Fantastiskt avsnitt 185! Tillför tyvärr inget avseende valen.Interaktionen mellan Jan & Caroline idag magisk och gör diskussion om ekonomi uthärdlig.Carolines ärliga,mänskliga frågor mycket värdefulla och skapar värdefull verklighetsanpassning.
Varför föredrar du LF fonder för Usa och Europa då när man tittar på historik Spp följer mycket bättre både Usa/Europa index
? Bara undrar
. Även om LF indexnära fonder är riktigt bra! Om vi ska titta hållbarhet är Spp bättre på det med. Nu tycker jag inte att det är så viktigt för min del.
. Tycker inte du gör helt fel välja LF men vet att du har alltid rekomenderat Spp sedan jätte många år tillbaks Jan.
Hej.
Hur ska man tänka kring avgiften för plus småbolag, de har ju plus mikrobolag i sig.
Mvh
En sak jag inte förstår är varför inte någon av de “bästa” räntefonderna som tas upp här
inte återfinns i rikatillsammans-portföljens räntedel Jan?
För att de inte har en tillräckligt hög risk. De måste ha duration på minst 20 år och ingen av de svenska räntefonderna har det.
Att plocka in en sådan fond är livsfarligt om man inte vet vad man gör. Men de som är med i portföljen är med under komplementfonder. 
Jag saknar “bästa östeuropa-fonderna”
Hej @janbolmeson, menar du tex de ETF:er som ligger i RikaTillsammans-portföljen för 2021 (exv. iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) – IS04)?
Kan du utveckla lite, vad är det som är livsfarligt med dessa?
Det är en räntefond som beter sig mer eller mindre som en aktiefond utifrån ett riskperspektiv. Den kan gå -30 till +30 ett enskilt år utan större problem.
“Den överlägset bästa fonden i listan ovan är AP7 SÅFA (eller mer korrekt AP7 Aktiefond) som är både bredast och billigast. Tyvärr går den bara att välja i sitt PPM-sparande. Därför brukar vi rekommendera alla som kan att välja den, det är en av världens bästa fonder.” Källan: https://rikatillsammans.se/basta-fonderna-2021/#h-b-sta-globalfonderna-2021
Vet ni hur många bolag AP7 Aktiefond täcker? Är det mer än SPP Aktiefond Global A som täcker 2849 bolag?
Nästan obehagligt bra…
Superbred, superbillig, gratis belåning, automatisk nedjustering av risk destu närmare pensionen man kommer… Vad mer kan man begära?
Vad menar du med billig belåning?
Fonden arbetar med derivatinstrument för att uppnå en hävstång på normalt ca 25%.
Kolla in SPP’s Plus-fonder, de ligger absolut i framkant gällande exkludering av bolag.
https://www.sppfonder.se/spp-fonder/vara-fonder/indexnara-plus-fonder/
Någon vet varför ingen (Nordnet, Avanza) säljer FTSE All-World index i Sverige? Det är bredare än MSCI All Country World Index (ACWI) index, som man kan köpa genom “SPP Aktiefond Global” index.
FTSE All-World: 3,928 bolag
MSCI ACWI: 2,849 bolag
Finns som ETF, men inte vanlig fond så vitt jag vet
Har du länkar eller ETF namn? Jag kan inte dessa ETF i Avanza eller Nordnet, men kanske letar jag fel
https://www.nordnet.se/marknaden/etf-listor/17086750-vanguard-ftse-all-world
Vanguard kör dock optimerad strategi, så de köper inte precis allt som index innehåller. Det är sällan fondbolag gör det när det gäller väldigt breda index. Ganska vanligt på S&P 500, FTSE 100 och liknande dock. Med det sagt innehåller fonden 3527 bolag
Jag har precis funderat över AMF fonden. Varför avgiften liknar en indexfond…? Jag skulle ha trott att en aktivt förvaltat småbolagsfond skulle vara dyrare. Kan det vara att det är pga att den har inte många bolag i innehavet, circa 70 s
PLUS småbolag indexfond har mycket fler, 250 bolag för samma avgift. Mer värde för pängarna där kanske?
Jag har en liten fundering kring denna fonden, har själv en liten del av min portfölj i den. Varför är transaktionskostnaden så stor, 0,15%.
Mycket större del av totala avgiften än till exempel LFS EM Indexnära ![]()
https://handelsbanken.modelity.com/Structures/external/public/preorder-exante-costs-and-charges?ProductType=19&IdentifierType=1&Identifier=SE0007074117&Country=SE&Language=SE_sv&Channel=1&HomeCurrency=SEK&TradingCountry=SE
Total avgift blir 0,35%.
Kan man köpa vanguard fonder från Sverige? Tycker alltid deras fonder kommer upp som blockade för att de är från USA?