Bästa globala indexfonden borde inte va LF global indexnära

Jo, därför jag kör mesta av nyinsättngar till IUSQ, då vet man i alla fall vad man får…

1 gillning

Vad är det :smirk::thinking: ? IUSQ :smirk: . Sedan när vi i Sverige tänker efter alla globala indexfonder är riktigt bra speciellt de som kostar 0,20% i förv avg. Även om de exkluderar får man ändå jätte bra riskspridning för pengarna :+1: . Det är billigt

IUSQ är tickern för iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD (Acc)

Ok misstänkte det. Jag gillar bara indexfonder och undviker Börshandlade då jag tycker inte det blir lika smidigt. Vi har billiga globala indexfonder riktigt billigt 0,20% i avg lite exkludering blir inga problem. :joy::joy:

Jag ger dig en gammal kommentar som förklarar varför vissa bolag exkluderas i vissa fonder men inte andra. Rent definitionsmässigt är det enkelt. Lever man inte upp till det som står i mitt inlägg, så skall man inte vara investerbar. Tyvärr finns det snart lika många tolkningar som människor av vad det faktiskt innebär, vilket resulterar i det du skriver. Det vi ser idag vad gäller exkludering ger ingen som helst mening :frowning:

Att inte ta hand om sin personal är att inte leva upp till definitionen om hållbarhet. Det begreppet innefattar alla aspekter av våra liv. Inte enbart miljö eller klimat som det är lätt att tro. Ett företag som nekar sina anställda att organisera sig i fackliga organisationer bryter mot regelverket. Därför utesluts dem. Ett av många exempel så klart.

https://www.unesco.org/en/education/sustainable-development

2 gillningar

Håller med dig till 100% :raising_hands: . Men varför har inte alla Esg fonder samma principer ? Just den med facket och arbetsrätten är tyvärr ganska vanligt även i Usa då man kan få sparken utan uppsägningstid och gå hem redan imorgon. Jag kan tänka mig att det finns många sådana företag som ingår i Usa index :thinking: . Då ska vi inte prata om mänskliga rättigheter och hur vanliga arbetare har i företag som ingår i EM :joy: ? Gillar Storebrand global jätte mycket men har jätte svårt med det att den kostar 50% dyrare i förvaltnings avg jämfört med global indexfonder som kostar bara 0,20% :joy:. Inte jätte mycket dyrare men ändå 50% :person_tipping_hand: . Om man ska göra mer rätt i från sig och följa Esg strömmen på riktigt ska man inte ta EM index i portföljen med tång :+1::raising_hands:.

1 gillning

Jag ser gärna att ohållbara företag exkluderas, men helst genom ett naturligt urval där sådana företag inte kan operera på ett vinstgivande sätt.
Att plocka ur de ur fonder ser jag mer som ett sätt för fondförvaltare att locka kunder än något som ger verkligt resultat.
Sen är inte jag helt överens över vad som är hållbart eller inte, miljöfrågor och mänskliga rättigheter bryr jag mig många magnituder mer om än t.ex. spel och dobbel och “droger”.

Det som jag ogillar mest är dock att man “köper grisen i säcken” till viss del när det ändras om.
Jag vill kunna köpa produkten och hålla den under en väldigt lång period (10+ år) utan att behöva oroa mig över att den förvandlas till något jag inte längre är intresserad att vara investerad i.

Fast när det gäller billiga globala indexnära fonder kommer det alltid bli riktigt fin riskspridning i de index . Alla kommer gå ganska lika på 10-15 årssikt.

Jag vet inte mer än er. Håller med om att det är rörigt och galet.

1 gillning

Ja då kör vi vidare med 100% Storebrand global all countries :person_tipping_hand::partying_face: . Det följer ändå bredaste global index. Smidigt bra billigt :ok_hand:

4 gillningar

Varför är denna en favorit? Fonden förvaltas med en kvantitativ strategi som syftar till att skapa en portfölj med hög hållbarhetsprofil. Jag tycker den verkar avvika en hel del regionsmässigt jämför med övriga indexfonder? Exempelvis har den 5,7% Kanada där övriga har runt 2,3-3,5%.

Vilken global indexfond pratar du om :thinking: ? Alla Globala och Svenska indexfonder är mina favoriter som kostar max 0,30% i förv avg :joy::person_tipping_hand: . Helst max 0,20% :star_struck: . Det finns inga billiga globala indexfonder som är dåliga :person_tipping_hand:

1 gillning

Har inte orkat läsa igenom alla inlägg.

Jag är sugen på att ta med DNB Global Indeks i min portfölj. Är det några nackdelar med den i jämförelse med t.ex. LF Global? Jag vet att källskatten skiljer lite men vad jag kan se är den effekten försumbar…

1 gillning

Källskatt skiljer ingetting mellan de 2 fonder då det är 15% på bägge. Det som skiljer just nu efter Esg ändringen i LF global att den saknar exkluderar helt energi som branch med 5% och den överviktar Apple med ca 2% mer. Dnb indeks är exakt likadan som Avanza Global. :+1: . Därför om man vill ha det bredast billigast och minst exkludering ska man välja 85-80% Avanza Global + 15-20% Avanza Emerging markets. Eller på Nordnet Dnb Global indeks + Dnb Global Emerging markets. Eller om man vill ha det enkelt att i Avanza Global eller Dnb global indeks 100%. Annars fungerar det minst lika bra 100% LF Global indexnära :heart_eyes::joy:

2 gillningar

Vad jag kunnat se har den inga betydande nackdelar och använder den själv (även om jag också har LF Global Indexnära och några andra indexfonder), jag kan kommer antagligen att stegvis flytta in mer i DNB Global Indeks.

En mindre nackdel som mest har betydelse om man vill ändra allokering eller flytta mellan indexfonder är att affärsdag är först dagen efter orderdagen. Så på Avanza är bryttiden för order 13:00 och affärsdag blir först dagen efter. LF Global Indexnära och många andra fonder har affärsdag samma dag som orderdag, vilket underlättar det praktiska. Också tidpunkten för nuvärdesberäkningen (NAV-tid) verkar vara annorlunda, vilket kan ställa till jämförelser mellan fonderna (dvs att man inte kan jämföra utvecklingen mellan fonder en enskild dag och tro att den skall vara rättvisande på några tiondelar!)

Jag håller just på att kartlägga när olika globala indexfonder beräknar NAV-värdet, men det är inte helt enkelt. Jag har tidigare frågat och fått uppgifter från några fonder men det kan ju också ändra sig. Så nu tittar jag på hur de rör sig från dag till dag under en tid och försöker få fram vilka som har NAV på eftermiddagen (16 eller 17) och vilka som har senare. Framför allt kan ju USA-börsernas ändring börsdagen ge betydande förändringar. Vad jag tror är att LF Global indexnära beräknar NAV kl. 16, medan DNB Global Indeks antagligen beräknar senare på kvällen, möjligtvis vid stängning av resp. börs. (Tror även att Avanza Global (dvs dess underliggande fond hos Amundi) beräknar vid varje börs stängning).

1 gillning

Om jag lägger order innan kl.13 idag blir det 100% rätt att jag köper global indexfond när Usa stänger kl.22. Det är fallet i Avanza Global /Dnb Global indeks/Storebrand Global all countries. Det är helt rätt och som det ska vara . Swedbank/LF global indexfonder blir avslut efter bara 30 min när Usa har öppnat alltså kl.16. Det är inte korrekt då mycket kan hända på 6 timmar. Därför varken fördel eller nackdel när köp går igenom då ingen vet hur dagen utväcklas och Usa börsen kan falla och gå upp 2% bara på 1 timme. Men helt korekt ska vara avslut kl. 22 och fonden uppdateras nästa dag :person_tipping_hand::+1:
Jag köpte LF i fredags men Usa backade med ca 1,5% efter kl 16. Då köpte jag dyrare men kunde varit tvärt om i annat fall . Om jag hade köpt Dnb global indeks eller Storebrand hade jag sparat 1,5% :person_tipping_hand:
Därför är det hel onödigt följa nav då ingen vet om det blir bättre köpa fonden idag kl.16 eller kl.22 då det blir ändå tur och slumpen som avgör börsklimatet :joy: . Man vet aldrig vilken blir bäst för dagen vid köp :person_tipping_hand::partying_face:

1 gillning

Jo, som du skriver Jacke77 vet man ju aldrig om börsen skall gå ned eller upp mellan t ex 16 och 22, så då spelar det ingen roll egentligen vilken tid NAV sker. Det enda är om man (som jag gör en del) vill byta från en fond till en annan, har de då samma NAV-tid blir det ju minimal risk att marknaden skall röra sig i bytet, något som kan ske om en fond har kl. 16 och en annan har 22 (US-börsens stängning). (och som sagt att när man jämför fonder får man veta att det blir en felkälla om fonderna har olika NAV-tider, det kan för t ex en vecka eller månad skilja upp till ett par procent då både starttid och sluttid är olika (för de längre fleråriga spelar det mindre roll)).

Men det som jag menade var en liten nackdel med DNB Global Indeks (liksom Avanza Global) är att man måste lägga ordern dagen innan så att det blir mer komplicerat om man vill flytta runt, eller t ex växla mellan ETF och DNB Global index. Men för långsiktiga investerare är det ju ingen stor nackdel!

Nu ska den sluta heta Global indexnära" och övergå till “Global index” enligt utskick:

Länsförsäkringar Global Indexnära informerar om namnbyte samt ändringar i fondbestämmelser
Bäste kund,

Vänligen se nedan namnbyte,

Fonden Global Indexnära - SE0000837296 byter namn till Global Index i samband med att fonden övergår till att bli en renodlad indexfond från en tidigare indexnära fond.

Fondändringen gäller från den 26:e oktober 2022.

3 gillningar

:thinking: den borde väl närmast bli mindre indexnära än tidigare så korrekt namn borde vara

LF Global lite-mindre-indexnära-numera

:joy:

4 gillningar

Jag har stora summor jag kommer då inte flytta runt kapital.Jag kör Lysa 100 % aktiefond.Har en liten andel i utdelningsportföjen.