Bästa globala indexfonden borde inte va LF global indexnära

Visst, det kan gå åt andra hållet också.
Men här gjorde jag en medveten tajmning. Hela börsen gick neråt och allt pekade på att vi skulle få en dålig dag i Sverige. La min order och förväntade mig köp till den dagens kurs. Men Nordnet är dåliga på att skicka över order och pengar till fondbolagen och jag fick nästa dags kurs där börsen hade en rekyl på 2,5%.
Bankerna och fondbolagen måste skärpa sig!

Då vet du det till nästa gång sluta lita på bankerna. När du vill ha något billigt för rätt aktie kurs just den dagen kan man köpa smidigt Investor eller Xact Sverige och det köper man på sekunden. Inga överraskningar :person_tipping_hand::+1::partying_face: . Smidigt och bra eller hur @AimHigher . Att köpa fonder kan man få det annorlunda inland som man inte har tänkt sig :joy:

Nej!
Som kund har jag förväntningar och vill att banker och fondbolag skärper sig och förbättrar sina produkter / tjänster.
Jag ska inte lida för att de har dåliga processer internt. Året är 2022 och man kan köpa ETF:er direkt. Alltså ska fondbolagen kunna hantera ordern som det är tänkt och inte leva kvar på 90-talet.

4 gillningar

Så illa är det inte och det händer inte så ofta. Vet du exakt när du skickade iväg order köp? Det brukar fungera felfritt för min del . Men om du läser med småbokstäver kan det ta längre tid och då har banken inte ansvaret för det . Ibland kan vara felet his fondbolagen inte själva Nordnet om de har skickat iväg order i rätt tid. Alla gör vi fel på jobbet och det kan hända även vid fondbyte. Det är också mänskligt :+1:

Jag håller med dig och på Avanza går det smidigare med fondbyte. Då ser man så fort en fond är såld då lägger de in findorder på köp då har du även möjligheten tabort order om du hinner innan kl.13. Man ser allt som händer under tiden. Det gör man inte på Nordnet.

Jag har koll på vad som gäller, men jag bryr mig inte. Jag förväntar mig att de skärper sig och börjar leverera en tjänst som förväntas av kunderna och inte gömmer sig bakom friskrivningar.
Vad är det du inte förstår av det?

Jag vet också vilken part som gjort “fel”. I detta specifika fall är det Nordnet. Och det har att göra med deras interna processer och hur de hanterar överföring av pengar till fondbolagen.
Rent lagligt och avtalsmässigt har de inte gjort fel men de levererar inte en tillräckligt bra tjänst idag.

4 gillningar

Ja då är jag med. Synd om det är så på Nordnet. Därför går det mycket snabbare felfritt på Avanza. Konstigt att de har så osäker process på Nordnet. Inte så bra :-1:

1 gillning

En stor anlädning till sluta byta fonder på Nordnet för min del är det bara positivt färsöka ha det vara i fred :shushing_face::joy::joy::face_with_hand_over_mouth:

Handlar inte endast om att sluta byta fonder. Gäller ju alla köp och sälj. Ska du sluta köpa varje månad (eller när du nu köper)?

Oavsett, vi kan avsluta diskussionen. Vi kommer inte längre.

1 gillning

Att ta aktiva positioner och tro att man kan mer än marknaden är som regel en bra metod om man vill förlora pengar. Historisk avkastning säger inget om framtida avkastning. Så skulle inte säga att det finns ett case för esg baserat på forskning. Sen så säger inte forskningen nödvändigtvis att ett esg avsteg är sämre än ett annat avsteg. Men alla avsteg är negativa.

Det är kanske där vi tänker annorlunda. Så som jag ser det är det så de har positionerat sig. De står för nörderiet och den vetenskapliga processen. Det är ju iallafall alltid så @janbolmeson refererar till forumet i sina poddar. En av hans favoritreferenser är ju till diskussionen om källskatt för Avanzas fond.

Det har också varit tydligt igenom att det är marknadsviktat globalt index som är rekommenderat. Jag tycker snarare att det är konstigt att man helt plötsligt byter inriktning utan någon diskussion eller argumentation bakom det.

2 gillningar

Känns som om du kanske missat tråden där LF Gl Indexnära diskuterades efter uppdateringen?
500 inlägg och blandade känslor och beslut kan man sammanfatta med.

Missade inte den. Men den spårade snarare ut till att handla om esg. Tycker inte att den landade i något som faktiskt liknar den metodik som fonden valdes ut ifrån från början.

1 gillning

Precis, den landade inte i något då folk är splittrade.
Sen ville en del avvakta och se exakt vad det innebär för fonden och vilka beslut folk kommer ta.
En del var snabba med att hoppa av från fonden och behövde inte fundera många minuter.

Absolut, men nu kan vi ju se på innehaven vad det har inneburit. En grav övervikt av techbolag som Apple.

Jag har löst det genom att jag för globala indexfonder kör jag LF, Robur Access och Nordnet och kryddar lite extra med techbolagsfonder.

I tjänstepensionen har jag SPP/AMF/AP7/Danske Invest för globala indexfonder.
Iom den blandningen så har jag inte brytt mig om att byta ut LF :sweat_smile::speak_no_evil:

1 gillning

Men i och med den blandningen har du inte följt rekommendationerna från vare sig rika tillsammans eller småspararguiden. Då pratar du om en annan sak, inte huruvida den fyller det syfte den var avsedd att göra när den ursprungligen rekommenderades.

Om man från början eftersträvade en esg eller en techövervikt så är det ju inte konstigt om man inte ser att behov av att byta. Men det är ju inte det som eftersträvades i resonemanget som var bakom den ursprungliga rekommendationen.

Hur visste jag @Jakke skulle vinna antal inlägg i detta ämne? :joy:

9 gillningar

Precis. Var inte meningen att ge sken av att jag följt råden och att jag löst problemet för egen del.
Jag går min egen väg - jag tar till mig rekommendationer och forskning men gör sen som jag vill :slightly_smiling_face:

Jag klarar inte av färdiga investeringsrecept eller robotar - väl medveten om att jag inte kanske inte presterar lika bra

2 gillningar

Så kan man absolut göra om man är medveten om vad man gör. Men det medför ju att vi pratar om äpplen och päron. Från min sida så pratar jag om så nära som möjligt ideal allokering enligt forskningen och du utifrån din egen investeringsfilosofi. Blir svårt att landa i något då :grin:

2 gillningar