Bästa fonderna 2021 | Låt oss sätta ihop listan tillsammans

Ja, utifrån min definition på spekulation:

förvänta sig en högre avkastning än marknaden i genomsnitt till följd av en specifik tro

Så är det det. Det är ju också något som koncentrerar portföljen och inte ingår de faktorer som man brukar prata om inom forskningen.

Det betyder ju dock inte att man inte ska ha den i portföljen.

0.22% kostar 100% LF Global indexnära
0.24% kostar 85% LF Glob inx/15% Avanza EM
0.29% kostar din portföljen med 100% aktier.
0.34% kostar 100% Spp aktiefond Global
0.39% kostar Lysa.

5st riktigt bra val. Val nr.1. 4. 5 sköter sig själva utan ombalansering.

1 gillning

Hur stödjer forskningen 20% Sverige index i Lysas portföljer då underviktar du allt annat 19% på totalen som forsknigen stödjer :+1:? Det borde vara minst lika mycket spekulation likt Spiltan inv att ha så mycket Sverige i portföljen? Om man ska äga alla aktier och LF Global indexnära 100% måste kompleteras med EM borde man inte kunna ha i Lysa eller egna portföljer 20% Sverige i riskjusterad avkastning.

Vad säger forskningen när man jämför Plus Allabolag Sverige index med ca 0,25% i avg jämfört med Nordnet indexfond Sverige med 0% i avg på 20 årssikt? Nordnet fonden saknar kanske 15% av det totala på STO börsen och det borde vara riktigt bra fond långsiktigt. Det borde vara 1 -a valet att stoppa in 10% av portföljen om man har Nordnet. :grin:.

2 gillningar

Njöt av dig och Caroline idag. Skrattade flera gånger. Tycker ni alltså att Öhman etiska emerging markets är sämre än länsförsäkringars alternativ?
Jan, du nämnde lite om olika globala index som inkluderar mer av Asien. Jag gillar AMF aktiefond global t.ex och skulle välja den istället för SPP. Vad tycks?

1 gillning

Absolut en spekulation. Motiveringen har vi här:

Bra fråga. Det går säkert att räkna på, men jag vet inte hur. Frågan blir ju; vad är bäst?

• A) Fler småbolag, bättre riskjusterad avkastning men 0.2 % högre avgift?
  • B) Lägre avgift men inga småbolag och mindre total exponering?

Jag har ingen aning. :flushed:

Tack. :pray::slightly_smiling_face: Öhman-fonden är dyr, den kostar 0.9 % så den är svårmotiverad. AMF-fonden är bra men kostar 0.4 när SPP-fonden kostar 0.3.

2 gillningar

Öhman etiska em kostar 0.70 inkl. Alla avgifter hos Savr

1 gillning

Bättre, men fortfarande för dyrt tyvärr.

Fördelen med länsförsäkringar tillväxt alt. är att det inkluderar mer bolag i Indien jmf med Öhman etiska.

2 gillningar

Var kan man hitta informationen om Tracking error för en index fond?

Man får ofta gräva i årsberättelserna eller kontakta förvaltarna. Här är det t.ex. för SPP Aktiefond Global:

Från deras årsberättelse för 2019. Morningstar hade det på sin gamla hemsida. Den nya tycker jag är helt värdelös. :face_with_symbols_over_mouth:

1 gillning

Jättebra avsnitt, som vanligt! Min enda fundering gäller motiveringen till spekulationsfonderna. Som du @janbolmeson nämner så får man inte betalt för den typ av spekulation i längden. Dessutom med tanke på “dumb money” effekten så borde det vara helt omotiverat att ens spekulera i fonder som ligger på topp samt branschfonder (speciellt ny teknik, miljöteknik):

“Looking at the difference between high flow and low flow stocks, it is striking that for every horizon but three months, high flows today predict low future stock returns. This relation is statistically significant at the three and five year horizon”

Borde man inte isf spekulera i fonder med fokus i länder/bolag som gått sämre dom senaste 1-3 åren men har potential för en come back? = Storbritannien, värdebolag, Ryssland, emerging markets?

Vet att detta är helt oväsentligt i relation till det större/viktigare sparandet, men lekhinken är ju ändå där man har skoj! :wink:

Jo, man ska ju köpa det som är billigt och oönskat. Jag har ju länge sneglat på råvaror. Det är ju inget som har underpresterat så mycket som råvaror de senaste 10 åren. Men återigen då är vi ju inne på spekulation. Värde-bolag har också underpresterat de senaste åren. Men det kräver ju ballar av stål, men lyckas man brukar man ju få bra betalt för det. :slight_smile:

Fantastiskt avsnitt 185! Tillför tyvärr inget avseende valen.Interaktionen mellan Jan & Caroline idag magisk och gör diskussion om ekonomi uthärdlig.Carolines ärliga,mänskliga frågor mycket värdefulla och skapar värdefull verklighetsanpassning.

1 gillning

Varför föredrar du LF fonder för Usa och Europa då när man tittar på historik Spp följer mycket bättre både Usa/Europa index :thinking:? Bara undrar :+1:. Även om LF indexnära fonder är riktigt bra! Om vi ska titta hållbarhet är Spp bättre på det med. Nu tycker jag inte att det är så viktigt för min del.:+1:. Tycker inte du gör helt fel välja LF men vet att du har alltid rekomenderat Spp sedan jätte många år tillbaks Jan.

Hej.
Hur ska man tänka kring avgiften för plus småbolag, de har ju plus mikrobolag i sig.
Mvh

En sak jag inte förstår är varför inte någon av de “bästa” räntefonderna som tas upp här
inte återfinns i rikatillsammans-portföljens räntedel Jan?

1 gillning

För att de inte har en tillräckligt hög risk. De måste ha duration på minst 20 år och ingen av de svenska räntefonderna har det.

Att plocka in en sådan fond är livsfarligt om man inte vet vad man gör. Men de som är med i portföljen är med under komplementfonder. :+1:

Jag saknar “bästa östeuropa-fonderna”

1 gillning

Hej @janbolmeson, menar du tex de ETF:er som ligger i RikaTillsammans-portföljen för 2021 (exv. iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) – IS04)?

Kan du utveckla lite, vad är det som är livsfarligt med dessa?