Bästa globala indexfonden borde inte va LF global indexnära

Ja det stämmer så bra :+1: . Utväcklingen är efter alla avgifter

1 gillning

Får man inte källskatten tillbaka ?

Inte i fonderna det skänker man istället :wink::joy:

Enligt Avanza så har Irland 0 i källskatt, om jag har förstått rätt. Då är det lönsamt att köpa fonder som har Irland som domiciled istället för Luxemburg?

Har du en källa på detta?

Har ställt några frågor till Avanza. Nedan är svaren.

Hej David,

Tack för ditt meddelande.

1. Hanteringen av källskatt på en kapitalförsäkring hanteras av Avanza Pension. Om en ETF är registrerad i ett land där man blir beslastad med källskatt kan man känna sig trygg med att man får tillbaka hela summan. På ett ISK så söker Skatteverket i regel tillbaka 15% av källskatten men blir man belastad med mer behöver man själv söka tillbaka från den utländska skattemyndigheten. Gällande skatt är det ingen skillnad från andra värdepapper.

2. Jag kan inte svara på om du ska välja utdelande eller ackumulerande. Det behöver du själv bestämma. Fördelen med ackumulerande kan vara att du slipper hela processen med källskatt.

3. Irland är 0% källskatt medan Luxemburg är 15% källskatt.

4. Du får gärna förtydliga vad du menar med denna fråga. Avgiften för Avanza Global ligger på 0,08%.

5. Det mesta kring ETF-er kan du läsa mer om på denna sida. Rent skattemässigt kan jag inte komma på något annat.

Återkom gärna vid fundering.

Med vänliga hälsningar

Oliver

Men jag fick ingen tydlig svar på min viktigaste frågan:

Jag undrar:

1. ska jag alltid undvika köpa fonder som är Luxemburg baserade och som framgår i länken att fonden ska betala skatt på amerikanska utdelning?

Svar från Avanza

1. Sådana detaljerade skattefrågor kan vi inte svara på.

Länken jag skickade

Inte säker på ni tolkar svaret/frågan på samma sätt. USA har 30% källskatt. Sverige har någon form av dubbelbeskattningsavtal (källa: Skatteregler gör Länsförsäkringar Global Index till den bästa aktiefonden – just nu | Småspararguiden) som gör att det bara blir 15% skatt istället för 30% om legala sätet för fonden är Sverige. Jag tror Avanza svarade på frågan vilken källskatt det är i Irland, inte vilket skatteavtal Irland och USA har?

Bara för att dubbelkolla, DNB Global index har legalt säte i Norge, jag antar att Norge har samma dubbelbeskattningsavtal med USA som Sverige har?

Det kvittar om du väljer Dnb Global indeks eller Avanza Global då total avg blir ca 0,24% för bägge :+1::person_tipping_hand:

På morningstar ser det ut som att Avanza Global endast har 1 innehav: Amundi IS MSCI World I13SK-C

Kanske en dum fråga, men borde inte fonden ha alla aktier i indexet som innehav?

Eller det är en fond i fond?

Det är en matarfond som lägger in minst 85% av kapitalet i den fond som står listat under innehav. Läs faktabladet om fonden så finns det mer detaljer.

1 gillning

Storebrand plockar bort Amazon …

3 gillningar

Avanza USA har också 30% skatt , samma som Avanza Global , då betalar man inte 0,17% i årsavgift som framgår.

Vilka är Storebrands svenska fonder?

Alla som är notterade i Sek

Det ser ut som man får gå in och ändra till Avanza Global ? Eller kanske bara Avanza Global och Dnb Global index :wink:. Tveksam till EM gillar inte det men kanske bra att ha ändå :joy: . :person_tipping_hand::partying_face::partying_face::+1: . Måste bara vänta att Isk flytten blir klart till Avanza om några veckor :wink: . Sedan om man tycker det blir tråkigt så fungerar alltid 30% Plus Allabolag Sverige index :shushing_face::clap: . Börjar bli lite trött på Esg exkludering men ser ut som det blir bara sådana indexfonder snart :joy::person_tipping_hand:

1 gillning

Så ser vår tid ut. Allt enligt politiska beslut för att få ned temperaturhöjningen, så vi ger mänskligheten bättre chans att ha en god framtid för nästa generation och de som följer. :slight_smile:

2 gillningar

Storebrand Global All Countries A EUR och Storebrand Global All Countries A SEK kommer ha olika innehav? :thinking:

1 gillning

Jag håller med dig och vel vill inte ha frisk luft och det bätte i naturen. :heart_eyes: . Fast tror du verkligen om indexfonder exkluderar Amazon att folk slutar köpa aktier för det ? Om man skulle hård dra det då är det inte många bolag aktier i EM som skulle bli kvar i index och likadant i Usa . Amazon kommer fortsätta sälja som vanligt. Den med exkludering och Esg vissa har Apple men vissa utesluter det helt . Vissa tycker Tesla helt Ok enligt Esg men vissa index helt åt skogen och exkluderar det. Hur kommer det sig att de tänker olika :wink::thinking: ? Jag tycker att det påvärkar mer att politikerna straffar sådana företag med stora böter än bara exkludera de i från aktie index , det svider mer :+1: .

2 gillningar

Om jag viste det hade jag jobbat på Storebrand :joy: ? Men jag tycker att även i Eur borde exkludera samma bolag . Det blir rörigt annars :person_tipping_hand: . Bäst du hör med Storebrand ? Det börjar bli rörigt eller hur ?

1 gillning