Bästa globala indexfonden borde inte va LF global indexnära

Köper du sjunde apfonden med din tjänstepension? Är det möjligt nu? :blush:

Hittade bara ett inlägg från 2013 när jag googlade på saken och då var det inte möjligt:

Givetvis inte :laughing: Men buntade ihop allt som tjänstepension och hoppades folk skulle förstå mig. Ville bara visa att jag har många olika globala indexfonder inom olika sparformer :slightly_smiling_face:

1 gillning

Du har nästan alla globala indexfonder i portföljen :+1::person_tipping_hand:

När byte du ifrån Länsförsäkringar global?

1 gillning

Har du inte hängt med?
Du har kanske inte fått länken till Jackes byta global indexfond Change Log där du kan kolla själv? :thinking:

1 gillning

Glöm det :joy:. Alla gör vi våra misstag. Varje gång jag byter ut LF Global indexnära ångrar jag mig varje sag tills jag inte byter tillbaka det igen. Det är ändå min favorit global indexfond tät följd av Swedbank Robur Access Global :wink: . Ingen blir rikare på att byta global indexfonder till en nästan likadan global indexfond :face_with_hand_over_mouth::smirk:

Inte ens jag själv som hänger med mig själv. Dags att göra något åt det ! Men så måste jag i så fall återställa det till 50% LF Global indexnära / 50% Swedbank Robur Access Global :person_tipping_hand:

1 gillning

Torde inte Skandia Global Exponering hos Fondo a avgift 0,16% vara ett av de bättre alternativen? Fler innehav än Swedbank Robur Access Global men färre än LF?

Jo Fondo har väldigt billiga fonder, om man “vågar” ha sin portfölj hos en relativt ny och oprövad tjänst. Nu finns ju också Levler, Frejvid, etc. Här är t.ex. ett portföljalternativ jag postat tidigare:

Andel Fond Avgift hos fondo.se
70% Skandia Global Exponering 0,16%
15% PLUS Allabolag Sverige Index 0,15%
15% SPP Emerging Markets SRI A SEK 0,25%
0,17%
2 gillningar

Det stämmer att den är billigast . Problemet är att man kan inte flytta sina Isk till Fondo då de ligger 2 ljus år back i tiden jämfört med Nordnet / Avanza. Frågan är bara hur länge överlever alla sådana tjänster​:thinking::wink:

De är väl hos Finansinspektionen och har Danske Bank som garant. Skulle Fondo vara mer osäkert än Avanza eller Nordnet?

Edit: Fondo | Spara mer på ditt fondsparande

Flytta? I princip sparar väl ändå ingen medveten i Skandia Global Exponering annorstädes från start så man tvingas ändå till ett sälj och köp?

1 gillning

Nybörjare fondo jätte bra. Vi som har sparat i 100 år :joy: kan inte flytta pengar från en annan bank Isk till Fondo Isk. Det är så ja tänker. Annars Fondo är säker utan problem :+1::person_tipping_hand: . Skandia Global Exponering är jätte bra fond annars. Speciellt om den kostar 0,16% i avg.

Jag har noll koll på hur fondo fungerar och det berör mig egentligen inte, men av nyfikenhet, varför inte?
Vad är det som gör att du inte kan sälja dina fonder hos nuvarande bank, flytta över pengarna till fondo och köpa vad för fonder du nu önskar där?

Det stämmer att man kan göra så. Det går ej att göra vanlig Isk flytt utan att sälja fonder. Annars kan man alltid sälja och flytta på egen hand men det blir oftast dyrare då det blir extra Isk skatt vid insättning. :+1: . Tack för att du rättade mig :+1: .

Ah, då förstår jag.
Men vill man undvika extra skatt, vilket man givetvis skall, så är det väl bara att planera flytten till ett kvartal (dvs ta ut pengarna innan kvartalsskiftet och sen sätta in efter).

Klart det är ju en smula mindre smidigare än att bara göra en flytt, det har du ju rätt i.

2 gillningar

Vet ej. Vi har inte sett så många fall där nätmäklare konkar, så svårt att veta processen ser ut och hur snabb den är.

Men jag har lyckats skrapa ihop ett hyfsat stort kapital, och har personligen ingen lust att lägga allt hos en ny fintech som går med brakförlust.

Jag betalar hellre några punkter extra för en mer etablerad aktör.

8 gillningar

Kan man se någonstans hur många innehav respektive indexfond har i sitt innehav?

Tänk om någon kunde göra en sammanställning över de fem bäst globala indexfonderna och ta upp + och - för varje fond. :person_tipping_hand:

3 gillningar

Denna information hittar du hos Morningstar.

Ex:

Scrolla ner till “innehav”

1 gillning

Nu är avsnitt 99 uppdaterat. Om man ändå ska bemöda sig med att uppdatera denna så borde man bemöda sig att faktiskt rekommendera en fond som följer resonemanget man har fört i 25 minuter. Varför prata om att köpa hela höstacken och att varje avvikelse medför en risk man inte får betalt för bara för att rekommendera en fond som tar stora avsteg?

Hade det bara varit ett gammalt icke uppdaterat råd är det en sak. Men något som är uppladdat nyligen så är det problematiskt. Varför vilseleda nybörjare till att tro att LF global är det bästa alternativet om man vill investera enligt forskningen @janbolmeson?

3 gillningar