser på video! Brukar bara köra Spotify annars).
Varför tycker du att det var intetsägande? Jag tycker Hernhag är lite “slö”, som tjuren Ferdinand, som han själv kallar sig, och hade kunnat utveckla några resonemang lite bättre. Sammanfattningsvis känner jag ändå att hans modell verkar fungera bra för just honom och den tiden han är villig att lägga på det.

Detta avsnitt tyckte jag var rätt omfattande ändå så jag blir nyfiken på vad för vinkel Jan har denna gång. Kanske en mer energisk och vass gäst hade varit bättre ändå. Kavastu nämns ju. Men drömgästen är nog ändå Rutger, eller Johan Isaksson från Börspodden. Han är förvisso ingen utdelningsinvesterare men han står långt från indexinvestering och skulle kunna flörta med cryptogänget här också.

PS. Sen blir svaren sällan bättre än frågorna man får. Men jag är hoppfull.

2 gillningar

Indexkramarna har inte förstått styrkan i att utdelningarna kommer in på kontot oavsett vad marknaden prisar aktiekursen till.

1 gillning

Förutom att de inte gör det. Det är bara en chimär.

Statistiken (som finns om man bemödar sig med att faktiskt läsa forskningen på området) visar att det inte är någon riskjusterad fördel med utdelningarna. Ökar avkastning så ökar risken även för dessa bolag.

2 gillningar

Du slipper sälja fondandelar på botten för att få ut dina FIRE slantar varje månad.

Underskatta inte den psykologiska aspekten.

Det är ekonomiskt fördelaktigt (mer avkastning per risk) att sälja fondandelar på botten…

1 gillning

Någon på internet har fel :slight_smile:

Får du mycket medhåll i den tanken från ditt läger? Sälja på botten var annars första gången jag hörde någon förespråka.

1 gillning