Även DNB Global Indeks och SEB Sverige Indexnära finns.
Var hittar ni dem? Kan ni skicka mig en länk? För jag hittar det inte i deras fondlista (oinloggad).
Om ni har andra fonder, skulle ni kunna rekommendera motsvarande fonder som för de andra bankerna?
Tror du behöver logga in:
Om du menar Nordea så finns för de globala
- DNB Global indeks
- Länsförsäkringar Global
För Sverige finns
- SEB Sverige indexnära
- Länsförsäkringar Sverige indexnära
Man ser det bara i inloggat läge
Samt LF tillväxt och Storbrand EM.
Både AMF Mix och AMF Lång finns hos Nordea i inloggat läge om de ska läggas till
6 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Varför DNB Global Indeks och inte längre Länsförsäkringar Global?
Sök på Fcg fonder plus alla bolag
Jag tog dem från denna listan:
Men det är ju i och för sig bara för oss på Länsförsäkringar i Skåne… ![]()
Tack! Uppdaterade med Mix. Har valt att skippa lång-fonden i alla portföljerna utan kör en kombo av mix + en korträntefond enligt det vi kom fram till i den andra fonden. Både lång och mix har ju samma duration. Eller har jag otur när jag tänker nu igen?
Finns även AMF Räntefond Kort?
Nope, tyvärr inte men däremot Storebrand Kortränta om än något dyrare (0,21%) och med liknande mycket högra kreditvärdighet (95% AAA-A) dock med kortare duration (0.25 år ish mot AMF på 0.8 år i nuläget). AMF har gått något bättre senaste 15 åren men Storebrand något bättre senaste 5 åren (kanske pga kortare duration i ränteuppgången) men der rör sig om +/-1-2% totalt över tidsperioderna. Totalt sett hyfsat likvärdiga skulle jag säga.
Mmm, med 50/50 kort/obligation så tappar man ju duration och de svenska mellanmjölks fonderna är ju rätt korta som de är. Jag tycker det blir rätt kort duration med 50/50 där ena halvan har 0-1 år och andra halvan 4 år ish. Men visst om stabilitets målet är viktigast så är det väl bra.
Mellan AMF Mix och AMF Lång så är det två bra fonder.
- AMF Mix internationell exponering men valuta hedge kostar. Bra kredit kvalitet men ändå knappt 20% BBB eftersom alla stater inte har A-AAA. Duration 4 år.
- AMF Lång är det närmaste jag ser “hela höstacken” men då bara Sverige. Man slipper valuta hedge men får in knappt 30% företags obligationer som har viss korrelation (30%?) till börsen även om IG. Duration 4 år.
Sen gillar jag ju Storebrand Obligation som har högre kredit kvalitet än båda ovan (95% AAA-A) och något längre duration, 5 år ish, men är som AMF Lång enbart Sverige fokuserad.
Hugget som stucket vilken man tar av dessa i min mening, om man nu måste välja en.
Tack, där hittade jag dem. Annan vy nedan, men finns då man söker på detta. Tyvärr inte i ITP dock.

Jag ser dem också i den söken, men där finns de bara för jämförelse. (Bra idé!)
I inloggat läge finns varken DNB global eller Plus-fonderna tillgängliga i min non-ITP tjänstepension.
Fast med LFs fonder. Har inte hittat nåt vettigt alternativ.
Kan man se över rekommendationen för Handelsbanken?
Osäker på om globalfonden är en indexfond.
Handelsbanken Developed Markets Index Criteria kostar bara 0,24 %, upplever att den är ett bättre alternativ.
Det är ingen rekommendation, det är ett förslag.
Här är en motivering jag skrev i en annan tråd:
Jag förstår!
Då kanske rubriken ska ändras från bästa fonderna och basportföljen 100 % aktier på Handelsbanken till förslag eller liknande.
Möjligt, nått för Jan att fundera över, jag kan inte ändra i den längre. Jag tycker dock det är den bästa globalfonden som finns tillgänglig på hela svenska marknaden så helt missvisande tycker jag inte rubriken är.